Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Microsoft Polska.
Cóż, już w poprzednim Giermaszu, gdy opowiadałem o pierwszych wrażeniach z grania w Starfield, zwróciłem uwagę, że samouczek jest - łagodnie rzecz ujmując - taki sobie. Zadbali, żeby mi wytłumaczyć, jak się poruszać (naprawdę?), ale wyjaśnienie wielu systemów tu obecnych potraktowano mocno po macoszemu. Oczywiście, jest też zakładka pomoc w menu - i jest faktycznie przydatna, ale: raz, że zamiast grać, to najpierw czeka gracza sporo czytania (co samo w sobie złe nie jest, ale jednak mowa o grze, a nie książce), a dwa, że i tak w jednym przypadku musiałem normalnie sięgnąć do internetowego poradnika. Pewnie jestem mało domyślnym graczem, ale w ogóle mi się ta sytuacja nie podobała. A przykładowo obsługa systemu ulepszeń mojego statku wydała mi się bardzo, ale to bardzo nieprzyjazna.
Poza tym, pierwsze godziny Starfield były dla mnie nieco ślamazarne. I nawet nie jest to do końca zarzut, bo nie pierwsza to produkcja jaką się bawiłem, która rozwijała się dosyć spokojnie. Ale ja w Starfieldzie po pierwszych 30 godzinach miałem takie wrażenie... Choć, ok, pewnie dlatego, że tradycyjnie zacząłem się bawić w "lizanie ścian" i zwiedzanie jakiś miejscówek dodatkowych. Żeby ostatecznie stwierdzić, że "nie, chyba najpierw popchnę fabułę do przodu, znajdę fajne fanty, dużo amunicji i wtedy będę sobie eksplorował". Czyli, paradoks, gdy Starfield ma stawiać na swobodę, to jednak miałem wrażenie na początku, że jakoś mnie ogranicza. Dopóki się nie nazbieram wszystkiego co się da czy rozwinę postać dzięki zdobywaniu doświadczenia.
Zresztą, co do eksploracji i zadań pobocznych, tak jak sporo jest tych naprawdę fajnych, wielowątkowych i wciągających, zwłaszcza gdy robimy coś dla obecnych w grze frakcji - tak nie raz w innych przypadkach miałem wrażenie zwiedzania lokacji robionych na zasadzie "kopiuj-wklej". Co w sumie też już w niejednej grze widziałem, zazwyczaj mi to nie przeszkadzało... i w Starfieldzie też jest do przełknięcia, tylko w zestawieniu z ogromnymi oczekiwaniami, jakie wobec tej produkcji miałem, to okazało się, że jest to po prostu duże RPG, jakie już wcześniej to studio robiło. Tyle, że w kosmicznym sztafażu...
... co oczywiście - znowu - nie musi być minusem. Dziesiątki milionów graczy świetnie i przez setki godzin bawiło się ich wcześniejszymi tytułami. Sam tak miałem. I w sumie to sam się sobie dziwię, że tak na Starfield marudzę...
Aha - wspomniałem, że jest akcja. Cóż, w walce Starfield staje się po prostu strzelanką. Broni jest sporo, jej ulepszonych wersji jest jeszcze więcej, amunicja kończy się szybko, a wrogowie bywają momentami całkiem sprytni, a czasami kompletnie nieogarnięci. W jednej z misji tak miałem, że gdy większość zachowywała się całkiem wrednie próbując mnie wysłać na tamten świat, to w jednym pokoju stał koleś, który po prostu nie reagował na faszerowanie go pociskami. Ot, taki drobny błąd. Większym problemem - przynajmniej dla mnie - że starcia wydały mi się średnio angażujące. Choć to tylko moje wrażenie, podkreślam, Wasze może być inne.
Z drugiej strony, mimo tego powyższego ględzenia, wiele widoczków mnie zachwyciło. Eksploracja wydała się całkiem przyjemna, nie zmuszałem się przecież do grania. "Feeling" ze strzelania ostatecznie nie jest przecież zły, a wiele zadań i dróg do celu było naprawdę angażujących. Systemy RPG ostatecznie też ogarnąłem, po kosmosie latało się przyjemnie (choć system szybkiej podróż, tak jak bardzo przydatny, tak zabija nieco wczucie się w zabawę) - Starfield ostatecznie zyskał moją akceptację i sporo uznania. Ale nie na tyle, aby głosić peany na rzecz tej produkcji. Tyle, że widzę mnóstwo opinii, w których ludzie mówią o zachwycie tą kosmiczną przygodą. Ja w trakcie grania miałem niezłe rozdwojenie jaźni: "nie podoba mi się, bez sensu - e no, fajnie jest, co się czepiasz, nie mogę się doczekać kolejnego zadania". I tak to jakoś leciało. A jeszcze mam wystawić Starfield ocenę...
