Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-03-30, godz. 09:18
Mucha: najważniejsze są kwestie związane ze zdrowiem publicznym i gospodarką
Prezydent Andrzej Duda skupia się na zdrowiu publicznym i kondycji polskiej gospodarki - tak minister w kancelarii prezydenta Paweł Mucha odpowiadał na pytanie o rezygnację Kidawy-Błońskiej z prowadzenia kampanii wyborczej.
» więcej
2020-03-26, godz. 09:22
Borys (KO) o ryzykownym posiedzeniu Sejmu: Poseł został wybrany, żeby sprawować mandat
Skoro pracują lekarze i pielęgniarki czy pracownicy sklepów to mogą też pracować posłowie - stwierdził w "Rozmowach pod krawatem" poseł Koalicji Obywatelskiej Piotr Borys.
» więcej
2020-03-25, godz. 09:17
Dobrzyński: Opozycja liczy na kryzys, który zaszkodzi prezydentowi
Opozycja liczy na kryzys, który zaszkodzi prezydentowi Andrzejowi Dudzie, stąd żądania przełożenia daty wyborów - mówił w "Rozmowach pod krawatem" poseł Prawa i Sprawiedliwości Leszek Dobrzyński.
» więcej
2020-03-24, godz. 11:02
Dlaczego opozycja chce przełożyć wybory? Ocena europosła PiS-u
Presja na przełożenie wyborów wynika z nieprzygotowania opozycji i jest próbą grania na czas - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości Witold Waszczykowski.
» więcej
2020-03-24, godz. 09:18
Waszczykowski: Unia Europejska jest sparaliżowana i nie wyciągnęła wniosków
Unia Europejska jest sparaliżowana, nie wyciągnęła wniosków z wcześniejszych epidemii - mówił w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości krytycznie oceniając działania organizacji w obliczu Covid-19.
» więcej
2020-03-23, godz. 10:29
"Nie można zostawić bez opieki innych pacjentów", czyli przygotowanie do szczytu epidemii
Rektor Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego mówił o sytuacji systemu zdrowotnego w Polsce w kontekście koronawirusa: profesor Bogusław Machaliński zwracał uwagę, że tak jak trzeba przewidywać możliwy rozwój pandemii w kraju, tak…
» więcej
2020-03-19, godz. 09:19
"Jesteśmy na początku całego kryzysu"
Chwalił rozwiązanie rządu Mateusza Morawieckiego. Gościem "Rozmowy pod Krawatem" był europoseł z ramienia Sojuszu Lewicy Demokratycznej - profesor Bogusław Liberadzki.
» więcej
2020-03-18, godz. 12:10
Wybory na rektora. "PUM świetnie wywiązał się z organizacji"
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie świetnie wywiązał się z organizacji wyborów rektora - komentował profesor Maciej Drzonek. Odbyły się one we wtorek.
» więcej
2020-03-18, godz. 10:18
"Żeby wybory zostały przełożone, powinien zostać ogłoszony stan wyjątkowy"
Państwo w sytuacji zagrożenia potrzebuje silnego przywódcy - uważa politolog z Uniwersytetu Szczecińskiego.
» więcej
2020-03-18, godz. 09:12
Politolog: To, co robi prezydent, jest naturalne i związane z wykonywaniem jego funkcji
Kampania wyborcza musi się dostosować do tej wyjątkowej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy - mówił w "Rozmowach pod krawatem" prof. Maciej Drzonek.
» więcej
2020-03-17, godz. 09:10
"Nie ma co liczyć na solidarność w krajach UE, w których panuje pandemia"
Unia Europejska niewiele ma do zrobienia w obecnej sytuacji, bo nawet traktaty jej nie przewidują - mówi eurodeputowany Prawa i Sprawiedliwości Kosma Złotowski.
» więcej
2020-03-16, godz. 10:42
Koronawirus. Nie tyle śmierci, ile chce statystyka
Śmiertelność zarażonych koronawirusem jest dużo niższa niż podawana do wiadomości publicznej - mówił w "Rozmowie pod krawatem" prof. Włodzimierz Gut, wirusolog, doradca Głównego Inspektora Sanitarnego.
» więcej
2020-03-12, godz. 09:08
Minister Maciej Kopeć: egzaminy nie są zagrożone
Harmonogram egzaminów maturalnych i ósmoklasistów w tym momencie nie jest zagrożony - mówił w "Rozmowie pod krawatem" wiceminister oświaty Maciej Kopeć.
» więcej
2020-03-11, godz. 10:26
Agresor z CH Kaskada pod nadzorem policji
Policja zatrzymała mężczyznę, który pod koniec lutego chodził z nożem po szczecińskim Centrum Handlowym Kaskada. Nikt w tej sytuacji nie ucierpiał fizycznie - mówił w Rozmowie pod krawatem Komendant Wojewódzki Policji w Szczecinie…
» więcej
2020-03-10, godz. 09:20
Krasnodębski: Unia powinna zamknąć granice i wprowadzić kontrole
Trzeba rozważyć zamknięcie granic wewnątrz Unii Europejskiej w związku z koronawirusem - mówił w "Rozmowie pod krawatem" wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Zdzisław Krasnodębski.
» więcej