Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2019-05-24, godz. 12:20
Brudziński o mieniu bezspadkowym: Nikt(...)nie powącha ani złamanego grosza
Jeżeli ktoś ma prawo do odszkodowań to Polacy - tak minister spraw wewnętrznych wypowiada się w "Rozmowach pod krawatem" w kwestii oddania majątku bezspadkowego organizacjom żydowskim.
» więcej
2019-05-24, godz. 09:26
Brudziński o sytuacji powodziowej: Mniej opadów nie wskazuje na poprawę sytuacji
Nawet mniejsza ilość opadów nie wskazuje na poprawę sytuacji - mówił w "Rozmowach pod krawatem" minister spraw wewnętrznych i administracji.
» więcej
2019-05-23, godz. 11:16
Marcin Palade o kampanii: Nieprzypadkowe premiery nieprzypadkowych filmów
Nieprzypadkowe premiery nieprzypadkowych filmów - socjolog polityki Marcin Palade w "Rozmowach pod krawatem" zwracał uwagę na to, jak głośny dokument o pedofilii w Kościele "Tylko nie mów nikomu" czy wcześniejszy fabularny "Kler" wpisywał…
» więcej
2019-05-23, godz. 09:32
Ekspert o eurowyborach: Do końca nie będziemy wiedzieli, kto jest zwycięzcą
O zwycięzcy eurowyborów zdecyduje frekwencja zwłaszcza na wsi i małych miastach, wynik dwóch największych ugrupowań będzie się ważył do ostatniej chwili - ocenia socjolog polityki Marcin Palade.
» więcej
2019-05-22, godz. 13:35
Kukiz'15: Chcemy być "języczkiem u wagi"
Wyrównywanie różnic w poziomie życia między krajami w Unii Europejskiej oraz zabiegi o zwiększenie roli Parlamentu Europejskiego - tak o założeniach programu Kukiz'15 w eurowyborach mówiła w "Rozmowie pod krawatem" Olimpia Tomczyk-Iwko…
» więcej
2019-05-22, godz. 10:59
Działaczka Kukiz'15: Polska jest najbardziej poszkodowana w II wojnie światowej
Powinniśmy wstać z kolan i jasno powiedzieć "nie", bo inaczej nigdy się to nie skończy - mówiła w "Rozmowach pod krawatem" Olimpia Tomczyk-Iwko, o żydowskich żądaniach zwrotu mienia po II wojnie światowej.
» więcej
2019-05-22, godz. 09:26
Olimpia Tomczyk-Iwko: Szczecin zasługuje na nowe otwarcie
Górę wzięły osobiste ambicje działaczy, którzy nie potrafili ze sobą współdziałać - tak sytuację Kukiz'15 w Szczecinie opisała Olimpia Tomczyk-Iwko, liderka listy ruchu w wyborach do europarlamentu.
» więcej
2019-05-21, godz. 10:54
Dyskusja o legalizacji związków partnerskich? Nie było, nie ma i pewnie długo nie będzie
Wiceprzewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej zapewnia, że wśród posłów jego ugrupowania dyskusji o legalizacji związków partnerskich "nie było, nie ma i pewnie długo nie będzie". Tak Andrzej Czerwiński mówił w "Rozmowie pod…
» więcej
2019-05-21, godz. 09:34
"Żyjemy w kraju w którym wszyscy obiecują, zwłaszcza przed wyborami"
Poseł PO o programie Koalicji Europejskiej: nie będziemy "ciągnący się w ogonie" a "dominujący" w Unii - przekonywał w "Rozmowie pod krawatem" Andrzej Czerwiński.
» więcej
2019-05-20, godz. 09:35
Politolog o wyborach do PE: zmniejszyła się liczba osób niezdecydowanych
Nie chodzi o debatę o Europie, a żeby "cokolwiek wygrać" - tak szczeciński politolog, profesor Maciej Drzonek komentował toczącą się kampanię przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.
» więcej
2019-05-17, godz. 12:00
Zawartość kadmu w fosforytach. Normy UE faworyzują rosyjskie złoża
Nie ma naukowych dowodów na szkodliwość kadmu - mówił w "Rozmowie pod krawatem" europoseł SLD Bogusław Liberadzki. Mimo tego Unia Europejska przegłosowała ograniczenie ilości kadmu w nawozach na terenach UE.
» więcej
2019-05-17, godz. 10:04
Hipermarkety powinny płacić podatki w Polsce
Sieci handlowe powinny płacić podatek w miejscu, w którym powstają ich dochody - komentował korzystny dla Polski wyrok Unii Europejskiej (dotyczący propozycji opodatkowania zagranicznych hipermarketów w Polsce) europoseł Bogusław…
» więcej
2019-05-17, godz. 09:22
"Koalicja Europejska nie jest antykatolicka. Jesteśmy przepojeni troską"
Występki pojedynczych księży, a religia to dwie różne sprawy - mówił w "Rozmowie pod Krawatem" wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki z SLD.
» więcej
2019-05-16, godz. 09:25
Lichocka: Polska nie zgadza się na jakiekolwiek roszczenia żydowskie dotyczące mienia bezspadkowego
Polska nie zgadza się na jakiekolwiek roszczenia żydowskie dotyczące mienia bezspadkowego - podkreślała w "Rozmowach pod krawatem" posłanka Prawa i Sprawiedliwości Joanna Lichocka.
» więcej
2019-05-15, godz. 11:56
Działaczka Wiosny komentuje aferę pedofilską w Słupsku
Działaczka Wiosny komentuje aferę pedofilską w Słupsku z czasów, gdy miastem rządził Robert Biedroń. - Oczywiście, że w tej sprawie zachował się właściwie - zapewniała Anita Kucharska-Dziedzic w "Rozmowie pod krawatem".
» więcej