Zapowiedź powołania komisji ds. zbadania diakonatu kobiet przez papieża Franciszka wywołała po raz kolejny falę spekulacji w światowych mediach. Znów słowa Ojca Świętego szeroko interpretowano w zależności od potrzeb i sytuacji.
Papież wspomniał o tym w czasie audiencji dla przedstawicielek Międzynarodowej Unii Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich, a także dla żeńskich wspólnot zakonnych.
W przemówieniu do zakonnic Ojciec Święty zapowiedział, że utworzy komisję do zbadania możliwości przyznania kobietom posługi w Kościele w charakterze diakonis. Czy to otwiera furtkę do zwiększenia roli kobiety w Kościele? Czy kobieta jest niedoceniana w Kościele Katolickim, a jej posługa ograniczana?
Kodeks Prawa Kanonicznego zezwala kobietom m.in. na udział w soborach, synodach biskupich, diecezjalnych na prawach doradcy lub gościa. Prawo kościelne zezwala także na zasiadanie kobietom w radach duszpasterskich diecezji i parafii, w radach do spraw ekonomicznych, pracę sędziego w sądach kościelnych, a także funkcję obrońcy węzła małżeńskiego przy orzekaniu jego nieważności. W liturgii może posługiwać jako lektor, komentator, kantor, ministrantka. W nauczaniu jako katechetka w szkołach, teolog na wyższych uczelniach, misjonarka.
Nie wyobrażam sobie, aby Franciszek zmienił nauczanie Kościoła i zgodził się na dopuszczenie kobiet do kapłaństwa – mówił kard. Walter Kasper w rozmowie z włoskim dziennikiem „Corriere della sera”. Słowa niemieckiego duchownego cytuje też Katolicka Agencja Informacyjna. Czy jednak w ogóle papież wspomina o kapłaństwie kobiet?
Warto przypomnieć przy tej okazji słowa Franciszka z pokładu samolotu w lipcu 2013 roku. Kiedy wracał ze Światowych Dni Młodzieży jednoznacznie odpowiedział, że kobiety także w przyszłości nie będą mogły zostawać w Kościele katolickim duchownymi. - „Te drzwi są zamknięte” - zadeklarował papież i dodał, że w „definitywnej formie” zdecydował o tej sprawie Jan Paweł II. Motywacją jest tu tradycja oraz fakt wybrania przez Jezusa na apostołów jedynie mężczyzn.
O roli kobiet w Kościele świadczy też Pismo Święte. W drugim rozdziale ewangelii wg św. Jana mamy opis, w którym Chrystus dokonał pierwszego cudu przemienienia wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej. To tam Matka Jezusa wypowiedziała wcześniej słowa do Jezusa: Nie mają już wina, a potem do sług: Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie.
Warto podkreślić, że niemal w każdym kościele mamy ikonę Maryi, a obok obrazu Jezusa Miłosiernego, to właśnie wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej jest otoczony największym kultem wiernych.
Patrząc również w życiorysy świętych możemy dostrzec ważną rolę kobiety. To właśnie Katarzyna ze Sieny żyjąca w okresie średniowiecza odważnie przemawiała do kapłanów, biskupów, a nawet do papieży w imieniu Chrystusa, ogłaszała się publicznie Jego posłanką. Sąd inkwizycyjny nie dopatrzył się żadnej herezji ani błędu w jej wypowiedziach i pismach. Wreszcie zmusiła do powrotu z Awinionu do Rzymu papieża Grzegorza XI.
Inny przykład to św. Hildegarda z Bingen, która u szczytu popularności była czczona jako chrześcijańska wyrocznia o atrybutach proroka. Znana m.in. z teologicznych i filozoficznych rozważań, do której po radę udawali się biskupi, papieże i władcy.
Na zakończenie rzut oka jak wygląda to w innych kościołach chrześcijańskich. W cerkwi prawosławnej posługa diakonis była powszechna do XI wieku. Dziś jest to forma spotykana niezwykle rzadko, w Polsce nie ma kobiet diakonów.
W 2013 roku w kościele ewangelicko-augsburskim w Szczecinie doszło do historycznej ordynacji. Na diakona wyświęcono żonę proboszcza miejscowej parafii Izabelę Sikorę. W całej Polsce jest kilkanaście kobiet diakonów u luteran.
Dyskusja o roli kobiet w Kościele.
Papież wspomniał o tym w czasie audiencji dla przedstawicielek Międzynarodowej Unii Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich, a także dla żeńskich wspólnot zakonnych.
W przemówieniu do zakonnic Ojciec Święty zapowiedział, że utworzy komisję do zbadania możliwości przyznania kobietom posługi w Kościele w charakterze diakonis. Czy to otwiera furtkę do zwiększenia roli kobiety w Kościele? Czy kobieta jest niedoceniana w Kościele Katolickim, a jej posługa ograniczana?
Kodeks Prawa Kanonicznego zezwala kobietom m.in. na udział w soborach, synodach biskupich, diecezjalnych na prawach doradcy lub gościa. Prawo kościelne zezwala także na zasiadanie kobietom w radach duszpasterskich diecezji i parafii, w radach do spraw ekonomicznych, pracę sędziego w sądach kościelnych, a także funkcję obrońcy węzła małżeńskiego przy orzekaniu jego nieważności. W liturgii może posługiwać jako lektor, komentator, kantor, ministrantka. W nauczaniu jako katechetka w szkołach, teolog na wyższych uczelniach, misjonarka.
