Grę do recenzji dostaliśmy od agencji reprezentującej twórców.
W After Us wcielamy się w ducha życia o imieniu Gaia, który rusza w zniszczony działaniami człowieka świat, by przywrócić równowagę poprzez ocalenie dusz zwierząt, które wymarły poprzez działania homo sapiens. Lecz nie jest to miejsce nam znane. To surrealistyczna kraina, gdzie wszechobecne spustoszenie wręcz przytłacza, a Gaia jest jedyną nadzieją na przywrócenie życia. To świat, gdzie wymarła też ludzkość. Ożywienie planety i uratowanie dusz wymarłych gatunków zwierząt nie będzie jednak łatwe. Na szczęście na pomoc ruszyła opiekująca się przyrodą Matka, która poświęciła swoją siłę życiową i przekazała ją bohaterce.
Podczas przygody po abstrakcyjnym świecie przemierzałem przerażające pustynie, wysypiska śmieci, olbrzymi plac budowy pełen wysokich dźwigów, umierające lasy i całkowicie zniszczone miasta. Wszędzie walają się zniszczone samochody, wycieka ropa, w powietrzu dominuje smog, a gdzie nie spojrzeć po horyzont widać tylko szaro bure krajobrazy. Na pierwszy rzut oka widać, że wszytko obumarło i nie ma tu żadnego życia. Mimo to, After Us to wyjątkowa opowieść o zniszczeniu, nadziei i poświęceniu.
Piękne jest to, że biegnąca po spalonej ziemi Gaia zostawia sobie ślad, rosnącą trawę, która niestety prawie natychmiast umiera. Jednak odnajdywane i ożywiane drzewa dają niesamowity kontrast dla otaczającego nas ponurego świata. Bohaterka potrafi też usuwać plamy oleju, dzięki czemu dostaje się do niedostępnych wcześniej miejsc i odblokowuje ukryte przejścia. Tu podstawą jest skok, szybowanie w powietrzu i szybkie zrywy, które są istotne w walce. Choć tu nie ma takiego zwyczajnego zwalczania wrogów, zwanych Pożeraczami. Gaia potrafi kumulować energię i wystrzelić jej falą, która pobudza roślinność, likwidując olej czy wpływając na zachowanie przeciwników. Ma także serce, którym może rzucać, co pomaga zdobywać dusze zwierząt czy rozwiązywać proste zagadki.
After Us jest grą w miarę krótką, ukończyłem ją w około 6-7 godzin. Jednak historia zniszczonego świata wciągnęła mnie bez reszty. Nadal uważam, że to bardziej zabawa przygodowo-platformowa, ale ratowanie ostatniego psa, wieloryba, czy orła, daje sporo pozytywnych odczuć. Podobnie jest z poznawaniem smutnej historii wrogo nastawionych do bohaterki Pożeraczy. Jest to wyjątkowa opowieść osadzona w surrealistycznym i zniszczonym przez człowieka świecie, który przepełniła mnie smutkiem, ale i nadzieją, bo działania Gai powodują pojawienie się iskry, że jednak nie wszystko jest stracone. Mimo wyraźnych zręcznościowych aspektów, After Us zaliczyć mogę do gier-przeżyć. Tytułów, które niosą ważne przesłanie.
Ocena: 7/10
Zobacz także
2023-07-22, godz. 06:00
Pierwsze wrażenia: Exoprimal [Xbox Series X]
Sieciowe, drużynowe zmagania z hordami wyskakujących zewsząd dinozaurów. Taki jest szkielet - nomen omen - gry Exoprimal. W Giermaszu takimi tytułami zazwyczaj najbardziej interesuje się Jarek Gowin i to on opowiada o swoich pierwszych…
» więcej
2023-07-22, godz. 06:00
[22.07.2023] Giermasz #560 - W okrojonym składzie
Ten Giermasz w okrojonym składzie, bo dwóch redakcyjnych kolegów - Michał Król i Kacper Narodzonek - na urlopach. Honory domu pełnią zatem Andrzej Kutys i Jarek Gowin. Panowie podzielili się obowiązkami: po pierwsze, Jarek Gowin sprawdził…
» więcej
2023-07-15, godz. 18:00
[15.07.2023] Twarde dane
Z doświadczenia doskonale wiemy, że wielu wciąż żyje w świecie, w którym "gierki są dla dzieci". Cóż, jeżeli macie takiego rozmówcę, to można go po prostu zniszczyć argumentami - twardymi danymi, jak faktycznie wygląda rynek…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Master Detective Archives: RAIN CODE [Switch]
Rozbawienie, zaciekawienie - zmęczenie, irytacja, znudzenie - zaintrygowanie, rozbawienie, totalne wciągnięcie w rozgrywkę - i znowu, zmęczenie i irytacja... I weź teraz człowieku oceń produkcję, która powodowała (przynajmniej u…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Master Detective Archives: RAIN CODE [Switch]
Rozbawienie, zaciekawienie - zmęczenie, irytacja, znudzenie - zaintrygowanie, rozbawienie, totalne wciągnięcie w rozgrywkę - i znowu, zmęczenie i irytacja... I weź teraz człowieku oceń produkcję, która powodowała (przynajmniej u…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Arcade Paradise [Xbox Series X|S]
Gdy obejrzałem trailer z automatami arcade, więcej mi do szczęścia nie było potrzeba, w końcu mam trochę lat i przypomniała mi się moja młodość. Jednak gdy zobaczyłem, że Arcade Paradise to połączenie symulatora prowadzenia…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Arcade Paradise [Xbox Series X|S]
Gdy obejrzałem trailer z automatami arcade, więcej mi do szczęścia nie było potrzeba, w końcu mam trochę lat i przypomniała mi się moja młodość. Jednak gdy zobaczyłem, że Arcade Paradise to połączenie symulatora prowadzenia…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Arcade Paradise [Xbox Series X|S]
Gdy obejrzałem trailer z automatami arcade, więcej mi do szczęścia nie było potrzeba, w końcu mam trochę lat i przypomniała mi się moja młodość. Jednak gdy zobaczyłem, że Arcade Paradise to połączenie symulatora prowadzenia…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Jagged Alliance 3 [PC]
Są takie serie gier, które latami nie mogą doczekać się kontynuacji - na przykład Half-Life i to oczekiwanie na trzecią część odsłony, które urosło już dawno do skali mema. Można też spartaczyć po całości nowe odsłony serii…
» więcej
2023-07-15, godz. 06:00
Jagged Alliance 3 [PC]
Są takie serie gier, które latami nie mogą doczekać się kontynuacji - na przykład Half-Life i to oczekiwanie na trzecią część odsłony, które urosło już dawno do skali mema. Można też spartaczyć po całości nowe odsłony serii…
» więcej