Grę do recenzji dostaliśmy od agencji reprezentującej twórców.
W After Us wcielamy się w ducha życia o imieniu Gaia, który rusza w zniszczony działaniami człowieka świat, by przywrócić równowagę poprzez ocalenie dusz zwierząt, które wymarły poprzez działania homo sapiens. Lecz nie jest to miejsce nam znane. To surrealistyczna kraina, gdzie wszechobecne spustoszenie wręcz przytłacza, a Gaia jest jedyną nadzieją na przywrócenie życia. To świat, gdzie wymarła też ludzkość. Ożywienie planety i uratowanie dusz wymarłych gatunków zwierząt nie będzie jednak łatwe. Na szczęście na pomoc ruszyła opiekująca się przyrodą Matka, która poświęciła swoją siłę życiową i przekazała ją bohaterce.
Podczas przygody po abstrakcyjnym świecie przemierzałem przerażające pustynie, wysypiska śmieci, olbrzymi plac budowy pełen wysokich dźwigów, umierające lasy i całkowicie zniszczone miasta. Wszędzie walają się zniszczone samochody, wycieka ropa, w powietrzu dominuje smog, a gdzie nie spojrzeć po horyzont widać tylko szaro bure krajobrazy. Na pierwszy rzut oka widać, że wszytko obumarło i nie ma tu żadnego życia. Mimo to, After Us to wyjątkowa opowieść o zniszczeniu, nadziei i poświęceniu.
Piękne jest to, że biegnąca po spalonej ziemi Gaia zostawia sobie ślad, rosnącą trawę, która niestety prawie natychmiast umiera. Jednak odnajdywane i ożywiane drzewa dają niesamowity kontrast dla otaczającego nas ponurego świata. Bohaterka potrafi też usuwać plamy oleju, dzięki czemu dostaje się do niedostępnych wcześniej miejsc i odblokowuje ukryte przejścia. Tu podstawą jest skok, szybowanie w powietrzu i szybkie zrywy, które są istotne w walce. Choć tu nie ma takiego zwyczajnego zwalczania wrogów, zwanych Pożeraczami. Gaia potrafi kumulować energię i wystrzelić jej falą, która pobudza roślinność, likwidując olej czy wpływając na zachowanie przeciwników. Ma także serce, którym może rzucać, co pomaga zdobywać dusze zwierząt czy rozwiązywać proste zagadki.
After Us jest grą w miarę krótką, ukończyłem ją w około 6-7 godzin. Jednak historia zniszczonego świata wciągnęła mnie bez reszty. Nadal uważam, że to bardziej zabawa przygodowo-platformowa, ale ratowanie ostatniego psa, wieloryba, czy orła, daje sporo pozytywnych odczuć. Podobnie jest z poznawaniem smutnej historii wrogo nastawionych do bohaterki Pożeraczy. Jest to wyjątkowa opowieść osadzona w surrealistycznym i zniszczonym przez człowieka świecie, który przepełniła mnie smutkiem, ale i nadzieją, bo działania Gai powodują pojawienie się iskry, że jednak nie wszystko jest stracone. Mimo wyraźnych zręcznościowych aspektów, After Us zaliczyć mogę do gier-przeżyć. Tytułów, które niosą ważne przesłanie.
Ocena: 7/10
Zobacz także
2023-05-20, godz. 06:00
Pierwsze wrażenia: LEGO 2K Drive [PLayStation 5]
Gdy zobaczył pierwsze zapowiedzi gry, stwierdził, że po prostu musi w to zagrać! Zresztą, w redakcji Giermaszu to Michał Król najbardziej chyba lubi zwariowane, zręcznościowe wyścigi. Nie raz opisywał także gry z serii LEGO. A…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Everspace 2 [Steam Deck]
Co prawda leciałem z bardzo ważną misją główną - ale tu jakiś sygnał, tu jakieś nieznane miejsce, tu jakieś szczątki do zbadania - i po kilku godzinach w postępach fabuły dalej byłem w lesie (no, w kosmosie)... za to zbieractwo…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Everspace 2 [Steam Deck]
Co prawda leciałem z bardzo ważną misją główną - ale tu jakiś sygnał, tu jakieś nieznane miejsce, tu jakieś szczątki do zbadania - i po kilku godzinach w postępach fabuły dalej byłem w lesie (no, w kosmosie)... za to zbieractwo…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Showgunners [PC]
Wikipedia podaje taką definicję hasła reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej niezwiązane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się „naturalnie” przed…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
War Mongrels [Xbox Series X]
Bardzo nie lubię takich sytuacji jak ta, w której właśnie się znalazłem. Bardzo chciałbym jednoznacznie pochwalić War Mongrels w wersji na konsole, ale nie mogę. Przynajmniej nie bez szeregu poważnych zastrzeżeń. Co się nie zgadza…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Showgunners [PC]
Wikipedia podaje taką definicję hasła reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej niezwiązane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się „naturalnie” przed…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
War Mongrels [Xbox Series X]
Bardzo nie lubię takich sytuacji jak ta, w której właśnie się znalazłem. Bardzo chciałbym jednoznacznie pochwalić War Mongrels w wersji na konsole, ale nie mogę. Przynajmniej nie bez szeregu poważnych zastrzeżeń. Co się nie zgadza…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
[13.05.2023] Giermasz #550 - Siła niezależnych studiów
Cztery gry - i aż trzy polskie produkcje. Zaczynamy od zręcznościowej produkcji The Last Case of Benedict Fox . Michał Król nie jest fanem gatunku metroidvanii, a bawił się świetnie. Również Andrzej Kutys bardzo zadowolony z ogrania…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
The Last Case of Benedict Fox [Xbox Series X]
W The Last Case of Benedict Fox chciałem zagrać od pierwszych zapowiedzi czy pokazu na poznańskich targach PGA. Metroidvania z licznymi łamigłówkami i zacięciem detektywistycznym, co sugeruje sam tytuł, ujęła mnie wyglądem i klimatem…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
The Last Case of Benedict Fox [Xbox Series X]
W The Last Case of Benedict Fox chciałem zagrać od pierwszych zapowiedzi czy pokazu na poznańskich targach PGA. Metroidvania z licznymi łamigłówkami i zacięciem detektywistycznym, co sugeruje sam tytuł, ujęła mnie wyglądem i klimatem…
» więcej