Wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Wanda Zwinogrodzka powiedziała na antenie Polskiego Radia 24, że ustawa o statusie artysty zawodowego mogłaby wejść w życie od nowego roku.
Wszystko będzie zależało od tempa prac nad projektem w Sejmie i Senacie. Przepisy mają włączyć artystów w system ubezpieczeń społecznych.
Wiceminister Wanda Zwinogrodzka mówiła, że większość artystów jest poza systemem ubezpieczeń. Wskazała, że 14 procent artystów ma umowy na czas nieokreślony, a około 54 procent pracuje na umowach o dzieło - czyli nieoskładowanych.
"Szacujemy, że połowa w ogóle nie ma żadnego tytułu do ubezpieczenia, a zatem zobowiązana jest płacić samodzielnie składkę na takich samych warunkach jak przedsiębiorcy" - zaznaczyła wiceminister.
Ustawa, która aktualnie jest w konsultacjach publicznych i międzyresortowych, zakłada powstanie Polskiej Izby Artystów, która będzie operatorem systemu wsparcia artystów. Na ten cel zostanie przeznaczone 9 milionów złotych.
Świadczenia dla artystów będą opłacane z opłaty reprograficznej. Opłata ta jest płacona na rzecz na przykład autorów i ma stanowić swojego rodzaju rekompensatę za pieniądze, jakie stracą twórcy, gdy ich utwory są kopiowane i odtwarzane w ramach dozwolonego prawem użytku prywatnego.
Wiceminister Wanda Zwinogrodzka mówiła, że większość artystów jest poza systemem ubezpieczeń. Wskazała, że 14 procent artystów ma umowy na czas nieokreślony, a około 54 procent pracuje na umowach o dzieło - czyli nieoskładowanych.
"Szacujemy, że połowa w ogóle nie ma żadnego tytułu do ubezpieczenia, a zatem zobowiązana jest płacić samodzielnie składkę na takich samych warunkach jak przedsiębiorcy" - zaznaczyła wiceminister.
Ustawa, która aktualnie jest w konsultacjach publicznych i międzyresortowych, zakłada powstanie Polskiej Izby Artystów, która będzie operatorem systemu wsparcia artystów. Na ten cel zostanie przeznaczone 9 milionów złotych.
Świadczenia dla artystów będą opłacane z opłaty reprograficznej. Opłata ta jest płacona na rzecz na przykład autorów i ma stanowić swojego rodzaju rekompensatę za pieniądze, jakie stracą twórcy, gdy ich utwory są kopiowane i odtwarzane w ramach dozwolonego prawem użytku prywatnego.