Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Ghost of Yotei
Ghost of Yotei
W roku 2020 zakochałem się w Ghost of Tsushima, cudownej grze o przygodzie samuraja Jina Sakai. Potem był równie udany dodatek, a na koniec studio Sucker Punch zapowiedziało nie bezpośrednią kontynuację, Ghost of Yotei. Czekałem z intensywnością małego szczeniaczka siedzącego godzinami pod drzwiami i czekającego na powrót ukochanego właściciela. I z początkiem października stało się, dostałem w swoje ręce aktualnego pewniaka na moją grę roku. Wystarczy już na wstępie powiedzieć, że Ghost of Yotei dostało ode mnie ocenę maksymalną.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od agencji Publicis Groupe.
Recenzja Ghost of Yotei

Gdy wyczekujesz powrotu do domu, by uruchomić konsolę, gdy siedząc w pracy myślami błądzisz pod szczytem wielkiej góry Yotei, gdy rozmyślasz nad powrotem do filmowych obrazów legendarnego japońskiego reżysera Akiro Kurosawy, gdy wspominasz piękne krajobrazy, napotkanych bohaterów, opowiedziane historie, to wiadomo, że gra robi na tobie wielkie wrażenie. Ja tak miałem z Ghost of Yotei. Absolutny, ale nie bezkrytyczny zachwyt, porównanie to poprzedniej części, odkrywanie nowych mechanik, obszarów, zadań.

Jak już mówiłem na wstępie, jest to nie bezpośrednia kontynuacja Ghost of Tsushima [Cuszima], przygód Jina Sakai w feudalnej Japonii XIII wieku. Tym razem przeniosłem się 300 lat do przodu, do roku 1603, gdzie główna bohaterka Atsu przeżywa wielką rodzinną tragedię, która wpływa na całe jej życie. W wyniku napadu Szóstki z Yotei traci rodzinę, a oprawcy zostawiają ją na pewną śmierć. Protagonistka cudem przeżyła, jako dziecko uciekła i po latach nauki walki powróciła do ojczyzny by dokonać krwawej zemsty. Przez ścieżkę, którą podąża, mieszkańcy obszaru Ezo widzą w niej Onryo – ducha zemsty. Legenda zaczyna żyć własnym życiem, a Wąż, Oni, Kitsune, Pająk, Smok i Lord Saito - czyli wspomniana Szóstka z Yotei, zaczyna mieć problem.

Oczywiście Ghost of Yotei jest bardzo podobne do poprzedniczki. Wyspa, kolejne odkrywane i zróżnicowane obszary, multum ciekawych misji i zadań pobocznych, podążanie drogą wojownika, nauka i dążenie bo krwawej zemsty. W sumie to połączenie trzecioosobowej przygodówki, akcyjniaka i gry z otwartym światem. Jeśli nie macie kilkudziesięciu wolnych godzin, nawet nie podchodźcie. Gdy wyzerowałem mapę, zrobiłem absolutnie wszystko, odwiedziłem każde miejsce, mój licznik zatrzymał się na ponad 50 godzinach. I nadal było mi mało.

Całościowy zamysł jest podobny jak w pierwowzorze, masa różnorodnego terenu, piękne, kolorowe łąki, trawiaste równiny, obszary zalesione, górzyste i wszystko wygląda tak, że nogi się uginają. Już poprzednia odsłona na PlayStation 4 wyglądała obłędnie i teraz efekt jest taki sam. Tereny otaczające tytułowy szczyt Yotei są po prostu przepiękne, kraina Ezo różnorodna zarówno pod względem klimatu, jak i roślinności. W końcu są tu niziny, góry i morze, więc klimat zmienny na każdym kroku.

Atsu jest wojowniczką, która doskonale włada samurajskim mieczem, a z czasem uczy się i używa dwóch katan, włóczni czy odachi, długiego, ciężkiego i potężnego miecza. Broń należy wybierać w zależności od przeciwnika, na szczęście łatwo się tego nauczyć. Bardzo istotne jest blokowanie i kontry, którymi można szybko i skutecznie pozbawić przeciwnika życia. Można oczywiście likwidować wrogów po cichu, przyczajając się w wysokiej trawie czy skacząc na nieświadomego oponenta z góry. Możliwości jest multum i de facto korzystałem cały czas ze wszystkich. A co powiecie na to, że czasami w walce pomaga nam wilk? Przerażenie wrogów jest wręcz wyczuwalne. Jest też oręż dystansowy, jak kunai, mały nożyk do rzucania, bomby czy czarnoprochowa broń. Spektrum możliwości jest spore i nawet atakując kilku przeciwników na raz nie czułem się na straconej pozycji. Walki są brutalne, krwawe, można też skrócić cierpienia konającego wroga. Fajne są też pojedynki, gdzie podbiegając do grupy przeciwników można wyzwać ich do walki. Odpowiednie ustawienie, dobre wyczucie czasu i każdego kładzie się jednym, skutecznym ciosem katany.

