Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Devolver Digital.
Zanim przejdę do mechanik i fabuły, jedna rzecz, która od razu rzuca się w oczy - The Talos Principle 2 powala grafiką. Croteam zdecydował się na zrobienie gry na Unreal Engine 5 i studio naprawdę zrobiło świetny użytek z tego silnika. Budowle robią kolosaline wrażenie, wszystko jest wymuskane, naprawdę jest efekt wow. Do tego Unreal Engine 5 jest silnikiem, który można bardzo solidnie zoptymalizować, przez co ja osobiście z rozgrywką kłopotów nie miałem, a i też przeczesując internet nie znalazłem chyba żadnych komentarzy o tym, że gra się tnie lub crashuje.
W The Talos Principle 2 przenosimy się na kilka wieków do przodu, gdzie ludzkość jest już dawnym wspomnieniem, a światem zajmują się androidy. W grze wcielamy się w jednego z nich, 1K, który zamieszkuje Nowe Jeruzalem, które notabene jest założone przez bezimiennego bohatera pierwszej części serii. Zostajemy wysłani jako część ekspedycji na wyspę, na której mieści się ogromna piramida. Najpierw jednak musimy tam dotrzeć, a to wykonujemy poprzez rozwiązywanie zagadek.
No właśnie, zagadki. Tak jak i to było w jedynce", w The Talos Principle 2 aby przejść do kolejnych porcji fabuły, musimy przebić się przez zagadki logiczne. Czasem chodzi o zmianę wiązki laserów, czasem dostajemy do dyspozycji coś na kształt portal guna z Portala i wiele, wiele innych. Wszystko jednak opiera się na swoistych prawach gry, które się nie zmieniają. Wszystkie przedmioty działają i reagują tak samo niezależnie od zagadki, co daje nam opcje lepiej poznać dostępne nam narzędzia.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszystko oczywiście, tak jak w pierwszej części, okraszone dawką filozoficznych rozmyślań. Są one jednak podane w nieco innej formie niż w "jedynce". W poprzedniej odsłonie byliśmy wyizolowani, w The Talos Principle 2 natomiast mamy pole do rozmów z naszymi kompanami podróży, przez co toczonej między androidami. bardziej niż przemyślenia do pewnego stopnia można to porównać do debaty.
The Talos Principle 2 już przez niektórych zostało okrzyknięte grą roku. Czy tak będzie? Nie wiem, lecz rozumiem, skąd takie wnioski. Gra jest świetna. Zagadki są wciągające, a klimat wciągający. Będę wracać i maksować ten tytuł z czystą przyjemnością. Ode mnie dziewiątka.
Ocena: 9/10
Ocena: 9/10
Zobacz także
2024-01-27, godz. 06:00
[27.01.2024] Giermasz #585 - Nasze typy roku 2024
Zanim wrócimy do recenzowania najnowszych produkcji - a karuzela premier już za chwileczkę, już za momencik zacznie się rozkręcać - to postanowiliśmy zebrać nasze typy na na ten rok. Oczywiście, pewnie nie powiedzieliśmy o bardzo…
» więcej
2024-01-20, godz. 19:17
[20.01.2024] Lista życzeń
W czasach, gdy premiery gier odbywają się praktycznie bez przerwy - zainteresowanie przyszłych odbiorców, zachęcenie ich, aby wciągnęli dany tytuł na swoją "listę życzeń", to bardzo ważny element marketingu. Ale czasami dana produkcja…
» więcej
2024-01-20, godz. 19:17
[20.01.2024] Lista życzeń
W czasach, gdy premiery gier odbywają się praktycznie bez przerwy - zainteresowanie przyszłych odbiorców, zachęcenie ich, aby wciągnęli dany tytuł na swoją "listę życzeń", to bardzo ważny element marketingu. Ale czasami dana produkcja…
» więcej
2024-01-20, godz. 06:00
Jack Orlando (1997 r.)
"Taki był wtedy czas (1995 rok) - uważano, że każdy szanujący się developer powinien mieć w swoim portfolio porządną przygodówkę" - opowiadał w wywiadzie dla serwisu forum.przygodomania.pl Andrzej Postrzednik, jeden z twórców…
» więcej
2024-01-20, godz. 06:00
Suicide Squad: Kill the Justice League [Xbox Series X]
Naprawdę nie zrażałem się pierwszymi negatywnymi wrażeniami od testerów. Nie przejmowałem się krytyką graczy, którzy czepiali się szczegółów z przecieków. Mijałem obojętnie doniesienia o płytkiej rozgrywce, słabej fabule…
» więcej
2024-01-20, godz. 06:00
[20.01.2024] Giermasz #584 - Chwila wytchnienia...
Cóż, w tym Giermaszu wyjątkowo nie posłuchacie recenzji. Sam zwróciliśmy uwagę, że taka sytuacja bardzo dawno nie wystąpiła w tej audycji - ale uspokajamy, gier do przetestowania już mamy coraz więcej, tyle, że zwyczajnie terminy…
» więcej
2024-01-13, godz. 06:00
Prince of Persia: The Lost Crown [Xbox Series X]
Prince of Persia: The Lost Crown już na starcie wywołało kontrowersje. I poniekąd paradoks. Gracze krytykowali zapowiedzi zarzucając twórcom, że odchodzą od tradycji, choć Ci w rzeczywistości właśnie do niej wrócili. Bo nowa odsłona…
» więcej
2024-01-13, godz. 06:00
God of War Ragnarök: Valhalla DLC [PlayStation 5]
Gdy wszyscy już zapomnieli o genialnym God of War Ragnarök, Santa Monica Studio zaskoczyło fanów zupełnie darmowym dodatkiem Valhalla. DLC, które mocno odmieniło rozgrywkę, zmieniając slashera w zabawę z gatunku roguelite. Uspokajam…
» więcej
2024-01-13, godz. 06:00
Prince of Persia: The Lost Crown [Xbox Series X]
Prince of Persia: The Lost Crown już na starcie wywołało kontrowersje. I poniekąd paradoks. Gracze krytykowali zapowiedzi zarzucając twórcom, że odchodzą od tradycji, choć Ci w rzeczywistości właśnie do niej wrócili. Bo nowa odsłona…
» więcej
2024-01-13, godz. 06:00
God of War Ragnarök: Valhalla DLC [PlayStation 5]
Gdy wszyscy już zapomnieli o genialnym God of War Ragnarök, Santa Monica Studio zaskoczyło fanów zupełnie darmowym dodatkiem Valhalla. DLC, które mocno odmieniło rozgrywkę, zmieniając slashera w zabawę z gatunku roguelite. Uspokajam…
» więcej