Nie wyobrażam sobie, aby Franciszek zmienił nauczanie Kościoła i zgodził się na dopuszczenie kobiet do kapłaństwa – mówił kard. Walter Kasper w rozmowie z włoskim dziennikiem „Corriere della sera”. Słowa niemieckiego duchownego cytuje też Katolicka Agencja Informacyjna. Czy jednak w ogóle papież wspomina o kapłaństwie kobiet?
Warto przypomnieć przy tej okazji słowa Franciszka z pokładu samolotu w lipcu 2013 roku. Kiedy wracał ze Światowych Dni Młodzieży jednoznacznie odpowiedział, że kobiety także w przyszłości nie będą mogły zostawać w Kościele katolickim duchownymi. - „Te drzwi są zamknięte” - zadeklarował papież i dodał, że w „definitywnej formie” zdecydował o tej sprawie Jan Paweł II. Motywacją jest tu tradycja oraz fakt wybrania przez Jezusa na apostołów jedynie mężczyzn.
O roli kobiet w Kościele świadczy też Pismo Święte. W drugim rozdziale ewangelii wg św. Jana mamy opis, w którym Chrystus dokonał pierwszego cudu przemienienia wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej. To tam Matka Jezusa wypowiedziała wcześniej słowa do Jezusa: Nie mają już wina, a potem do sług: Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie.
Warto podkreślić, że niemal w każdym kościele mamy ikonę Maryi, a obok obrazu Jezusa Miłosiernego, to właśnie wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej jest otoczony największym kultem wiernych.
Patrząc również w życiorysy świętych możemy dostrzec ważną rolę kobiety. To właśnie Katarzyna ze Sieny żyjąca w okresie średniowiecza odważnie przemawiała do kapłanów, biskupów, a nawet do papieży w imieniu Chrystusa, ogłaszała się publicznie Jego posłanką. Sąd inkwizycyjny nie dopatrzył się żadnej herezji ani błędu w jej wypowiedziach i pismach. Wreszcie zmusiła do powrotu z Awinionu do Rzymu papieża Grzegorza XI.
Inny przykład to św. Hildegarda z Bingen, która u szczytu popularności była czczona jako chrześcijańska wyrocznia o atrybutach proroka. Znana m.in. z teologicznych i filozoficznych rozważań, do której po radę udawali się biskupi, papieże i władcy.
Na zakończenie rzut oka jak wygląda to w innych kościołach chrześcijańskich. W cerkwi prawosławnej posługa diakonis była powszechna do XI wieku. Dziś jest to forma spotykana niezwykle rzadko, w Polsce nie ma kobiet diakonów.
W 2013 roku w kościele ewangelicko-augsburskim w Szczecinie doszło do historycznej ordynacji. Na diakona wyświęcono żonę proboszcza miejscowej parafii Izabelę Sikorę. W całej Polsce jest kilkanaście kobiet diakonów u luteran.
Dyskusja o roli kobiet w Kościele.
Przeczytaj treść listu.
Przeczytaj treść listu.
WSPÓLNE PRZESŁANIE
DO NARODÓW POLSKI I ROSJI Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski Arcybiskupa Józefa Michalika, Metropolity Przemyskiego i Zwierzchnika Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchy Moskiewskiego i Całej Rusi Cyryla. W Chrystusie Bóg jednał ze sobą świat, nie poczytując ludziom ich grzechów, nam zaś przekazując słowo jednania (2 Kor 5,19) W poczuciu odpowiedzialności za teraźniejszość i przyszłość naszych Kościołów i narodów oraz kierując się pasterską troską, w imieniu Kościoła Katolickiego w Polsce i Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, zwracamy się ze słowem pojednania do wiernych naszych Kościołów, do naszych narodów i do wszystkich ludzi dobrej woli. Wyznając prawdę, że Jezus Chrystus jest naszym pokojem i pojednaniem (por. Ef 2,14; Rz 5,11), i mając świadomość powołania powierzonego nam w duchu Chrystusowej Ewangelii, pragniemy wnieść swój wkład w dzieło zbliżenia naszych Kościołów i pojednania naszych narodów.
DO NARODÓW POLSKI I ROSJI Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski Arcybiskupa Józefa Michalika, Metropolity Przemyskiego i Zwierzchnika Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchy Moskiewskiego i Całej Rusi Cyryla. W Chrystusie Bóg jednał ze sobą świat, nie poczytując ludziom ich grzechów, nam zaś przekazując słowo jednania (2 Kor 5,19) W poczuciu odpowiedzialności za teraźniejszość i przyszłość naszych Kościołów i narodów oraz kierując się pasterską troską, w imieniu Kościoła Katolickiego w Polsce i Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, zwracamy się ze słowem pojednania do wiernych naszych Kościołów, do naszych narodów i do wszystkich ludzi dobrej woli. Wyznając prawdę, że Jezus Chrystus jest naszym pokojem i pojednaniem (por. Ef 2,14; Rz 5,11), i mając świadomość powołania powierzonego nam w duchu Chrystusowej Ewangelii, pragniemy wnieść swój wkład w dzieło zbliżenia naszych Kościołów i pojednania naszych narodów.