Grę do recenzji dostaliśmy od dystrybutora Nintendo na Polskę firmy Conquest entertainment a.s.
W ogóle dziwna to będzie recenzja: bo już za chwilę poczytacie trochę mojego marudzenia, po czym nie będę miał wyjścia, jak skwitować to stwierdzeniem, że "przecież naprawdę dobrze się bawiłem". Naturalnie, biorąc poprawkę na docelowego odbiorcę. Który to zresztą wspomnianych, za moment wymienionych wad, raczej nawet nie zauważy.
No to jedziemy z tym Detective Pikachu Returns! Po pierwsze: oprawa graficzna. Cóż, lokacje są małe, korytarzowe, a jeszcze co chwila wyświetlał mi się ekran ładowania. Długo to nie trwało, ale - umówmy się - taka Zelda z wielkim, otwartym światem "śmiga" bez większych problemów na stosunkowo słabym na obecne czasy technologicznie Switchu. A tu przechodzę z piętra na piętro jakiegoś budynku - i cyk, doczytywanie danych. Dodajmy do tego, że o ile jestem w stanie zrozumieć lekkie "chrupnięcia" animacji we wspomnianych przygodach Linka, tak kompletnie nie rozumiem takich syuacji w Detective Pikachu Returns. Ok, zdarzało się to incydentalne, ale jednak.
Przy czym, warto zaznaczyć, że dla dziecka problemem to raczej nie będzie, bo lokacje są schludnie, kolorowe, a modele postaci są w tym słodko-pokemonowym stylu. Czyli dla młodszej młodzieży w sam raz.
A co z rozgrywką? Cóż, tu wypada zaznaczyć, że nie grałem w pierwszą część, ani też nie oglądałem filmu. Z tego, co czytałem, mechanizmy właściwie się nie zmieniły w stosunku do poprzedniczki. I gdy przed chwilą marudziłem nieco na wielkość lokacji, to ostatecznie (sam sobie zaprzeczę, heh), przecież aż tak wielkiego znaczenia to nie ma, bo w Detective Pikachu Returns to głównie gadamy, gadamy, gadamy - i jeszcze gadamy. Być może teraz wyjaśniło się, dlaczego tak natrętnie kołatała mi się myśl o polskiej wersji językowej. Czy też, dlaczego Detective Pikachu Returns jej nie ma. I jak bardzo - w mojej ocenie - jest to problemem na naszym rynku. Skoro prowadzenie różnych śledztw, gdy w końcu jesteśmy Detektywem Pikachu, sprowadza się głównie do wyświetlenia mnóstwa okienek dialogowych - skoro analiza dowodów to kolejne teksty do przeczytania - a gra jest dedykowana młodszemu odbiorcy... No właśnie, o ile wasz ośmio, dziewięcio, dziesięcio-latek (bo to chyba ta grupa), nie jest już dobry w "lengłydżu", to do zabawa będzie możliwa tylko asyście rodzica nieźle władającego językiem z Wysp Brytyjskich (tudzież francuskim czy innym hiszpańskim, bo kilka innych opcji językowych jest).
Dlaczego oceniam, że Detective Pikachu Returns jest grą przede wszystkim dla młodszej młodzieży? Cóż, ta produkcja, w której nie ma jak przegrać. Gra prowadzi nas "za rączkę", przykładowo, gdy oglądamy miejsce przestępstwa, oczywiście z punktami do interakcji - to zapewniam, że nie ma opcji przegapienia czegoś. Zwyczajnie usłyszymy komunikat w stylu "chyba jeszcze nie zbadaliśmy wszystkiego" i już. Podobnie, gdy prowadzimy "dedukcję" na podstawie zebranych dowodów i świadectw z zeznań, nawet w przypadku pomyłki, kary nie ma żadnej. Ot, klikniemy w inną opcję i będzie dobrze.
Aha - fabularnie nasz ludzki bohater jako jedyny rozumie mowę Pikachu. A o ile dobrze pamiętam z seriali oglądanych też przez moje dzieci, żółty stworek zawsze cienko piszczał swoje "pika pika" - a tu mówi basowym głosem dorosłego, poważnego detektywa. Który bardzo, ale to bardzo lubi kawę. Wydało mi się to nieco zabawne. I, sygnalizowałem, że takie stwierdzenie padnie, ostatecznie dobrze się bawiłem. Na pełnym relaksie, przede wszystkim. Chociaż, gdybym gry do recenzji nie dostał, skoro nie załapałem się na "poke-manię" i do tego popkulturowego fenomenu mam zdystansowany i neutralny stosunek - to nie sądzę, abym w ogóle rozważał kupno tej produkcji. Z drugiej strony, mnóstwo dorosłych lubi kolekcjonować, więc i - z założeniem, że dostanie się grę lekką, łatwą i przyjemną - można takim osobom Detective Pikachu Returns nawet polecić.
