Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Wasteland 3
Wasteland 3
Dawno tak świetnie się nie bawiłem przy RPG-u. W ogóle w klimacie post-apo od dawna nie miałem takiej radochy. Wasteland 3 doskonale daje radę. Jest w każdym calu - to nie zarzut - następcą i naśladowcą pierwszych "Falloutów". I robi to z gracją i wdziękiem i odpowiednią dozą szacunku. Nie było tu chwili nudy. Wasteland 3 rzuca nas w post apokaliptyczną zimę, pełną niebezpiecznych wariatów, mutantów, niebezpiecznych stworzeń, zabójczych robotów, szaleńczego śmiechu i grup ludzi, którzy próbują w tym szalonym świecie zaprowadzić jakąś namiastkę porządku, poczucia bezpieczeństwa i cywilizacji. Z różnym skutkiem, czasem posługując się kontrowersyjnymi metodami - jedną z nich jest potężny młot druzgocący czaszki, ale próbują oni wyeliminować tych, którzy burzą resztki ładu i na zgliszczach atomowego potopu usiłują zbudować królestwo oparte na przemocy, ogniu i gwałcie. Wszystko oparte o zasady RPG.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Wasteland 3

Ten cały miks prezentuje się rewelacyjnie: od tworzenia postaci, poprzez ich wyposażenie, po dialogi, które nasączone są klimatem, a napisane - i przetłumaczone doskonale. Za każdym razem odpowiednio wyważone i dostosowane do sytuacji. Wszystko to doprawione jest humorem, niekiedy bardzo czarnym. Nawet niekiedy paździerzowym, ale jest to zrobione w taki sposób, że wiemy, że autorzy wiedzą, że to suchar, ale też zdajemy sobie sprawę z tego, że taki właśnie niekiedy miał być efekt. Wszystko to już było, ale jest zaserwowane w taki sposób, że w żadnym wypadku nie mamy wrażenia, że to odgrzewana potrawa. Wszystko - może poza grafiką - o tym za chwilę - jest najwyższej próby i najlepszej jakości; postaci, dźwięki, nawet fabuła, która choć banalna, opowiedziana jest tak, że przyciąga i przykuwa uwagę.

Historię śledzimy z rzutu izometrycznego - od góry i na skos, choć możemy też trochę sobie kamerą poobracać. Graficznie jest dość przyzwoicie, choć sylwetki mogłyby być bardziej szczegółowe, lokacje są zbudowane bardzo dobrze, niektóre są ascetyczne, ale prawie każda z nich ma w sobie coś, co sprawia, że chce się podejść i zbadać z bliska co tam jest - i często to coś faktycznie wartego uwagi. Nawet jeśli posyła nam drużynę w krainę wiecznego spokoju i urlopu.

Jest też dość brutalnie, wulgarnie i krwawo - czyli mniej więcej tak, jak od lat wyobrażamy sobie świat po zagładzie - atomowej, bądź innej. No i jest zimno. Dobra, przynajmniej teoretycznie. Niestety, tu akurat musimy posłużyć się wyobraźnią i sami sobie szczękać zębami, czy skombinować klimatyzator, bo ten śnieg na ekranie, to równie dobrze mogłaby być mąka - taki ma wpływ na rozgrywkę. No, ok - jeszcze mamy zimową kolekcję przy kreowaniu postaci, ale w sumie to wszystko - aura nie ma na nas żadnego wpływu, nie odmarzną nam paluszki, nie musimy zatrzymywać się co jakiś czas przy ognisku, nie ma też zagrożenia, że broń zatnie się od zimna. Są ludzie zabici przez zimno i o ile - rzeczywiście - może nam to zrobić zmutowany jeżozwierz, o tyle niska temperatura, to tylko taki domysł. Walki prowadzone są w systemie turowym - jedni lubią, inni nie. Ja uważam, że to świetne rozwiązanie.

Zdarzają się rzeczy irytujące, czasem z niewyjaśnionych przyczyn na kilka sekund nasze postaci zwalniają podczas marszu czy biegu. Może to jednak wpływ tego zimna? Bywa, że - nawet po jej wykryciu - ładują się radośnie na nierozbrojoną minę czy bombę - nie dając graczowi żadnej szansy na reakcję - spoko, jeśli pułapka jest wciąż ukryta - o to chodzi, ale jeśli już ustaliliśmy, że jest tam niebezpieczny ładunek to nasi towarzysze mogliby być na tyle rozgarnięci, żeby trzymać giry z daleka, póki są jeszcze przyczepione do tyłków. Poza tym - w drużynie może dojść do tarć i jeśli komuś coś się nie podoba, może dojść do rozejścia się naszych dróg z którymś z naszych towarzyszy. Zdarzają się też usterki graficzne, a ekrany ładowania potrafią być nieznośnie długie - nie trafiłem jednak na żaden błąd, który uniemożliwiałby rozrywkę - co podobno zdarza się na platformach innych niż PS4.

Wasteland 3 jest propozycją idealną na teraz, na coraz dłuższe wieczory i kapryśną pogodę. Szeroko otwiera drzwi zapraszając nas - dziwnie to brzmi, fakt - w niegościnne ostępy zmrożonej - nieco umownie, ale jednak - antyutopii, która oferuje śmierć, bolesną śmierć, krwawą śmierć i brutalną śmierć. Ale przy tym ciekawe misje, setki wciągających starć, galerię rewelacyjnych postaci i dziesiątki atrakcji, które przykują naszą uwagę na wiele godzin. Uwielbiam. Polecam z całego serca.
 

Zobacz także

2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 A Little to the Left [Xbox Series X] Leniwa niedziela, po sześciu dniach pracy, załatwianiu spraw codziennych, popołudniach z rodziną, zajmowaniu się niezliczona liczbą obowiązków, nie miałem… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Like A Dragon: Infinite Wealth [Xbox Series X] Zawsze, kiedy recenzuję dla Was gry, staram się wychodzić z pozycji kogoś, kto nie ma pojęcia czym jest dana produkcja. Próbuję wyjaśniać choć elementarne… » więcej 2024-01-20, godz. 06:00 Suicide Squad: Kill the Justice League [Xbox Series X] Naprawdę nie zrażałem się pierwszymi negatywnymi wrażeniami od testerów. Nie przejmowałem się krytyką graczy, którzy czepiali się szczegółów z przecieków… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 Tekken 8 [PC] Poprzednia odsłona Tekkena oznaczona cyfrą 7 miała dużo pracy do zrobienia. Średnio przyjęta kanoniczna „szóstka” i spin-off Tekken Tag Tournament 2… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 The Cub [PlayStation 5] Mam z tą grą spory problem. Podobała mi się, bo dzieje się w znanym mi uniwersum, są nawiązania do poprzedniego tytułu ekipy Demagog Studio i ma zbliżony… » więcej
12345