Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2019-01-04, godz. 09:11
Leszek Herman o gwiazdorskim systemie na literackim rynku
W Polsce pojawił się gwiazdorski system wśród pisarzy - mówił w "Rozmowie pod krawatem", szczeciński pisarz Leszek Herman. Herman jest autorem powieści kryminalnej pt. "Sedinum" z akcją osadzoną w Szczecinie.
» więcej
2019-01-02, godz. 10:46
"Bonifikata za przekształcenie użytkowania wieczystego powinna być jak najwyższa"
Bonifikata za przekształcenie użytkowania wieczystego we własność powinna być w Szczecinie jak najwyższa - twierdzi Leszek Duklanowski z PiS i w "Rozmowie pod krawatem" zapowiada, że będzie zachęcał radnych i prezydenta do ustalenia…
» więcej
2019-01-02, godz. 09:30
Radny PiS o współpracy Krzystka z KO: "To niezrozumiałe"
Piotr Krzystek rozczarował, zdziwił i wykonał woltę - to ocena miejskiego radnego Prawa i Sprawiedliwości. Leszek Duklanowski w środowej "Rozmowie pod krawatem" wracał do zawiązania współpracy przez prezydenta Piotra Krzystka i radnych…
» więcej
2018-12-31, godz. 12:16
Prof. Drzonek zaleca posłowi Gawłowskiemu większą powściągliwość
Oczekiwałbym od posła Stanisława Gawłowskiego usunięcia się w cień po tym, jak prokuratura postawiła mu zarzuty - powiedział prof. Maciej Drzonek, gość "Rozmowy pod krawatem" w Radiu Szczecin.
» więcej
2018-12-31, godz. 09:00
Rok 2018 w ocenie prof. Macieja Drzonka
Prof. Maciej Drzonek komentuje najważniejsze wydarzenia na scenie politycznej w Polsce. Wśród nich gość "Rozmowy pod krawatem" wymienia wybory samorządowe, które przyniosły przetasowania i zmiany. Ich konsekwencje - jego zdaniem -…
» więcej
2018-12-20, godz. 12:05
Nauczyciele protestują. "Wierzę, że zwolnienia są spowodowane zachorowaniami"
Wierzy w dobrą wolę nauczycieli, w to, że idą na chorobowe, bo faktycznie mają problemy ze zdrowiem. Łukasz Schreiber w Rozmowach pod Krawatem komentował rozpoczęty przez związkowców z ZNP protest w oświacie.
» więcej
2018-12-19, godz. 10:37
Negocjować z wykonawcą i wreszcie rozpocząć przebudowę stadionu - radzi Słowik
Negocjować cenę z wykonawcą i nie czekać już z budową - mówił o stadionie piłkarskim w Szczecinie Przemysław Słowik, radny Nowoczesnej.
» więcej
2018-12-19, godz. 09:28
Słowik: Nowoczesna odegra jeszcze doniosłą rolę w polskiej polityce
Podnosimy się po ostatnich "perturbacjach" - tak sytuację Nowoczesnej komentuje nowy przewodniczący partii w mieście Przemysław Słowik.
» więcej
2018-12-18, godz. 09:16
Kłopotek: "PSL trwało, trwa i trwa mać"
Na szeroki opozycyjny blok wyborczy się "nie pisze" - poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Eugeniusz Kłopotek mówił o tym w "Rozmowie pod krawatem".
» więcej
2018-12-17, godz. 11:28
Mucha: Grudzień'70 nie został rozliczony
Grudzień 1970 nie został rozliczony, a wspomnienie o nim jest potrzebne - tak o wydarzeniach sprzed 48 lat mówił na naszej antenie Paweł Mucha.
» więcej
2018-12-17, godz. 11:23
Minister Mucha: ofiarą zamachów można stać się żyjąc na pograniczu czy w Berlinie
Okoliczności i liczba zamachów są szokujące - mówił w Radiu Szczecin prezydencki minister i przypomniał, że Bartosz Niedzielski nie jest pierwszą - w ostatnich latach - polską ofiarą ataku terrorystycznego.
» więcej
2018-12-17, godz. 10:28
Paweł Mucha: - Rachunki za prąd nie będą wyższe
Prezydencki minister w "Rozmowie pod krawatem" komentował niedawne wnioski spółek sprzedających energię skierowane do Urzędu Regulacji Energetyki.
» więcej
2018-12-17, godz. 09:33
Wybór przewodniczącego komisji rewizyjnej. Mucha nie spodziewa się niespodzianki
Kontroluje marszałka i podległe mu instytucje, może przedstawiać opinii publicznej, jak funkcjonują władze województwa - to rola komisji rewizyjnej zachodniopomorskiego sejmiku. Jak przekonywał w poniedziałkowych "Rozmowach pod krawatem"…
» więcej
2018-12-13, godz. 12:04
"Te dokumenty mogą być kluczem do zrozumienia historii Polski"
Znamienne dokumenty będące być może kluczem do zrozumienia najnowszej historii Polski - tak o odnalezionych w USA archiwach mówi szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk.
» więcej
2018-12-13, godz. 09:25
Kasprzyk: Jak to możliwe, że komunistyczny dygnitarz Wojciech Jaruzelski wciąż jest generałem?
Stan wojenny był zbrodnią na narodzie Polskim i najwyższy czas, aby nazwać rzeczy po imieniu - kto był patriotą, a kto zdrajcą - mówił w "Rozmowie pod krawatem" szef urzędu do spraw kombatantów i osób represjonowanych.
» więcej