Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2019-05-08, godz. 09:34
Tuduj z Ruchu Narodowego: samorządy zadłużają się i budują jakieś "misie"
Wiceprezes Ruchu Narodowego o przyszłości Polski w Unii Europejskiej: - Bądźmy tam o ile będzie to dla nas korzystne, w innym wypadku przygotujmy się na opuszczenie Wspólnoty - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Krzysztof Tuduj.
» więcej
2019-05-07, godz. 11:16
Libicki o motywacjach szefa ZNP: Wszystkie związki są upolitycznione
Wszystkie związki zawodowe w Polsce są upolitycznione - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" senator Jan Filip Libicki.
» więcej
2019-05-07, godz. 09:28
Senator PSL tłumaczy zachowanie swojego szefa
Prezes PSL stanowczo odciął się od antykościelnego wystąpienia, że nawet w "Gazecie Wyborczej" stwierdzili, że "mówi PiS-em" - zapewniał w "Rozmowie pod krawatem" senator PSL Jan Filip Libicki.
» więcej
2019-05-06, godz. 14:18
"Jeżeli chcemy dogonić Niemcy, to musimy zacząć inwestować w ludzi"
Kandydatka Lewicy Razem o strajku nauczycieli: od 30 lat rządzący Polską popełniają "haniebny błąd pogardliwego traktowania ludzi pracujących na rzecz państwa" - mówiła w "Rozmowie pod krawatem" Julia Zimmermann.
» więcej
2019-05-06, godz. 09:54
"Przez wieloletnie zaniedbania Szczecin jest niezbyt dobrze skomunikowany ze stolicą"
Szczecin kojarzy się jej z pięknymi magnoliami, a nie podoba się jej skomunikowanie stolicy województwa zachodniopomorskiego ze stolicą - ocenia Julia Zimmermann, liderka listy Lewicy Razem w naszym okręgu, mieszkanka Warszawy.
» więcej
2019-05-02, godz. 09:02
"Pan Juncker wyciąga rękę do stabilnej Polski"
Europa się zmienia: pan Macron będzie miał coraz mniej do powiedzenia, a pozycja pani Merkel w Niemczech słabnie - tak ostatni wywiad dla "Rzeczpospolitej" przewodniczącego Komisji Europejskiej Jean-Claude Junckera komentował Zbigniew…
» więcej
2019-04-30, godz. 10:34
Startowaliśmy z punktu "wyrżnięte palnikami instalacje"
Odbudowa nigdy nie jest łatwa, szczególnie, gdy punktem wyjścia jest ruina zostawiona przez poprzedników - tak o kondycji przemysłu stoczniowego i budowie promu w Szczecinie mówił Leszek Dobrzyński, poseł Prawa i Sprawiedliwości.
» więcej
2019-04-30, godz. 09:30
Dobrzyński: Chcemy Unii równej dla wszystkich
W Unii chcemy być równymi partnerami, a nie "niczym pańszczyźniany chłop korzyć się przed Jaśnie Panem" - mówił w "Rozmowach pod krawatem" szczeciński poseł Prawa i Sprawiedliwości Leszek Dobrzyński.
» więcej
2019-04-29, godz. 10:16
Napieralski o dialogu z nauczycielami: Podstawa to pieniądze na stole
To rząd powinien wystąpić z ofertą, przedstawić całościowy pakiet zmian w oświacie, ale większe pieniądze są podstawą do negocjacji - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" Grzegorz Napieralski.
» więcej
2019-04-26, godz. 09:22
Janicki: Teatr Kameralny świadomie pracuje na standardzie teatralnym
Teatr w Bramie Portowej to tradycja, od eksperymentów są inni - tak o roli "Kameralnego" mówi w Radiu Szczecin Michał Janicki.
» więcej
2019-04-25, godz. 09:35
Wiceprzewodniczący Kukiz'15 mocno o polskim systemie oświaty
Polskiego systemu edukacji nie da się naprawić, trzeba go rozwalić i budować coś innego - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" wiceprzewodniczący Kukiz'15 Jarosław Sachajko.
» więcej
2019-04-24, godz. 11:57
Gazoport wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne całej Europy
Rozbudowa terminalu gazowego w Świnoujściu służy bezpieczeństwu energetycznemu Europy - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Paweł Mucha, zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP.
» więcej
2019-04-24, godz. 10:13
"Prezydent Duda monitoruje sytuację. Absolutnym priorytetem jest bezpieczeństwo matur"
Absolutnym priorytetem jest bezpieczeństwo matur - Andrzej Duda na bieżąco monitoruje sytuację w sporze ZNP kontra rząd - zapewnił w "Rozmowach pod krawatem" zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP.
» więcej
2019-04-24, godz. 09:17
Mucha po wyborach na Ukrainie: Spodziewam się, że kierunek atlantycki będzie utrzymany
Prezydencki minister o wyborach na Ukrainie: Jestem optymistą. Spodziewam się, że kierunek euroatlantycki będzie utrzymany - mówił Paweł Mucha w "Rozmowach pod krawatem" w dyskusji na temat polityki międzynarodowej nowego prezydenta…
» więcej
2019-04-23, godz. 09:17
Alarmujące słowa europosła PiS
Zaśmiecony Bałtyk umiera - mówił Czesław Hoc. Europoseł Prawa i Sprawiedliwości w "Rozmowach pod krawatem" komentował dotychczasową politykę morską Unii Europejskiej.
» więcej