Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-02-18, godz. 10:02
Los mandatu posłanki PiS w ocenie senatora PSL
Ze względów wizerunkowych Joanna Lichocka powinna zrezygnować z mandatu poselskiego - mówił w "Rozmowie pod krawatem" senator PSL, Jan Filip Libicki.
» więcej
2020-02-18, godz. 09:06
"Klarownym jest, by o prezydenturę ubiegali się liderzy partyjni"
Jest szefem PSL, a to partyjni liderzy powinni kandydować - tak senator PSL, Jan Filip Libicki odpowiadał na pytanie: czym Władysław Kosiniak-Kamysz przewyższa urzędującego prezydenta?
» więcej
2020-02-17, godz. 10:27
Spór o ST3. "Jesteśmy nastawieni na odbudowę gospodarki morskiej"
Winę za upadłość szczecińskiej fabryki ST3 prawdopodobnie ponosi jej pierwszy właściciel - mówił w "Rozmowie pod krawatem" poseł Prawa i Sprawiedliwości Artur Szałabawka.
» więcej
2020-02-17, godz. 09:03
A. Szałabawka o prezydencie: "ludzie lubią z nim rozmawiać, lubią przy nim być"
Aktywność i energia, spotkania z ludźmi, którzy dobrze czują się w towarzystwie Andrzeja Dudy - tak o plusach kampanii prezydenta i jego szansach na wygraną mówił poseł Prawa i Sprawiedliwości - Artur Szałabawka.
» więcej
2020-02-12, godz. 10:34
Agatowska: "Promenada historyczna" w Świnoujściu to kompromitacja
Wstyd dla miasta i mieszkańców - tak o sprawie budowy tzw. "promenady historycznej" w Świnoujściu mówiła w "Rozmowie pod krawatem" Joanna Agatowska z SLD. Miasto musiało zwrócić 7 milionów złotych unijnego dofinansowania.
» więcej
2020-02-12, godz. 09:06
Klasa polityczna powinna zachować standardy i "dbać o klasę"
Klasa polityczna powinna dbać o klasę - tak Joanna Agatowska, wiceprzewodnicząca zachodniopomorskiego SLD komentowała w "Rozmowie pod krawatem" wydarzenia z Pucka.
» więcej
2020-02-11, godz. 10:10
Prof. Rau: polska opozycja jest nielojalna wobec państwa
Nienawiść do demokratycznie wybranego rządu przeważa nad lojalnością wobec Polski - oceniał w "Rozmowie pod krawatem" przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, Zbigniew Rau z Prawa i Sprawiedliwości.
» więcej
2020-02-11, godz. 09:05
Scena polityczna w Niemczech. Korzyści dla Polski
Przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych komentuje wewnętrzną sytuację Niemiec: dla Polski najlepsza jest silna pozycja CDU jako partii najmniej prorosyjskiej - ocenił w "Rozmowie pod krawatem" poseł Prawa i Sprawiedliwości…
» więcej
2020-02-10, godz. 10:22
"Platforma jest obrażona, przestała rozmawiać"
Deklaruje, że wystartuje w wyborach na burmistrza Szczecinka i krytykuje Platformę Obywatelską. - Zamiast się obrażać na rządzących, trzeba pozyskiwać pieniądze na rozwój miasta - mówił w "Rozmowie pod krawatem" obecny poseł…
» więcej
2020-02-10, godz. 09:12
Do PSL-u nie było daleko, pracuję w zespołach parlamentarnych
Działam za kulisami i ciężko pracuję - tak poseł z klubu PSL-Koalicji Polskiej, Radosław Lubczyk odpowiada na pytanie o swoją niewielką aktywność w czasie posiedzeń Sejmu.
» więcej
2020-02-07, godz. 10:40
Cel wyprawy: szczyty na Ziemi Królowej Maud - Antarktyda
Żaden Polak jeszcze się tam nie wspinał, po raz pierwszy chce to zrobić szczeciński alpinista. Marcin "Yeti" Tomaszewski o swoich najbliższych planach opowiadał w "Rozmowie pod krawatem".
» więcej
2020-02-07, godz. 09:04
Marcin "Yeti" Tomaszewski wspomina wyprawę na Nalumasortoq
Najważniejsze jest dla mnie odkrywanie i przecieranie nowych szklaków - mówił w "Rozmowie pod krawatem" alpinista Marcin "Yeti" Tomaszewski. Dodawał, że góry są największym sprawdzianem dla człowieka.
» więcej
2020-02-06, godz. 10:07
"Reforma sądownictwa nie przyspieszy postępowania"
Niemądry sędzia - tak posłanka Koalicji Obywatelskiej Katarzyna Maria Piekarska skomentowała złagodzenie wyroku w głośnej sprawie śmierci 3 latka. Dziecko pobito i zgwałcono.
» więcej
2020-02-06, godz. 09:02
Katarzyna Piekarska o kandydowaniu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej
Łatwiej być dobrym prezydentem niż dobrym kandydatem - tak wpadki Małgorzaty Kidawy-Błońskiej tłumaczyła w "Rozmowie pod krawatem" posłanka KO, Katarzyna Maria Piekarska.
» więcej
2020-02-05, godz. 09:06
Powstaje strategia wsparcia dzietności w Polsce
Program 500 plus spełnia swoje zadanie, ministerstwo nie planuje zmian - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Kazimierz Kuberski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
» więcej