Sprzeniewierzanie się pamięci rzeczy oczywistych i uprawianie propagandy, jak w komunistycznej dyktaturze PRL-u. Tak wypowiedzi części polityków dezawuujące Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych komentował w poniedziałek w "Rozmowie pod krawatem" minister kancelarii prezydenta Paweł Mucha.
Polityk Prawa i Sprawiedliwości oceniał, że słowa o "zbrodniarzach na pomnikach" czy "bandach wyrzutków społecznych, nierobów i frustratów" - podpisane przez polityków SLD, to spuścizna czasów dyktatury w PRL, gdy fałszowano pamięć o Żołnierzach Wyklętych. A byli to ludzie - jak podkreślał Mucha, którzy wzięli udział w antykomunistycznym powstaniu przeciwko władzy totalitarnej.
- To było pokazanie buntu społeczeństwa wobec niesionej na bagnetach sowieckich władzy totalitarnej, która nie miała nic wspólnego z jakimkolwiek wyborem demokratycznym Polaków. I każdy, kto tego nie rozumie czy udaje, że tego nie rozumie czy nie wie, sprzeniewierza się pamięci historycznej. Bo to są rzeczy oczywiste i dość jednoznaczne. I tutaj nie ma żadnego sporu. Są badania opinii publicznej, które wskazują blisko 90-procentowe poparcie, zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia - mówi Mucha.
Osiem lat temu polski parlament ustanowił 1 marca Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych. To między innymi przypomnienie daty 1 marca 1951 roku, gdy stracono w więzieniu na Mokotowie zarząd zrzeszenia "Wolność i Niezawisłość".
- To było pokazanie buntu społeczeństwa wobec niesionej na bagnetach sowieckich władzy totalitarnej, która nie miała nic wspólnego z jakimkolwiek wyborem demokratycznym Polaków. I każdy, kto tego nie rozumie czy udaje, że tego nie rozumie czy nie wie, sprzeniewierza się pamięci historycznej. Bo to są rzeczy oczywiste i dość jednoznaczne. I tutaj nie ma żadnego sporu. Są badania opinii publicznej, które wskazują blisko 90-procentowe poparcie, zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia - mówi Mucha.
Osiem lat temu polski parlament ustanowił 1 marca Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych. To między innymi przypomnienie daty 1 marca 1951 roku, gdy stracono w więzieniu na Mokotowie zarząd zrzeszenia "Wolność i Niezawisłość".
Dodaj komentarz 3 komentarze
Każdy dba o dobre imię swoich rodziców i dziadków, a także o kontynuowaną linię polityczną.
Sami swoi pogadali sobie i pochwalili kogo trzeba !
panie Mucha, nie było "powstania antykomunistycznego". To były większe i mniejsze grupy wyczekujące w bojowych warunkach na III. Wojnę Światową.
Walczyli z Ruskimi i wspieranymi przez nich polskimi władzami oczekując ataku USA i Wielkiej Brytanii na armię ZSRR licząc na możliwość restytucji Polski przedwojennej.
Nie mieli świadomości, że USA i Anglia sprzedały Polskę Stalinowi w Jałcie.
Więcej! Ci żołnierze, którzy nie posłuchali rozkazu o rozformowaniu AK i pozostali w lesie , byli mamieni przez Brytoli i Amerykanów wizją właśnie tej interwencji, która miała przynieść "wolność". Zostali wykorzystani i zdradzeni.
A jednocześnie, gdy zdecydowana większość społeczeństwa próbowała się otrząsnąć po 6 latach wojny i jakość poukładać sobie normalne życie - oni grabili, palili i zabijali. Ja rozumiem, że musieli coś jeść (nie było w lesie marketów), ale w sytuacji, gdy zdecydowana większość budowała, to oni burzyli. To nie mogło wzbudzać sympatii i to tym bardziej, że walczyli w przegranej sprawie sprzedani Stalinowi przez Amerykanów i Angoli.
Wy teraz bezkrytycznie wykorzystujecie propagandowo tragedie tych ludzi i to bezkrytycznie - nie bacząc na tragedie ich ofiar.
A świadkowie tamtych lat jeszcze żyją i pamiętają.
Czyny bohaterskie zasługują na chwałę i uznanie, ale te złe, bandyckie - na potępienie. To wasze bezkrytyczne uwielbienie budzi zrozumiały sprzeciw, bo podszyte jest fałszem.
Wy w ten sposób czynicie krzywdę tym ludziom, których zdradzili ówcześni niby-sojusznicy, zadenuncjonowali rodacy i rodacy wespół z Ruskimi ich zamęczyli.
Naprawdę, uprawiacie niesmaczną propagandę
Zobacz także
2014-05-19, godz. 11:20
Gróbarczyk: Wyśmiewano nas. Myślę, że jest powód, by obawiać się [WIDEO]
Przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości będą kontrolować przebieg wyborów do europarlamentu, by nie doszło do fałszerstw - zapowiedział Marek Gróbarczyk.
» więcej
2014-05-19, godz. 09:21
Gróbarczyk o pożyczce Kaczyńskiego: To gra wyborcza [WIDEO]
Sprawa pożyczki zaciągniętej przez Jarosława Kaczyńskiego to temat wyciągnięty na potrzeby kampanii wyborczej - tak Marek Gróbarczyk komentuje doniesienia Newsweeka.
