Kawiarenka Muzyczna
Radio SzczecinRadio Szczecin » Kawiarenka Muzyczna
Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch w Kościele Rzymskokatolickim pw. św. Dominika w Szczecinie (Koncert Noworoczny, 2 lutego 2025). Fot. Hubert Grygielewicz
Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch w Kościele Rzymskokatolickim pw. św. Dominika w Szczecinie (Koncert Noworoczny, 2 lutego 2025). Fot. Hubert Grygielewicz
Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie zamknął miniony rok wspaniałymi wydarzeniami. W notce prasowej zespołu czytamy m.in., że założony przed 22-laty przez Sylwię Fabiańczyk-Makuch w 2024 roku zaśpiewał na czterdziestu czterech koncertach w najdalszych zakątkach globu, m.in. w Chinach. Zarejestrował też trzy wideoklipy m.in. z zespołem Ørganek i tyle samo płyt. Dokonał również czterech sesji nagraniowych oraz prapremierowo wykonał wiele utworów napisanych specjalnie dla Chóru. Kontynuował ponadto autorski cykl „Wspólne Brzmienia”, a z prestiżowych międzynarodowych konkursów oraz festiwali przywiózł najwyższe laury.

Lista nazwisk imponujących artystów, m.in. ze Zbigniewem Preisnerem i Leszkiem Możdżerem, z którymi zespół wypełniał kolejne karty historii światowej muzyki, jest nieskończenie długa. W 2025 roku zapewne znacznie się powiększy. Przybędzie też mnóstwo nowych wyzwań, również dla działającego od roku Chóru Żeńskiego Politechniki Morskiej prowadzonego przez Dominikę Mastalerczyk.

Niechaj wszystkie ambitne plany na nadchodzące miesiące tego roku spełnią się w stu procentach.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z prof. Sylwią Fabiańczyk-Makuch – dyrygentką Chóru Politechniki Morskiej w Szczecinie, Ewą Stojek – prezeską Chóru PM i Dominiką Mastalerczyk – dyrygentką Chóru Żeńskiego Politechniki Morskiej
Szczecin Philharmonic Big Band. Koncert „Polish Jazz Legends” 3 lutego 2025 o godzinie 19. Fot. Materiały prasowe Filharmonii w Szczecinie
Szczecin Philharmonic Big Band. Koncert „Polish Jazz Legends” 3 lutego 2025 o godzinie 19. Fot. Materiały prasowe Filharmonii w Szczecinie
Światowej sławy i klasy polscy artyści – wibrafonista Bernard Maseli, puzonista Grzegorz Nagórski, pianista Paweł Tomaszewski, koncertujący z ogromnym powodzeniem po obu stronach globu z tuzami światowej sceny, Szczecin Philharmonic Big Band, Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Szymona Bywalca i jeszcze wielu fantastycznych muzyków będzie można oklaskiwać w Złotej Sali Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Maraton jazzowy otworzą jutro, 3 lutego, Warsztaty Jazz Camp for Kids skierowane do młodzieży od 10-16 lat. Zabrzmią doskonale znane utwory, jak i premierowe, specjalnie napisane na spotkania ze szczecińską publicznością.

Tych wydarzeń trwających od 3. do 9. lutego nie można pominąć. Polecam gorąco.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Magdaleną Wilento – zastępcą dyrektora Filharmonii w Szczecinie
Fot. Materiały prasowe organizatora
Fot. Materiały prasowe organizatora
Była członkinią zespołów Carpe Dream i Blue Cafe, w której zdobywała wiele nagród. Dwadzieścia lat temu (aż trudno uwierzyć), zdecydowała się na solową karierę. Jeszcze przed odejściem z Blue Cafe współprowadziła z Maciejem Orłosiem Koncert Premier 42. Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, również Festiwal Jedynki z Arturem Orzechem.

Dziś ma ugruntowaną pozycję na rynku muzycznym. Wydaje kolejne płyty, zasiada w licznych komisjach konkursowych i koncertuje. 5 czerwca 2025 wystąpi w Szczecinie podczas wielkiego show „80’Classic Orchestra” autorstwa Pawła Maślanki – koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza.

Artysta jest absolwentem Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie klasy skrzypiec prof. Krzysztofa Podejki oraz laureatem wielu prestiżowych konkursów wiolinistycznych. Osiem lat temu zainicjował powstanie orkiestry West Side Sinfonietta, którą tworzą wybitni muzycy Filharmonii w Szczecinie i Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Solista spełnia się także jako pedagog m.in. w Akademii Sztuki w Szczecinie, w której obronił pracę doktorską.

Ma wiele zainteresowań, wśród których ogromną przyjemność sprawia Jemu tworzenie muzycznych projektów rozrywkowych z orkiestrami symfonicznymi. Współaranżował już piosenki zespołu Kombi i brał udział w trasach koncertowych grupy jako solista. Od dwóch lat przygotowuje program „80’Classic Orchestra”, do którego zaprosił m.in. Tatianę Okupnik, Michała Grobelnego, Zbyszka Fila i Orkiestrę Filharmonii w Szczecinie. Artyści przedstawią największe przeboje lat osiemdziesiątych z repertuaru m.in. Tiny Turner, Kenny Loginsa, Ricka Astley’a i grup Foreigner czy Yes. Lista hitów jest nieskończenie długa.

