Tak już się zdarzyło, że na moje biurko spadła kolejna ścigałka. Ogrywałem F1, Forzę - co może pójść nie tak z MotoGP 24? Co prawda nigdy nie grałem w tytuły opierające się na wyścigach motocyklowych, ale może to i zaleta? Świeża perspektywa, porównanie dwóch światów i takie rzeczy. Po odpaleniu i wskoczeniu w pierwszy treningowy wyścig wiedziałem jednak jedno. Całe to doświadczenie z wyścigów wszelkiej maści - wylatuje przez okno. Mówiąc obrazowo - wyścigi motocyklowe to inna bajka, inna książka. Może i ten sam gatunek literacki, ale na nic zda się kilkaset godzin w Gran Turismo czy innym Asseto Corsa.
Grę do recenzji dostaliśmy od dystrybutora, polskiego oddziału firmy Plaion.
Jeszcze chwila o tym, jak się jeździ. Zacznijmy od tego, że MotoGP 24 nie wybacza błędów. Tu nie ma możliwości błyskawicznej korekty czy hamowania w zakręcie. Jeżeli nie zwolnisz odpowiednio przed zakrętem - wypadasz. Zbyt gwałtowne hamowanie - stawia cię na jednym kole. Zbyt wolno się złożysz - nie wejdziesz w zakręt. Zbyt wolno jedziesz - przewracasz się. Na szczęście dla zupełnie nowych osób MotoGP 24 przygotowało szereg ułatwień, aby się nie odbić od tytułu. Asysty można skonfigurować na takim poziomie, że na początku jest się praktycznie prowadzonym za rękę, żeby potem móc wyłączać sobie kolejne opcje z automatycznej na manualne. Gra również może zrobić to za nas za pomocą czegoś, co nazwano adaptacyjnym poziomem trudności, który będzie dopasowywał się do postępu naszych umiejętności. Duży plus tutaj dla twórców.
Wśród trybów gry w MotoGP 24 znajdziemy takie klasyki jak szybki wyścig, próba czasowa, zabawa we dwóch na podzielonym ekranie czy kariera zawodnika. Tutaj doszło do zmian - mniej mamy ingerencji w sprawy ekipy. Fakt, dalej mamy wpływ na elementy konstrukcji czy ustawienia motocyklu, ale większość zmian teraz dzieje się w tle. Doszły natomiast transfery wewnątrz sezonu czy nawet możliwość śledzenia plotek na swój temat. W grze pojawili się również wirtualni stewardzi, którzy będą karać nas za ścinanie zakrętów czy kolizje. Ogólnie dużo zmian na plus.
Jak to się można było spodziewać po tytule na licencji - MotoGP 24 jest bardzo wypakowane, jeżeli chodzi o tory czy zawodników. Do dyspozycji mamy wszystkie tory, na których ścigają się zawodnicy, wybrać możemy również sobie naszego ulubieńca - jeśli tylko takowego posiadamy. Mamy również opcję stworzenia własnego zawodnika. Warto dodać w tym miejscu, że w edytorze graficznym mamy możliwość dostosowania do swoich upodobań numeru czy innych tekstur.
Gra jest bardzo stabilna, ja na pececie nie zaobserwowałem jakichś wielkich spadków klatek, ale niektóre tekstury w MotoGP 24 mogłyby być trochę bardziej dopracowane. Co prawda motocykle czy kierowcy są pięknie odtworzone, to jednak pobocza torów czy drzewa trochę odstają. Czy to czepianie się detali - i tak, i nie. Wiadomo, że przy jeździe z prędkością 300 kilometrów na godzinę nie zwracamy na to uwagi, ale pedanci będą mieli z tym problem. Mi osobiście to nie przeszkadzało, ale z kronikarskiego obowiązku wspominam.
Jeżeli masz już doświadczenie w jeździe na wirtualnych dwóch kółkach - będziesz się świetnie bawił. Jeżeli tak jak ja zaczynasz swoją drogę w motocyklu - gra pomoże ci zmniejszyć próg wejścia. Do tego gra jest stabilna, dobrze zrobiona i na licencji. MotoGP 24 zostało już okrzyknięte prawdopodobnie najlepszą grą z serii i, pomimo tego, że poprzednich tytułów nie ogrywałem, mogę zrozumieć dlaczego. Pomimo trudności i potrzebie całkowitej zmiany myślenia przy ściganiu kółka po Mugello, Circuit de Catalunya czy Red Bull Ringu były satysfakcjonujące. Teraz potrzebuję tylko czasu, aby zdjąć te przysłowiowe boczne kółka i na poważnie wziąć się do jazdy. Ocena - 8/10.