» więcej
2014-05-16, godz. 10:24
Zespół do spraw gospodarki morskiej nie omawiał tematu zagospodarowania terenów stoczniowych
Zespół faktycznie nie przejawia inicjatywy ustawodawczej i nie prowadzi agresywnej polityki. Wkracza wtedy, gdy jest potrzeba - tak wiceszef sejmowego Zespołu do spraw Gospodarki Morskiej poseł PiS-u Czesław Hoc tłumaczy, dlaczego ta…
» więcej
2014-05-16, godz. 09:21
PiS nie prowadzi kampanii, a jedynie "kontroluje rząd"?
To nie kampania wyborcza, a troska o kraj - tak wizytę prezesa PiS na południu Polski, które jest zagrożone powodzią skomentował poseł z Kołobrzegu Czesław Hoc.
» więcej
2014-05-15, godz. 09:54
Piechociński: PGE musi wyłożyć karty na stół [WIDEO]
Polska Grupa Energetyczna musi "położyć karty na stół", aby rząd mógł zweryfikować plany firmy dotyczące elektrowni Dolna Odra - tak o przyszłości zakładu pod Gryfinem mówi wicepremier i minister gospodarki. Janusz Piechociński…
» więcej
2014-05-14, godz. 11:46
Kochan: Szpital Wojskowy przetrwał, bo jest potrzebny
Szpital Wojskowy zostaje w Szczecinie, bo jest potrzebny m.in. powiększającemu się korpusowi NATO - tak mówi Magdalena Kochan. Posłanka PO komentuje w ten sposób decyzję MON o pozostawieniu placówki w strukturach resortu i dofinansowaniu…
» więcej
2014-05-14, godz. 09:43
"Nikogo nie oszukałam". Kochan odpowiada na zarzuty związkowców
"Nikogo nie oszukałam. Nie zasłużyłam na krytykę ze strony Solidarności" - tak mówi Magdalena Kochan. Posłanka PO i kandydatka tej partii do europarlamentu komentuje w ten sposób antykampanię związkowców.
» więcej
2014-05-13, godz. 09:01
Wolne od zajęć sposobem na kiepską frekwencję wyborczą?
Pomysł wprowadzenia wolnego dnia na uczelniach po eurowyborach zrodził się z potrzeby - tak mówiła w "Rozmowach pod krawatem" wiceprzewodnicząca Sojuszu Lewicy Demokratycznej w Szczecinie i kandydatka tej partii do europarlamentu, Julia…
» więcej
2014-05-12, godz. 09:43
Olechowski o kandydacie Piskorskim: Popieram go, bo ma liberalne poglądy [WIDEO]
Popieram Pawła Piskorskiego, a nie partię Janusza Palikota - tak mówi były minister finansów i spraw zagranicznych, Andrzej Olechowski. W ten sposób podkreślił swoje poparcie dla kandydata koalicji Europa Plus Twój Ruch w wyborach…
» więcej
2014-05-09, godz. 11:36
Koś: Jestem za adopcją dzieci przez pary homoseksualne [WIDEO]
Ewa Koś jest za tym, by pary homoseksualne mogły adoptować dzieci. Kandydatka Partii Zielonych do Parlamentu Europejskiego powiedziała w "Rozmowach pod krawatem", że jest przekonana o tym, że są rodzice tej samej płci, którzy mogliby…
» więcej
2014-05-09, godz. 09:06
Kandydatka Zielonych chce walczyć z wykluczeniem społecznym, ale jeszcze nie wie jak [WIDEO]
Kandydatka Partii Zielonych, Ewa Koś w "Rozmowach pod krawatem" zwróciła uwagę, że w Polsce mówi się o dyskryminacji ze względu na płeć, rasę czy orientację seksualną, a zapomina się o wykluczeniu z powodu statusu materialne…
» więcej
2014-05-08, godz. 08:29
Chruszcz: Praca dla młodych i powrót ludzi z emigracji to wyzwania na dziś [WIDEO]
Polska stoi przed nowymi wyzwaniami i wymaga gruntownej modernizacji, a narodowcy mają plan odnowy kraju - zapewnia lider listy Ruchu Narodowego do europarlamentu z naszego regionu.
» więcej
2014-05-07, godz. 08:59
Kasznia: Wyniki Europy Plus Twój Ruch są niedoszacowane [WIDEO]
Europa Plus Twój Ruch zaskoczy dobrym wynikiem do europarlamentu - uważa kandydatka tej koalicji z naszego regionu.
» więcej
2014-05-06, godz. 10:12
Klukowski: Zostawmy to. Wkopał mnie pan na tym [WIDEO]
Do wszystkiego trzeba dorosnąć - tak częste zmiany swoich poglądów i barw partyjnych tłumaczy kandydat Solidarnej Polski do europarlamentu Wacław Klukowski.
» więcej
2014-05-05, godz. 10:24
Tomasz Grodzki: Nie nadaję się na prezydenta Szczecina [WIDEO]
Pokłady intelektualne Platformy Obywatelskiej pozwolą wyłonić lepszego kandydata na prezydenta Szczecina - tak mówi miejski radny Tomasz Grodzki i dementuje doniesienia na temat swojego startu w wyborach na prezydenta Szczecina.
» więcej