Ale: jednak docelową grupą jest młodzież. I gdyby była wersja polska, to wahałbym się nad postawieniem nawet "ósemki". Bo gry dla dzieci to dosyć specyficzna kategoria - a i zbyt często takie produkcje robione są po najmniejszej linii oporu. A o Detective Pikachu Returns absolutnie nic takiego nie można powiedzieć. Gdyby były polskie napisy, doceniłbym, że to dopracowana produkcja dla młodszych. Bo taka jest. Ale ostatecznie jest "siódemka" - chyba, że macie te kilka, kilkanaście godzin, aby z młodzieżą siedzieć i tłumaczyć dialogi i inne teksty. W sumie, to może być przyjemna, rodzinna lekcja angielskiego (czy innego języka, który tam jest). Detective Pikachu Returns to fajna gra dla dzieci. Dla dorosłych tylko w przypadku, jeżeli lubicie opowieści o świecie, gdzie ludzie i pokémony żyją długo i szczęśliwie - o ile oczywiście, rozwiązując śledztwa i rozplątując pewną intrygę, do tego szczęścia się przyczynicie.
Ocena: 7/10 [bo nie ma języka polskiego, a to gra dla dzieci, w której jest dużo tekstu]
Zobacz także
2023-04-22, godz. 06:00
Beyond Contact [PC]
Gry survivalowe nie są dla każdego. Zbieranie każdej możliwej śrubki, linki czy kabelka (niepotrzebne skreślić), aby potem zrobić filtr, szkło powiększające, pochodnię czy inny potrzebny nam do rozgrywki przedmiot - znam ludzi…
» więcej
2023-04-22, godz. 06:00
Dead Island 2 [Xbox Series X]
Po blisko dekadzie oczekiwania druga wyspa - choć tak naprawdę miasto - (nie)umarłych trafiła w moje ręce. Oczekiwań nie miałem żadnych, więc nie mogłem się zawieść, za to mogłem bardzo pozytywnie zaskoczył. No i Dead Island…
» więcej
2023-04-22, godz. 06:00
Final Fantasy Pixel Remaster [PlayStation 5]
Dawno, dawno temu - a tak konkretnie w 1987 roku w Japonii, Hironobu Sakaguchi, pracownik podupadającej firmy Square, zaproponował szefostwu projekt, który miał być ich finalnym dziełem. Jak internetowa wieść niesie, wzorem Dragon…
» więcej
2023-04-22, godz. 06:00
[22.04.2023] Giermasz #547 - Nie-umarlaki, kosmos i piksele
Przeżyć w świecie pełnym morderczych zombie - albo dbać o przetrwanie na odległej planecie - wreszcie, zmierzyć się z pikselowymi przeciwnikami i uratować sześć światów fantasy... Doprawdy, dzięki grom komputerowym można wcielić…
» więcej
2023-04-15, godz. 18:00
[15.04.2023] Powódź
Twórcy chyba obecnie najsłynniejszej polskiej gry, której sprzedaż liczy się w dziesiątkach milionów sztuk, postanowili zaszaleć - i pokazali, jak wyglądałaby ich produkcja na mocarnych komputerach. Wygląda obłędnie, ale przy…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Dredge [Xbox Series X]
Jest rok 1927, kreślony na ekranie komiksową kreską rybak płynie kutrem przez noc. Nie wiemy, dlaczego tam się znalazł, atmosfera wydaje się lekko niepokojąca. A po chwili robi się co najmniej dziwnie, gdy czerwona mgła otacza jednostkę…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Dredge [Xbox Series X]
Jest rok 1927, kreślony na ekranie komiksową kreską rybak płynie kutrem przez noc. Nie wiemy, dlaczego tam się znalazł, atmosfera wydaje się lekko niepokojąca. A po chwili robi się co najmniej dziwnie, gdy czerwona mgła otacza jednostkę…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Dredge [Xbox Series X]
Jest rok 1927, kreślony na ekranie komiksową kreską rybak płynie kutrem przez noc. Nie wiemy, dlaczego tam się znalazł, atmosfera wydaje się lekko niepokojąca. A po chwili robi się co najmniej dziwnie, gdy czerwona mgła otacza jednostkę…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
[15.04.2023] Giermasz #546 - Na łódce
W tym Giermaszu polecamy Waszej uwadze jedną grę: nasz redakcyjny kolega Andrzej Kutys lubi komiksową grafikę, niejednego "indyka" (od indie, gier independent czyli niezależnych) ogrywał. Więc poleca Dredge , małego studia z drugiego…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Duck Hunt (1984 r.)
To chyba najsłynniejsza gra polegająca na strzelaniu z pistoletu do ekranu. Duck Hunt to produkcja Nintendo, która w 1984 roku ruszyła na podbój konsol NES i automatów arcade. Sama rozgrywka jest bardzo prosta. Przy pomocy pistoletu…
» więcej