Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Please Fix The Road
Please Fix The Road
Mam słabość do gier logicznych. Z radzeniem sobie z zagadkami bywa u mnie różnie, raz lecę jak przecinak, innym razem czuję się jak niemowlę na zajęciach z algebry. Polska gra Please Fix The Road jest tak pośrodku, bo początek jest łatwy, przyjemny i wciągający, a potem dostajesz szpadlem po twarzy. Tak, bo to produkcja o naprawianiu dróg, gdzie trzeba mocno pogłówkować, by doprowadzić je do stanu użytkowania. Minimalistyczna, kolorowa, relaksująca i uzależniająca.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od wydawcy, firmy Silesia Games.

Autorem jest pojedynczy twórca, Ariel Jurkowski, który Please Fix The Road wydał na pecetach w połowie 2022 roku. Trochę trzeba było poczekać, ale teraz jego debiutancka gra trafiła także na konsole. Tytuł zebrał bardzo dobre recenzje, więc postanowiłem sprawdzić, czy moje zwoje mózgowe są w dobrej kondycji. Patrząc po tym, jak sobie radziłem, mam powody do obaw.

Piękne w tej grze jest to, że nie ma czasu, punktacji, nic nas nie popędza, nie trzeba się śpieszyć i można na spokojnie pomyśleć. Zawieszona w przestrzeni plansza przedstawia fragment terenu, z drzewami, drogami, czasami budynkami, rzekami itd. Jest minimalistycznie, skromnie, ale to atut, bo nic nie przeszkadza. Poza przetargami musimy naprawiać ścieżki, drogi, ale cały myk polega na tym, że do dyspozycji jest ograniczony zestaw narzędzi. Przez to ruchy trzeba planować, przewidywać jak się zachowa cały teren. Można manipulować jednym kafelkiem, kilkoma lub wręcz prawie całą planszą. Sama mechanika jest banalnie prosta, sterowanie do opanowania w pierwszych kilku poziomach, więc można w pełni poświęcić się myśleniu. Można wstawiać, niszczyć, obracać, kopiować, zamieniać, podwyższać, obniżać, popychać lub przenosić różne segmenty dróg, rzek, ścieżek lub torów kolejowych. Nie musi być ładnie i schludnie, ważne by droga prowadziła od punktu A do punktu B.

Po prawdzie w Please Fix The Road chodzi o to, by obiekt mógł dotrzeć do celu po odbudowanej ścieżce. Samochód po drogach, pociąg po torach, łódź po wodzie, zwierzęta po leśnych dróżkach. Nie można też zapomnieć o przejściu dla pieszych, którym czworonogi mogą bezpiecznie przejść przez skrzyżowanie. Są koty, psy, krowy, no dzieje się.

Mimo minimalistycznej grafiki, gra wygląda świetnie. Ciepłe kolory, fajne projekty poziomów, których jest aż 160, więc to zabawa na wiele godzin. Klimat buduje też muzyka, która tak jak cała produkcja, jest delikatna, nie przeszkadza i robi za przyjemne tło, które się nie nudzi. Ważne jest też to, że mimo sporej trudności, jest możliwość cofnięcia ruchów, jest także system podpowiedzi, bez którego gry bym raczej nie ukończył. A tak Please Fix The Road towarzyszyło mi kilka dni i finalnie udało się zobaczyć napisy końcowe. Jeśli jesteście fanami umysłowych ćwiczeń, lubicie logiczne wyzwania, koniecznie sprawdźcie ten tytuł. Jest dostępny na peceta i wszystkie konsole, a koszt to jedynie 30-40 zł. Ocena: 8/10.

Zobacz także

2023-09-16, godz. 06:00 Trine 5: A Clockwork Conspiracy [PlayStation 5] Gdy tworzysz piątą cześć serii, musisz mieć pomysł, jak zachęcić graczy do powrotu do znanych sobie postaci i świata. W Trine 5 ponownie wcielamy się w trójkę bohaterów i ruszamy ratować świat przed opanowaniem królestwa przez… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Fort Solis [PC] Prawa Murphy'ego mówią o tym, że jak masz ostatni dzień przed wakacjami, to zawsze coś pójdzie nie tak. Korki na drodze, wyłączające się programy, rozerwane spodnie czy inne tego typu rzeczy. Nie inaczej jest na Marsie. Inżynier… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Fort Solis [PC] Prawa Murphy'ego mówią o tym, że jak masz ostatni dzień przed wakacjami, to zawsze coś pójdzie nie tak. Korki na drodze, wyłączające się programy, rozerwane spodnie czy inne tego typu rzeczy. Nie inaczej jest na Marsie. Inżynier… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Fort Solis [PC] Prawa Murphy'ego mówią o tym, że jak masz ostatni dzień przed wakacjami, to zawsze coś pójdzie nie tak. Korki na drodze, wyłączające się programy, rozerwane spodnie czy inne tego typu rzeczy. Nie inaczej jest na Marsie. Inżynier… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Trine 5: A Clockwork Conspiracy [PlayStation 5] Gdy tworzysz piątą cześć serii, musisz mieć pomysł, jak zachęcić graczy do powrotu do znanych sobie postaci i świata. W Trine 5 ponownie wcielamy się w trójkę bohaterów i ruszamy ratować świat przed opanowaniem królestwa przez… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 [16.09.2023] Giermasz #566 - Recenzenckie dylematy Trzy gry, trzy różne gatunki, dwie "ósemki" i raz ocena siedem i pół. To w skrócie wykaz recenzji w tym Giermaszu. Andrzej Kutys miał wielki "zgryz" opisując wielkie, kosmiczne RPG Starfield . Ta gra nieco polaryzuje graczy, nasz recenzent… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Immortals of Aveum [Xbox Series X] Gdy dostałem propozycję recenzowania Immortals of Aveum, broniłem się rękoma i nogami, wymyślałem błahe powody, szukałem wymówek. Wszystko to było efektem minutowego, bardzo źle dobranego filmu z rozgrywki, który wyglądał jak… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: Starfield [Xbox Series X] Już przed premierą rozgłos, jaki zdobyła przygotowywana przez Bethesdę kosmiczna epopeja, mógł zwrócić w głowach graczom. I zawrócił - żeby była jasność. Z drugiej strony, o czym w pierwszych wrażeniach opowiada Andrzej Kutys… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Sacred (2004 r.) Na początku XXI wieku na rynku gier hack'n'slash - czy też, nieco złośliwie mówiąc, w gatunku "zaklikiwania przeciwnika na śmierć" - prym wiodła jedna seria. Ale, twórcy Diablo II (oczywiście o nim mowa), szczególnie… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 [09.09.2023] Giermasz #565 - Science fiction i fantasy Magia i statki kosmiczne, "strzelanka" mocami z ręki (?) i tona broni palnej używanej w rozgrywającej się w przestrzeni odysei - czyli mamy dla Was po pierwsze, recenzję, a po drugie Andrzej Kutys opowiada o pierwszych wrażeniach ze… » więcej
52535455565758