Profesor Sylwia Burnicka-Kalischewska, mama Alexandra Kalischewskiego – laureata wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, ostatnio w Stanach Zjednoczonych i w Rosji, od lat prowadzi klasę śpiewu w Akademii Sztuki w Szczecinie.
Jest absolwentką klasy śpiewu solowego prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz (uczennicy Ady Sari) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończyła z wyróżnieniem. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem Marii Fołtyn, prof. Bożeny Betley oraz Ryszarda Karczykowskiego. Posiada stopień doktora nauk humanistycznych (Uniwersytet Warszawski 2002) w zakresie językoznawstwa ogólnego, a także stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W tej samej uczelni uzyskała także stopień doktora habilitowanego.
Do najczęściej wykonywanych ról tak w formie scenicznej, jak i koncertowej należą m.in.: I, II Dama w „Czarodziejskim flecie”, Donna Elvira w operze „Don Giovanni”, Hrabina Almaviva w „Weselu Figara” W.A. Mozarta, Rosalinda w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Gertruda w „Jasiu i Małgosi” E. Humperdincka, Leonora w „Trubadurze”, Amelia w „Balu maskowym” G. Verdiego oraz Zofia w spektaklu „Maria Callas”. Lekcja śpiewu" T. McNally. Koncertuje na wielu prestiżowych scenach w Austrii, Danii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech i Stanach Zjednoczonych.
Poza licznymi artykułami z zakresu językoznawstwa, muzykologii i wokalistyki, pod redakcją Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej w 2017 roku ukazała się dwujęzyczna (polski, niemiecki) monografia „Szczeciński kompozytor Carl Loewe i jego liryka wokalna”.
Uczniowie i studenci Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej są laureatami międzynarodowych konkursów wokalnych na całym świecie. Pandemia wywołana koronawirusem wymusiła na pedagogach prowadzących klasy śpiewu, nową formę nauki – lekcje online. Czy przez ekran udaje się zbudować prawdziwą relację ze studentami, jaka jest jakość połączenia, jaki jest dźwięk i obraz, czy pojawiają się opóźnienia w przekazie transmisji itd.? Odpowiedzi m.in. na te pytania, Dorota Zamolska szukała u prof. Sylwii Burnickiej-Kaliszewskiej, która na koniec rozmowy wykonała fragment pieśni „Zueignung” Ryszarda Straussa z towarzyszeniem pianisty Romualda Kalischewskiego.
Jest absolwentką klasy śpiewu solowego prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz (uczennicy Ady Sari) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończyła z wyróżnieniem. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem Marii Fołtyn, prof. Bożeny Betley oraz Ryszarda Karczykowskiego. Posiada stopień doktora nauk humanistycznych (Uniwersytet Warszawski 2002) w zakresie językoznawstwa ogólnego, a także stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W tej samej uczelni uzyskała także stopień doktora habilitowanego.
Do najczęściej wykonywanych ról tak w formie scenicznej, jak i koncertowej należą m.in.: I, II Dama w „Czarodziejskim flecie”, Donna Elvira w operze „Don Giovanni”, Hrabina Almaviva w „Weselu Figara” W.A. Mozarta, Rosalinda w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Gertruda w „Jasiu i Małgosi” E. Humperdincka, Leonora w „Trubadurze”, Amelia w „Balu maskowym” G. Verdiego oraz Zofia w spektaklu „Maria Callas”. Lekcja śpiewu" T. McNally. Koncertuje na wielu prestiżowych scenach w Austrii, Danii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech i Stanach Zjednoczonych.
Poza licznymi artykułami z zakresu językoznawstwa, muzykologii i wokalistyki, pod redakcją Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej w 2017 roku ukazała się dwujęzyczna (polski, niemiecki) monografia „Szczeciński kompozytor Carl Loewe i jego liryka wokalna”.
Uczniowie i studenci Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej są laureatami międzynarodowych konkursów wokalnych na całym świecie. Pandemia wywołana koronawirusem wymusiła na pedagogach prowadzących klasy śpiewu, nową formę nauki – lekcje online. Czy przez ekran udaje się zbudować prawdziwą relację ze studentami, jaka jest jakość połączenia, jaki jest dźwięk i obraz, czy pojawiają się opóźnienia w przekazie transmisji itd.? Odpowiedzi m.in. na te pytania, Dorota Zamolska szukała u prof. Sylwii Burnickiej-Kaliszewskiej, która na koniec rozmowy wykonała fragment pieśni „Zueignung” Ryszarda Straussa z towarzyszeniem pianisty Romualda Kalischewskiego.