Zobacz także
2023-01-28, godz. 06:00
Risen - konsolowy port oryginalnej gry [Xbox Series X]
Gdy Risen (wtedy kolejna gra twórców kultowego Gothica) miał swoją premierę, to Giermasz jeszcze nie istniał... Więc oczywiście nie było naszej recenzji tego tytułu. W tym sensie jest to "nowość" w Giermaszu. Ale naturalnie potraktujcie…
» więcej
2023-01-28, godz. 06:00
Risen - konsolowy port oryginalnej gry [Xbox Series X]
Gdy Risen (wtedy kolejna gra twórców kultowego Gothica) miał swoją premierę, to Giermasz jeszcze nie istniał... Więc oczywiście nie było naszej recenzji tego tytułu. W tym sensie jest to "nowość" w Giermaszu. Ale naturalnie potraktujcie…
» więcej
2023-01-28, godz. 06:00
[28.01.2023] Indyczki
Zaczynamy od dobrej informacji o kolejnych nominacjach w znanym i uznanym festiwalu niezależnych gier . Nasi twórcy, o czym przypomina Michał Król, już odnosili tam sukcesy, czekamy na kolejne. Poza tym, w tym wydaniu kącika Gramy po…
» więcej
2023-01-28, godz. 06:00
Fire Emblem Engage [Switch]
"To jeszcze sprawdzę grotę i pozbieram "fragmenty więzi", nakarmię maskotkę, później farma i zbieractwo tam, odwiedzę wieżę wyzwań, złowię ryby, przygotuję posiłek, pogadam z innymi bohaterami żeby zacieśnić więzi między…
» więcej
2023-01-28, godz. 06:00
[28.01.2023] Giermasz #535 - Nowości i kultowe powroty
Gdy w 2012 roku Giermasz debiutował na antenie Radia Szczecin - to ta gra była już od 3 lat na rynku... Czyli, skoro właśnie teraz debiutuje konsolowy port Risen (nie remaster czy remake, tylko oryginał przeniesiony pod najnowsze maszyny)…
» więcej
2023-01-21, godz. 06:00
One Piece Odyssey [PlayStation 5]
Ta historia rozpoczęła się w 1997 roku - i trwa dalej, choć twórca mangi (komiksu) Eiichirō Oda nie spodziewał się, że tyle lat po debiucie jego opowieść wciąż bawić będzie kolejne pokolenia fanów. Załoga piratów Słomkowego…
» więcej
2023-01-21, godz. 06:00
One Piece Odyssey [PlayStation 5]
Ta historia rozpoczęła się w 1997 roku - i trwa dalej, choć twórca mangi (komiksu) Eiichirō Oda nie spodziewał się, że tyle lat po debiucie jego opowieść wciąż bawić będzie kolejne pokolenia fanów. Załoga piratów Słomkowego…
» więcej
2023-01-21, godz. 06:00
One Piece Odyssey [PlayStation 5]
Ta historia rozpoczęła się w 1997 roku - i trwa dalej, choć twórca mangi (komiksu) Eiichirō Oda nie spodziewał się, że tyle lat po debiucie jego opowieść wciąż bawić będzie kolejne pokolenia fanów. Załoga piratów Słomkowego…
» więcej
2023-01-21, godz. 06:00
Monster Hunter Rise [Xbox Series X]
Jeśli chodzi o recenzję dotyczącą rozgrywki, mechanik, rozwiązań i implementacji tego wszystkiego, to w tej tego nie znajdziecie. Kompleksowo Monster Hunter Rise zajął się Andrzej Kutys przy okazji premiery gry, kiedy zadebiutowała…
» więcej
2023-01-21, godz. 06:00
Monster Hunter Rise [Xbox Series X]
Jeśli chodzi o recenzję dotyczącą rozgrywki, mechanik, rozwiązań i implementacji tego wszystkiego, to w tej tego nie znajdziecie. Kompleksowo Monster Hunter Rise zajął się Andrzej Kutys przy okazji premiery gry, kiedy zadebiutowała…
» więcej