... i nie mam pojęcia jaką. Więc, zacznijmy od tego, że jeżeli oczekujecie gry akcji, to Starfield nią nie jest. Ma takie momenty, w przetrząsaniu lokacji pełnych wrogów czy w kosmicznych pojedynkach - ale ma też mnóstwo (żmudnego?), typowo RPG-owego zbieractwa, łażenia po lokacjach (swoją drogą mapy albo ich brak to temat na osobne rozważania), gadania z postaciami niezależnymi i tak dalej. Fanom "akcyjniaków" nie wiem czy Starfield przypadnie do gustu. A gdy jesteś fanem RPG, tak jak ja... Cóż, tu wszystko zależy od osobistej oceny każdego gracza. Dla mnie Starfield bliżej do "siódemki" niż "dziewiątki" - z drugiej strony w pełni rozumiem, że komuś ta produkcja może się bardzo podobać. Więc w podsumowaniu macie, uśrednioną ocenę - ta "ósemka" wydaje mi się całkiem bezpieczna. Sugeruje, że to nie jest gra idealna - ale jest bardzo dobra. Choć na ile dobra, to będzie zależało od Ciebie, Drogi Graczu.
Ocena: 8/10
PS. A może - skoro Starfield jest w płatnym abonamencie - to wykupić miesiąc tej usługi (co wychodzi zdecydowanie taniej niż pełna cena w sklepie), pobawić się i ocenić, czy to produkcja dla Was czy nie?
Zobacz także
2023-09-09, godz. 06:00
Immortals of Aveum [Xbox Series X]
Gdy dostałem propozycję recenzowania Immortals of Aveum, broniłem się rękoma i nogami, wymyślałem błahe powody, szukałem wymówek. Wszystko to było efektem minutowego, bardzo źle dobranego filmu z rozgrywki, który wyglądał jak…
» więcej
2023-09-09, godz. 06:00
Immortals of Aveum [Xbox Series X]
Gdy dostałem propozycję recenzowania Immortals of Aveum, broniłem się rękoma i nogami, wymyślałem błahe powody, szukałem wymówek. Wszystko to było efektem minutowego, bardzo źle dobranego filmu z rozgrywki, który wyglądał jak…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Sea of Stars [Xbox Series X]
Dwójka młodych wybrańców, nie zdających sobie sprawy ze swojego potencjału, ma - a to niespodzianka - uratować baśniowy świat fantasy. Tak, Sea of Stars już na wstępie bardzo wyraźnie daje do zrozumienia, jak ważne były dla twórców…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Armored Core VI: Fires of Rubicon [Xbox Series X]
FromSoftware zaskakuje. I nie zaskakuje. Ktoś oczekiwał, że po kolosalnym sukcesie Elden Ring Japończycy pójdą za ciosem i wydadzą kolejne mroczne fantasy z mieczami i tarczami? To miał trochę rację, w Armored Core VI: Fires of Rubicon…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
[02.09.2023] Giermasz #564 - Niemal idealnie
Dwie bardzo różne produkcje testujemy w tym programie. Z jednej strony tytuł, który przygotowało kultowe już studio, które swoje "soulsy" sprzedaje w milionowych nakładach - więc można założyć, że budżetu na Armored Core VI:…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Sea of Stars [Xbox Series X]
Dwójka młodych wybrańców, nie zdających sobie sprawy ze swojego potencjału, ma - a to niespodzianka - uratować baśniowy świat fantasy. Tak, Sea of Stars już na wstępie bardzo wyraźnie daje do zrozumienia, jak ważne były dla twórców…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Sea of Stars [Xbox Series X]
Dwójka młodych wybrańców, nie zdających sobie sprawy ze swojego potencjału, ma - a to niespodzianka - uratować baśniowy świat fantasy. Tak, Sea of Stars już na wstępie bardzo wyraźnie daje do zrozumienia, jak ważne były dla twórców…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Armored Core VI: Fires of Rubicon [Xbox Series X]
FromSoftware zaskakuje. I nie zaskakuje. Ktoś oczekiwał, że po kolosalnym sukcesie Elden Ring Japończycy pójdą za ciosem i wydadzą kolejne mroczne fantasy z mieczami i tarczami? To miał trochę rację, w Armored Core VI: Fires of Rubicon…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Wipeout (1995 r.)
W 1995 roku wyszła gra, która pokazała potęgę nowej i zarazem pierwszej na rynku konsoli PlayStation. Futurystyczne wyścigi pojazdów antygrawitacyjnych, które łączyły w sobie bardzo dynamiczną jazdę, zaciętą walkę i doskonałą…
» więcej
2023-09-02, godz. 06:00
Armored Core VI: Fires of Rubicon [Xbox Series X]
FromSoftware zaskakuje. I nie zaskakuje. Ktoś oczekiwał, że po kolosalnym sukcesie Elden Ring Japończycy pójdą za ciosem i wydadzą kolejne mroczne fantasy z mieczami i tarczami? To miał trochę rację, w Armored Core VI: Fires of Rubicon…
» więcej