Za to najlepsze w Ghost of Yotei są fabularne pojedynki jeden na jednego, których w całej grze jest kilka. Rewelacyjne ujęcia kamery, przepiękne scenerie, kadry jak z filmów Akiry Kurosawy, czuć tę magię starcia. Zarówno walcząc z uczniami jednego z mistrzów, czekający pod charakterystycznymi drzewami, jak i starcia z bossami, no magia. Opadające liście z drzew, pojedynek w wodzie przy morzu, przy płonącym zamku, każdy zapada na długo w pamięć. Czym dalej w las, tym Atsu jest potężniejsza, uczy się nowych ciosów, możliwości, wykorzystywania broni czy wspomnianego wilka. Jest to akcyjniak i aspekt walki jest zrealizowany perfekcyjnie.

Mapa gry jest spora, przepełniona aktywnościami. Część związana z fabułą, ale multum dotyczy rozwijania postaci i nie są to miejsca typu dotrzyj, zbierz coś, załatwione. Odnajdywane lisie nory, to śledzenie rudego zwierzaka, który doprowadzi bohaterkę do celu. Jaskinie z wilkami, to dotarcie do miejsca uwięzionych pobratymców czteronoga i próba ich uwolnienia. Ciepłe źródła zwiększające pasek życia to chwila odpoczynku i myślenia nad życiem. Słupy z mieczami często wiążą się z poznaniem historii ich właścicieli. Punkty do malowania obrazów pozwalają poznać przepiękne miejsca, nauka gry na shamisenie to świetne doznania muzyczne. Gra przepełniona jest niby małymi, ale jednak angażującymi aktywnościami. Można zagadywać przemieszczających się ludzi, natrafiać na kupców, robić zakupy w sklepach głównie we wioskach, handlować zasobami, rozwijać broń, dobierać strój i jego kolor, czy siodło dla konia, którym podróżowałem cały czas.

Absolutnie fantastyczna fabuła to także liczne retrospekcje, gdzie poznajemy młodość Atsu, a tak naprawdę wydarzenia poprzedzające wielką tragedię, rzeź rodziny wykonaną przez Szóstkę z Yotei. Jest to świetna odskocznia, bo pozwala odpocząć od ciągłej, nieustannej walki. Podobnie zresztą jak szukanie kapliczek, często wysoko w górach, gdzie podstawą są skoki, wspinanie się, używanie haka do podciągania się czy huśtania. Wymagają precyzji, choć gra pozwala na popełnianie błędów bez większych konsekwencji.

Ghost of Yotei ma też świetnie przygotowane warianty rozgrywki. Posada polską wersję językową, zarówno pełen dubbing, jak i napisy. Ale można wybrać angielskie dialogi lub oryginalne japońskie. Wtedy gra nabiera dodatkowej magii. Dla absolutnie doskonałego wczucia, można włączyć Kurosawa Mode, specjalny tryb upodabniający grę do filmu Akiry Kurosawy. Czerń i szarość to kolory podstawowe, filtr z ziarnistością, zwiększenie podmuchów wiatru, filtr do audio. Absolute cinema. A na deser Miike Mode, gdzie kamera w trakcie walk umieszczona jest bliżej postaci, a krew z przeciwników leje się hektolitrami.

Naprawdę nie wiem, czy Ghost of Yotei dałoby się zrobić lepiej. Zachwyca absolutnie wszystko, od fabuły, zadań pobocznych, różnorodności misji, przez fantastyczną walkę, obłędną oprawę wizualną, klimatyczną muzykę, którą słucham nawet teraz, na fajnych trybach gry kończąc. Dla mnie to gra roku. Każdą chwilę poza grą spędzałem na myśleniu o niej. W samochodzie słuchałem muzyki, ekipa z redakcji miała dość mojego gadania o niej, żona pogodziła się z faktem, że te kilkadziesiąt godzin z życia są dla rodziny utracone. Nad ocena 10/10 zastanawiałem się tyle czasu ile zajmuje ścięcie bambusa samurajskim mieczem. Jeśli graliście w jedynkę, nie muszę Wam niczego tłumaczyć. Dla tych, co pierwszy raz słyszą o tej grze i serii, brać bez zastanowienia. Genialna gra, już za nią tęsknię.
 

Zobacz także

2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 Syberia Remastered [PlayStation 5] Zagadki, uruchamiane kluczem automaty, clockpunk i rodzinna tajemnica. Czego chcieć więcej? To było oczywiście pytanie retoryczne. Ale skoro już się tak… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 IT Specialist Simulator [wczesny dostęp PC] Jako informatyk pracujący w radiu po prostu nie mogłem przejść obok tej gry obojętnie, bo kiedy pojawia się tytuł, który próbuje symulować prawdziwą… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 Nerd Simulator [wczesny dostęp PC] Każdy gracz kiedyś zarwał nockę lub siedział za długo przy klawiaturze czy z padem w ręku. Najważniejsze, aby to nie stawało się regułą. Uczynienie… » więcej 2025-11-22, godz. 08:07 Sanatorium - A Mental Asylum Simulator [PC] Zaginiona ciotka, dziennikarskie śledztwo pod przykrywką, szpital psychiatryczny, lata 20. Tak, tak, zapewniam, że to nadal Giermasz, a to nie jest najnowszy… » więcej 2025-11-22, godz. 08:06 Painkiller [PlayStation 5] Painkiller to dla wielu graczy seria świetnych polskich strzelanin, której pierwowzór powstał w roku 2004 siłami studia People Can Fly. Po kilku odsłonach… » więcej
12345