Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
SpellForce III Reforced
SpellForce III Reforced
Cieszą takie próby, szczególnie że udane. Seria Spellforce od początku istnienia marki była rodzajem eksperymentu, który wszedł teraz jakby w drugą fazę. A mówię o trzeciej części, która jest dostępna na rynku od dłuższego czasu z dopiskiem Reforced, aby wreszcie zawitać na konsole. W bardzo ładnym stylu. Spellforce 3 - jak już powiedziałem - od początku było rodzajem rzadkiej hybrydy. To połączenie klasycznej gry RPG ze strategią czasu rzeczywistego. Połączenie bardzo płynne, bo nie ma czegoś takiego jak "tura strategii" albo "a teraz moment na RPG". Przewodzimy bohaterom, których losy fabuła tak układa, że co jakiś czas zmuszeni są wcielić się w budowniczych, dowódców osad i miast albo brać udział w potyczkach z większą liczbą wojska. Wszystko osadzone jest w klimatach fantasy.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Spellforce III Reforced

Fabularnie wszystko jest raczej standardowe, ale nie chcę skupiać się na samej grze, bo ona w sprzedaży jest od kilku lat. W zamian skupmy się na konsolowej konwersji z PCtów. W takich przypadkach najwięcej pytań budzi sterowanie - jak pad może zastępować duet myszki i klawiatury? Otóż całkiem nieźle - w skrócie - dłuższe przytrzymanie przycisku powoduje pojawienie się okręgu, który zaznacza pobliskie jednostki. Wciśnięcie gałki zaznaczenie wszystkich bohaterów. Naciśnięcie spustów - albo wybór akcji specjalnych dla członków drużyny albo otwarcie koła budowy. Wszystko jest dość klarowne i zaskakująco łatwe do opanowania, a nawet zapamiętania.

Problemem jest czytelność i dowodzenie poszczególnymi jednostkami. Przy dynamicznych walkach, a w Spellforce 3 Reforced prawie wszystkie takie są, trudno jest się rozeznać i na przykład dać rozkaz odwrotu niektórym wojownikom. Niekiedy sterowanie padem spowalnia także operowanie kamerą, a to dodatkowo komplikuje rozeznanie się na polu bitwy. Bywa to frustrujące, choć przy niewielkiej praktyce można do części tych niedogodności przywyknąć lub nauczyć się jak je pomijać, choć tu bardziej należy polegać na swoich mechanizmach, niż tych wypracowanych przez twórców. Fatalna jest minimapa. Do niej trzeba używać chyba lupy, żeby móc się nią kierować.

Graficznie widać, że twórcy nieco podszlifowali Spellforce 3, ale nadal brak tu fajerwerków, czy nawet poziomu, którego moglibyśmy się spodziewać po konsolach nowej generacji. Ale nie chcę też być zbyt krytyczny, bo choć może nie ma tu żadnego przewrotu, to to, co widać na ekranie jest bardzo solidne. Przede wszystkim klimatyczne.

Rzuca się jednak w oczy małe zróżnicowanie jednostek, niektóre postaci są nieco kanciaste. Animacje też mogłyby być lepsze, ale na przykład to, jak przedstawione są lasy, choć brak tu jakiejś swobody ruchu, to naprawdę szalenie przypadło mi do gustu. Łatwo się w tym zatopić i po prostu przyjemnie się na to patrzy. Spellforce 3 Reforced jest bardzo dobrą propozycją dla wszystkich, którym brakuje takiego staroszkolnego RPG z nutą świeżości pod postacią elementów strategicznych. Harmonijnie wbudowanych w rozgrywkę. Serce mówi mi, że ocena powinna być wyższa, ale za te niedociagnięcia, na przykład za małą precyzję w sterowaniu nie mogę niestety postawić ósemki. Za to siódemka jest bardzo mocna.

Ocena: 7/10
 

Zobacz także

2024-05-18, godz. 12:31 Heading Out [PC] Czy Polacy mogą zrobić grę drogi z amerykańskim filmowym sznytem? Studio Serious Sim udowodniło, że jak najbardziej. Jednak Heading Out to bardziej skomplikowana… » więcej 2024-05-18, godz. 12:30 MotoGP 24 [PC] Tak już się zdarzyło, że na moje biurko spadła kolejna ścigałka. Ogrywałem F1, Forzę - co może pójść nie tak z MotoGP 24? Co prawda nigdy nie grałem… » więcej 2024-05-11, godz. 06:10 Top Racer Collection [Xbox Series X] Ciężko to przyznać, ale lata 90. to moja młodość. To także rozkwit arcade'owych gier wyścigowych, których niestety część nie dotarła do naszych… » więcej 2024-05-11, godz. 06:10 Sand Land [Xbox Series X] Dostałem dokładnie to, czego oczekiwałem. Oczekiwałem dość lekkiej, ale intrygującej momentami rozgrywki i rozrywki, ciekawych postaci, japońskiej fantazji… » więcej 2024-05-11, godz. 06:10 TopSpin 2K25 [PC] Fani tenisa musieli chwilę się naczekać na dużą grę o ich sporcie. Ostatnie takie tytuły - TopSpin 4 i Virtua Tennis 4 to 2011 rok. Z tego powodu TopSpin… » więcej 2024-04-27, godz. 06:00 House Flipper 2 [PlayStation 5] Polskie studio Frozen District powróciło z kontynuacją swojego gigantycznego hitu, na który kazali nam czekać blisko 6 lat. Ale było warto. Po raz drugi… » więcej 2024-04-20, godz. 16:09 Infection Free Zone [wczesny dostęp PC] Od niepamiętnych czasów zombiaki były jednymi z ulubionych worków treningowych graczy na całym świecie. Wymyślamy wirusa czy bakterię, infekujemy kilka… » więcej 2024-04-20, godz. 15:59 Rise of the Ronin [PlayStation 5] Sprawa jest prosta jak miecz. Choć tu mamy do czynienia z zakrzywionym, bo japońskim. I do miecza się wszsytko sprowadza, a także włóczni, bagnetu, rewolweru… » więcej 2024-04-20, godz. 15:46 Banishers: Ghosts of New Eden [Xbox Series X] Z uwagi na zatrzęsienie gier do recenzji, Banishers: Ghosts of New Eden musiało poczekać na swoją kolej. I okazało się, że ten akcyjniak z elementami RPG… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 Open Roads [Xbox Series X] Rodzinne relacje nie brzmią atrakcyjnie w kontekście scenariusza gry komputerowej, bo jednak to temat trudny i trzeba umieć go pokazać. Twórcy znanego wszystkim… » więcej
12345