Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Devolver Digital.
Zanim przejdę do mechanik i fabuły, jedna rzecz, która od razu rzuca się w oczy - The Talos Principle 2 powala grafiką. Croteam zdecydował się na zrobienie gry na Unreal Engine 5 i studio naprawdę zrobiło świetny użytek z tego silnika. Budowle robią kolosaline wrażenie, wszystko jest wymuskane, naprawdę jest efekt wow. Do tego Unreal Engine 5 jest silnikiem, który można bardzo solidnie zoptymalizować, przez co ja osobiście z rozgrywką kłopotów nie miałem, a i też przeczesując internet nie znalazłem chyba żadnych komentarzy o tym, że gra się tnie lub crashuje.
W The Talos Principle 2 przenosimy się na kilka wieków do przodu, gdzie ludzkość jest już dawnym wspomnieniem, a światem zajmują się androidy. W grze wcielamy się w jednego z nich, 1K, który zamieszkuje Nowe Jeruzalem, które notabene jest założone przez bezimiennego bohatera pierwszej części serii. Zostajemy wysłani jako część ekspedycji na wyspę, na której mieści się ogromna piramida. Najpierw jednak musimy tam dotrzeć, a to wykonujemy poprzez rozwiązywanie zagadek.
No właśnie, zagadki. Tak jak i to było w jedynce", w The Talos Principle 2 aby przejść do kolejnych porcji fabuły, musimy przebić się przez zagadki logiczne. Czasem chodzi o zmianę wiązki laserów, czasem dostajemy do dyspozycji coś na kształt portal guna z Portala i wiele, wiele innych. Wszystko jednak opiera się na swoistych prawach gry, które się nie zmieniają. Wszystkie przedmioty działają i reagują tak samo niezależnie od zagadki, co daje nam opcje lepiej poznać dostępne nam narzędzia.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszystko oczywiście, tak jak w pierwszej części, okraszone dawką filozoficznych rozmyślań. Są one jednak podane w nieco innej formie niż w "jedynce". W poprzedniej odsłonie byliśmy wyizolowani, w The Talos Principle 2 natomiast mamy pole do rozmów z naszymi kompanami podróży, przez co toczonej między androidami. bardziej niż przemyślenia do pewnego stopnia można to porównać do debaty.
The Talos Principle 2 już przez niektórych zostało okrzyknięte grą roku. Czy tak będzie? Nie wiem, lecz rozumiem, skąd takie wnioski. Gra jest świetna. Zagadki są wciągające, a klimat wciągający. Będę wracać i maksować ten tytuł z czystą przyjemnością. Ode mnie dziewiątka.
Ocena: 9/10
Ocena: 9/10
Zobacz także
2024-04-13, godz. 06:00
Open Roads [Xbox Series X]
Rodzinne relacje nie brzmią atrakcyjnie w kontekście scenariusza gry komputerowej, bo jednak to temat trudny i trzeba umieć go pokazać. Twórcy znanego wszystkim Gone Home postanowili jednak podjąć się tego wyzwania i ubrali to w ciekawą…
» więcej
2024-04-13, godz. 05:50
[13.04.2024] Giermasz #594 - Gry historiami stoją
W tym odcinku nie będzie wywiadu z polskimi twórcami - te wrócą za tydzień, mamy za to trzy recenzje. Jarek Gowin rzucił się na potwora Dragon's Dogma II i ogólnie chwali, ale - jak mówi - mogłoby być dużo lepiej. Kacper Narodzonek…
» więcej
2024-04-06, godz. 12:24
[6.04.2024] Giermasz #593 - Retro
Kolejny raz mierzymy się z okresem świąteczno-urlopowym. Kacper i Jarek odpoczywali (pewnie z przejedzenia), więc program przygotował Michał Król. Tym razem krótszy, ale treściwy. Posłuchać możecie bardzo ciekawej rozmowy z Darkiem…
» więcej
2024-04-06, godz. 12:12
[6.04.2024] Wywiad - Darek Łęczycki, szef studia Trigger Labs
Darek Łęczycki stworzył w życiu wiele gier. To nie tylko szef studia Trigger Labs , które kilka miesięcy temu wydało grę Pandemic Train, to także wielki fan retro. W wywiadzie porozmawialiśmy o premierze, o kolejnej grze i planach…
» więcej
2024-04-06, godz. 12:02
Speedball 2: Brutal Deluxe (1990 r.)
W roku 1990 studio The Bitmap Brothers wydało kontynuację swojej dość popularnej gry. Speedball 2: Brutal Deluxe traktowała o futurystycznym sporcie przyszłości, który bazował na... nieczystych zagraniach. Albo mówiąc wprost: brutalności…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
Pinball Dreams (1992 r.)
W latach 90. wielką popularnością cieszyły się stojące w wielu knajpach i lokalach flippery. Najczęściej dwie ruchome łapki, pochylony stół i latająca w dużą prędkością metalowa kulka. Cel: zdobyć jak najwięcej punktów…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
Winter Survival [wczesny dostęp PC]
Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się trochę życzliwszym okiem na optymalizację, jakieś niedopracowane tekstury czy…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
Winter Survival [wczesny dostęp PC]
Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się trochę życzliwszym okiem na optymalizację, jakieś niedopracowane tekstury czy…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
Winter Survival [wczesny dostęp PC]
Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się trochę życzliwszym okiem na optymalizację, jakieś niedopracowane tekstury czy…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
Contra: Operation Galuga [Xbox Series X]
Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca z podtytułem "Operation Galuga". Powraca i robi to w świetnym stylu, wspomnienia…
» więcej