Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-11-18, godz. 10:11
Radny KO: Wyremontować i wspomóc, ale nie oddawać
Wyremontować budynek za miejskie pieniądze, wspomóc finansowo, ale nieruchomości Siostrom Misjonarkom Miłości nie oddawać - mówił w "Rozmowach pod krawatem" przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej Łukasz Tyszler.
» więcej
2020-11-18, godz. 09:18
Tyszler: spokój wojewody służył rozwiązywaniu trudnych problemów
Współpraca samorządu i rządu reprezentowanego przez wojewodę jest pozytywna - tak o koordynacji działań w walce z pandemią koronawirusa mówił w "Rozmowie pod krawatem" dyrektor szpitala w Zdrojach Łukasz Tyszler.
» więcej
2020-11-17, godz. 10:23
"Polska nie dostanie więcej pieniędzy, bo w budżecie UE będzie deficyt"
Polska nie dostanie więcej pieniędzy, bo w budżecie Unii Europejskiej będzie deficyt - stwierdził w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Lewicy Marek Balt.
» więcej
2020-11-17, godz. 09:23
Europoseł Lewicy o funduszach europejskich i "kryterium praworządności"
Europoseł Lewicy, Marek Balt w "Rozmowie pod krawatem" nie miał wątpliwości, że propozycja Niemiec oraz Parlamentu Europejskiego jest słuszna. Chodzi o uzależnienie wypłaty eurofunduszy dla Polski od tzw. kryteriów praworządnoś…
» więcej
2020-11-16, godz. 10:22
"Siostry Misjonarki Miłości prowadzą działalność niezwykle pożyteczną dla miasta"
Prezydent Szczecina nie ma wątpliwości, że miasto powinno przekazać siostrom Misjonarkom Miłości kamienicę na Łasztowni z 99 procentową bonifikatą.
» więcej
2020-11-13, godz. 11:12
"Wspólne gotowanie to tworzenie tradycji i nawiązywanie relacji"
Restauracje w kryzysie, oby jednak kwarantanna była renesansem dla gotowania w domu - mówił w "Rozmowach pod Krawatem" Andrzej Buławski, lider Convivium Slow Food Szczecin.
» więcej
2020-11-12, godz. 10:11
"Zakładajmy maseczki, zachowujmy standardy"
Nie wszystkie decyzje były trafne, nie tylko polski rząd, ale i cały świat uczy się, jak postępować w przypadku koronawirusa - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Radia Szczecin poseł Prawa i Sprawiedliwości, Robert Telus.
» więcej
2020-11-12, godz. 09:29
Poseł PiS rozczarowany postawą Konfederacji po Marszu Niepodległości
Poseł Prawa i Sprawiedliwości rozczarowany postawą polityków Konfederacji po warszawskim Marszu Niepodległości.
» więcej
2020-11-09, godz. 09:23
Wojsko wspiera walkę z pandemią
Wsparcie szpitali i pomoc personelu medycznego, armia wykorzystuje doświadczenia z wiosny do walki z pandemią - mówił w "Rozmowach pod krawatem" dowódca 12 Szczecińskiej Dywizji Zmechanizowanej gen. dywizji dr Dariusz Parylak.
» więcej
2020-11-05, godz. 10:37
"Nie było dewastacji kościołów. Ktoś, coś, gdzieś namalował. Trzeba to zganić"
Dewastacji kościołów nie było, "ktoś gdzieś tam coś namalował, co trzeba zganić", a winni sytuacji są politycy PiS, którzy wyprowadzili ludzi na ulicę - tak o protestach Strajku Kobiet mówił w "Rozmowach pod krawatem" poseł…
» więcej
2020-11-05, godz. 09:28
Poseł Lewicy: posunięcia rządu nie są dla mnie logiczne
Sytuacja jest trudna, chociaż niektóre posunięcia rządu nie wydają się logiczne - stwierdził w "Rozmowie pod krawatem" poseł Lewicy Andrzej Szejna.
» więcej
2020-11-04, godz. 09:21
Senator KO: "tysiące ludzi mówi władzy sprawującej rządy w Polsce: dosyć"
Wulgaryzmy w czasie protestów przeszkadzają, ale "rozumie nastroje społeczne", a ataki na modlących się ludzi, księży i niszczenie kościołów według niej to czyny "prowokatorów" - senator Koalicji Obywatelskiej Magdalena Kochan…
» więcej
2020-11-03, godz. 09:06
"Rozumiem, że środowiska lewicowe przyjdą i posprzątają przed siedzibą PiS"
Szef szczecińskiego PiS komentuje zachowanie manifestantów: - Mówią o ekologii i umiłowaniu porządku, to chyba posprzątają? - zastanawiał się w "Rozmowie pod krawatem" Leszek Dobrzyński, odpowiadając na pytanie o przyniesione przez…
» więcej
2020-11-02, godz. 10:19
Naukowiec o poparciu protestów przez samorządy: to błąd
Prezydenci miast nie powininni angażować się w bieżące spory polityczne - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" politolog, profesor Maciej Drzonek.
» więcej
2020-11-02, godz. 09:28
Politolog: "w czasie pandemii ta forma protestu jest absolutnie niedopuszczalna"
Sytuacja skandaliczna i niedopuszczalna, a ci, którzy to "rozumieją", nie zdają sobie sprawy z tego, że w przyszłości ktoś może również ich tak potraktować - tak politolog, profesor US Maciej Drzonek mówił o formie protestów…
» więcej