Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2019-11-28, godz. 10:15
"Łapówki częste wśród lekarzy, marszałek Senatu obciążeniem dla PO"
Z problemami łapówek w służbie zdrowia zetknął się niemalże każdy Polak, więc sprawa Tomasza Grodzkiego to poważne obciążenie dla PO - mówił w "Rozmowie pod krawatem" wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości, Antoni Macierewicz.
» więcej
2019-11-28, godz. 09:14
Macierewicz: SLD to formacja prorosyjska, kontynuuje wytyczne Putina
Wypełniają wytyczne Putina "rzucają rękawicę w twarz polskiemu narodowi" - tak o postawie szefa SLD Włodzimierza Czarzastego mówił w "Rozmowie pod krawatem" marszałek senior Antoni Macierewicz.
» więcej
2019-11-27, godz. 11:03
Baseny przeciwpożarowe "niezwykle niebezpieczne". "Mają ogromne spadki"
Należące do miasta baseny przeciwpożarowe są odpowiednio zabezpieczone, ogrodzone i pod nadzorem - mówił w środę w "Rozmowach pod krawatem" zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.
» więcej
2019-11-27, godz. 09:25
Zastępca prezydenta o tykającym zegarze. "Inwestycja jeszcze nieprzygotowana"
Ta inwestycja nie jest jeszcze przygotowana - tak o budowie nowej siedziby Teatru Współczesnego mówił w "Rozmowach pod krawatem" zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.
» więcej
2019-11-26, godz. 10:28
K. Kotula: Szkoły i biblioteki zamiast pomników
Zamiast "łuku tryumfalnego" w stulecie Bitwy Warszawskiej budujmy pomniki, które będą służyć społeczeństwu - mówiła w "Rozmowie pod krawatem" posłanka Lewicy Katarzyna Kotula.
» więcej
2019-11-25, godz. 10:27
Szłabawka: brak pozwu ze strony Grodzkiego "już o czymś świadczy"
Sprawa powinna być wyjaśniona przed sądem, ale marszałek Senatu nie pozwie profesor Uniwersytetu Szczecińskiego i "to już o czymś świadczy" - oceniał poseł PiS Artur Szałabawka.
» więcej
2019-11-25, godz. 09:09
Poseł PiS: widziałem zachowanie posłów od zadym z PO, szykowali jakąś akcję
"Po zachowaniu bulterierów z opozycji widać było, że szykuje się jakaś akcja" - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Artur Szałabawka. To komentarz na temat czwartkowego głosowania w sprawie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjneg…
» więcej
2019-11-22, godz. 09:39
Dyrektor Filharmonii: nie chcielibyśmy podnosić cen biletów
Nie chciałabym, aby podwyżki odbiły się na naszych melomanach - powiedziała w "Rozmowie pd Krawatem" Dorota Serwa, dyrektor Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.
» więcej
2019-11-21, godz. 09:24
Poseł Solidarnej Polski: Lewica zajmuje się feminatywami, my walczymy o prawa kobiet
Gdy jedni walczą o żeńskie końcówki wyrazów, my mówimy o równych płacach dla kobiet - podkreślał w "Rozmowie pod krawatem" poseł Solidarnej Polski Jan Kanthak.
» więcej
2019-11-20, godz. 10:53
Posłowie PiS bronią pani profesor. Mocne słowa o decyzji rektora US
Przerażające i skandaliczne działanie władz Uniwersytetu Szczecińskiego wobec profesor Agnieszki Popieli - tak decyzję rektora o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego wobec naukowca oceniał poseł Prawa i Sprawiedliwości Marek …
» więcej
2019-11-15, godz. 09:24
"Kultura w Szczecinie nie jest w kryzysie, ale najlepiej nie jest"
Pisarz, krytyk i dziennikarz Artur Daniel Liskowacki oceniał w "Rozmowach pod krawatem", że produkcje artystyczne są na wysokim poziomie, mieszkańcy Szczecina chętnie chodzą na koncerty i spotkania oraz korzystają z bibliotek. To jednak…
» więcej
2019-11-14, godz. 09:22
Sachajko: Paweł Kukiz jest bardzo emocjonalny, jest artystą
Jesteśmy ludźmi a nie cyborgami, żeby zawsze się kontrolować - tak o zachowaniu Pawła Kukiza mówi jego klubowy kolega Jarosław Sachajko.
» więcej
2019-11-08, godz. 09:15
Prof. Dudek o szkolnictwie wyższym: młodych ludzi oszukano
Jakość szkolnictwa wyższego w Polsce kompletnie upadła - mówił w "Rozmowie pod Krawatem" politolog i historyk profesor Antoni Dudek.
» więcej
2019-11-07, godz. 12:36
Poseł Konfederacji o TK: Był i będzie upolityczniony
Był i będzie upolityczniony - tak o Trybunale Konstytucyjnym mówił w "Rozmowach pod krawatem" poseł Konfederacji Konrad Berkowicz.
» więcej
2019-11-07, godz. 09:23
Polityk Konfederacji: Donald Tusk okazał się kłamczuszkiem
Konfederacja pierwsza ogłosiła prawybory u siebie, bo ma wielu dobrych kandydatów. W odróżnieniu od Koalicji Obywatelskiej, gdzie taki pomysł wydaje się absurdalny, tam dobrych kandydatów nie ma - mówił w "Rozmowie pod krawatem"…
» więcej