Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-05-27, godz. 09:17
Napieralski o wypowiedziach Budki: Ma prawo nie zgadzać się z decyzją prezydenta
Działacze opozycji mają prawo się nie zgadzać z rządzącymi - mówił w "Rozmowach pod krawatem" poseł Koalicji Obywatelskiej Grzegorz Napieralski.
» więcej
2020-05-26, godz. 11:03
"Rozmowa pod krawatem": to nie tylko wybór prezydenta, ale też wybór cywilizacji
Starcie cywilizacji chrześcijańskiej i normalności kontra rewolucja obyczajowa i połamanie wszelkich wartości - zdaniem posła Prawa i Sprawiedliwości, Tomasza Rzymowskiego, nadchodzące wybory prezydenckie nie oznaczają jedynie głosowania…
» więcej
2020-05-26, godz. 09:34
Poseł PiS: prof. Wróbel "zdjął togę sędziowską i wszedł w rolę polityka"
Zdjęli togi sędziowskie, weszli w rolę polityków i zaprzeczają rzeczywistości - tak o próbie podważania wyboru I Prezesa Sądu Najwyższego mówił w "Rozmowie pod krawatem" poseł PiS Tomasz Rzymkowski.
» więcej
2020-05-25, godz. 13:00
Socjolog: "Kidawa-Błońska miała przewagę nad Trzaskowskim"
Jeżeli będzie druga tura w której Duda zmierzy się z Trzaskowskim, lewicowe poglądy kandydata PO mogą być ograniczeniem nie do zniwelowania w kampanii - mówił w "Rozmowie pod krawatem" socjolog, profesor Henryk Domański.
» więcej
2020-05-25, godz. 10:14
Prof. Domański: kryteria moralności w polityce nie znajdują zastosowania
Wszystko co jest w polityce skuteczne, jest racjonalne, a kryteria moralności, prawdy i fałszu nie znajdują tu zastosowania - mówił w "Rozmowie pod krawatem" socjolog, profesor Henryk Domański.
» więcej
2020-05-22, godz. 10:06
Profesor Tarczyński ma pomysł na przyciągnięcie studentów
Ściągnąć studenta na uczelnie - to jedno z najważniejszych zadań, jakie stawia sobie profesor Waldemar Tarczyński.
» więcej
2020-05-21, godz. 10:00
Koronawirus, a prowadzenie kampanii wyborczej
Potrzebna nowa strategia sztabu wyborczego prezydenta Andrzeja Dudy - przyznał w "Rozmowie pod krawatem" poseł Prawa i Sprawiedliwości, Artur Szałabawka.
» więcej
2020-05-21, godz. 09:16
Poseł PiS: "Nitras w czasie swoich wypowiedzi bardzo pluje"
Przynosi wstyd Szczecinowi, ja się do niego nie zbliżam, bo gdy mówi, to pluje - mówił w "Rozmowie pod krawatem" poseł PiS Artur Szałabawka, komentując zachowanie posła PO Sławomira Nitrasa.
» więcej
2020-05-20, godz. 10:50
Koordynator Konfederacji: "część opozycji z KO oderwała się od rzeczywistości"
Koalicja Obywatelska "oderwała się od rzeczywistości i lewituje", a przez problemy z kandydatem "wymyśla głupoty" - tak koordynator Konfederacji w naszym regionie Marcin Bedka komentował najnowsze propozycje KO w sprawie wyborów.
» więcej
2020-05-20, godz. 09:18
Bedka: jeżeli Tanajno dopuścił się nieprawidłowości, to państwo powinno go rozliczyć
Jeżeli pan Tanajno dopuścił się nieprawidłowości, to niech go polskie państwo rozliczy - mówił w "Rozmowie pod krawatem" koordynator Konfederacji w zachodniopomorskim Marcin Bedka, pytany o przeszłość i niezapłacone podatki tego…
» więcej
2020-05-19, godz. 10:09
"Rozmowa pod krawatem" - Niemcy i ich podwójne standardy
W Unii Europejskiej Niemcom wolno więcej niż innym, a przecież prawo powinno być równe dla wszystkich - mówił w "Rozmowie pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości, Ryszard Czarnecki.
» więcej
2020-05-19, godz. 09:25
Europoseł PiS po wypowiedzi Trzaskowskiego: Mają poczucie, że to błąd i po ludzku nieładne
Mają poczucie, że zrobili błąd i teraz próbują udawać szacunek do innych - tak europoseł Prawa i Sprawiedliwości Ryszard Czarnecki komentował głośną wypowiedź Rafała Trzaskowskiego w sprawie ulicy Lecha Kaczyńskiego w stol…
» więcej
2020-05-18, godz. 10:29
Senator PO o pracach nad ordynacją: Będziemy procedować tak długo, jak będzie to potrzebne
Senator PO o pracach w Senacie w sprawie ordynacji: Rząd powinien wprowadzić stan klęski żywiołowej, wtedy nie mielibyśmy, "problemu z wyborami" - stwierdziła Magdalena Kochan w "Rozmowach pod krawatem".
» więcej
2020-05-14, godz. 09:07
Poseł PiS o kandydatce na prezydenta z KO: Po ludzku mnie jej jest zupełnie szkoda
Jak chcą wygrać wybory, skoro cały czas krytykują własnego kandydata? - mówił w "Rozmowach pod krawatem" Marek Suski z Prawa i Sprawiedliwości.
» więcej
2020-05-13, godz. 13:26
Zastępca prezydenta Szczecina zagłosuje tradycyjnie. Tłumaczy dlaczego
Zagłosuje w lokalu wyborczym, bo jak tłumaczy "z jego korespondencji rzeczy wypływają do dziennikarzy" - mówił w "Rozmowach pod krawatem" zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.
» więcej