Warto spotkać się z popularnymi polskimi artystami wykonującymi wielkie przeboje z lat osiemdziesiątych. Wystąpią 5 czerwca 2025 roku w Teatrze Letnim im. Heleny Majdaniec w Szczecinie. Gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Pawłem Maślanką – koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Agnieszka Barańska – pianistka (od lewej), Weronika Włodarczyk (mezzosopran) i Antoni Majewski (wiolonczela) koncertują w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Akademii Sztuki w Szczecinie. Fot. Materiały prasowe organizatorów
Agnieszka Barańska – pianistka (od lewej), Weronika Włodarczyk (mezzosopran) i Antoni Majewski (wiolonczela) koncertują w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Akademii Sztuki w Szczecinie. Fot. Materiały prasowe organizatorów
Absolwent Filii Szczecińskiej Akademii Muzycznej w Poznaniu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki, gdzie uzyskał dwa dyplomy w zakresie specjalności: teoria muzyki oraz kompozycja w klasie prof. Marka Jasińskiego. W 2012 roku obronił pracę doktorską w dyscyplinie kompozycja w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Piotr Gryska obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Sztuki w Szczecinie prowadząc zajęcia z literatury muzycznej, harmonii, instrumentacji, kontrapunktu, analizy dzieła muzycznego oraz propedeutyki kompozycji na Wydziale Edukacji Muzycznej. Swoje dzieła tworzy na rozbudowane, jak i kameralne składy wokalno-instrumentalne. Po światowej prapremierze jego cyklu pieśni „Canzoniere” gorąco oklaskiwanych w Bazylice św. Jana (St. Johannes Basilika) w Berlinie przedstawił je także w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Akademii Sztuki w Szczecinie.

Utwór skomponowany w 2024 roku z okazji 650-rocznicy śmierci Francesco Petrarki brawurowo wykonali: mezzosopranistka Weronika Włodarczyk, wiolonczelista Antoni Majewski i pianistka Agnieszka Barańska. Koncert w Szczecinie odbył się w ramach recitalu studentek klasy śpiewu solowego dr hab. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, prof. AS, sprawującej opiekę artystyczną nad projektem. W pierwszej części wydarzenia wystąpiła uczestniczka seminarium doktoranckiego Akademii Sztuki, Liu Yaxuan.

Organizatorami przedsięwzięcia pod patronatem medialnym Centrum Polskiej Informacji Muzycznej POLMIC byli: Akademia Sztuki w Szczecinie, Musikverein BEL CANTO Ueckermünde e.V. i Stowarzyszenie Pierwszorzędnych Inicjatyw.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z prof. Sylwią Burnicką-Kalischewską, dr. Piotrem Gryską (kompozytor), Weroniką Włodarczyk (mezzosopran) i Antonim Majewskim (wiolonczela)
Urszula Trawińska-Moroz. Fot. Archiwum fotograficzne Edwarda Hartwiga, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Urszula Trawińska-Moroz. Fot. Archiwum fotograficzne Edwarda Hartwiga, Narodowe Archiwum Cyfrowe
W dzisiejszej audycji, 26 stycznia 2025, wspomnimy Urszulę Trawińską-Moroz – jedną z najwybitniejszych polskich sopranistek koloraturowych. Kilka dni temu odeszła w wieku 87. lat. Od roku 1987 do 1989 pełniła funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie

oraz Bogusława Meca – śpiewającego artystę malarza, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, popularnego od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku do 2010 roku, w 13-rocznicę Jego śmierci.

Gościem programu będzie też Krystyna Prońko. Wokalistka rozpoczyna 55-lecie pracy artystycznej.

„Kawiarenkę muzyczną” odwiedzi również Emilia Goch-Salvador – założycielka i dyrektorka Baltic Neopolis Orchestra. Z tą altowiolistką mówić będziemy o minionym, 2024 roku i planach na 2025.

Zapraszam z realizującym audycję Krzysztofem Kowalskim, Dorota Zamolska.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z prof. Sylwią Burnicką-Kalischewską wspominającą swoją pedagog w klasie śpiewu, Urszulę Trawińską-Moroz
Baltic Neopolis Orchestra. Fot. Materiały prasowe BNO
Baltic Neopolis Orchestra. Fot. Materiały prasowe BNO
Koncertuje z ogromnym powodzeniem po obu stronach globu. Założona w 2008 roku przez altowiolistkę Emilię Goch-Salvador Baltic Neopolis Orchestra może poszczycić się licznymi prestiżowymi nagrodami przyznanymi m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Akademię Fonograficzną powołaną przez Związek Producentów Audio-Vido ZPAV; Fryderyk, Prezydenta Miasta Szczecin czy Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.

Orkiestra stworzyła wiele festiwali, wśród których znajduje się m.in. Szczecin Classic połączony z elitarnym kursem dla młodych artystów i projekt Na Okrągło Orkiestra, podczas którego artyści z Polski i ze świata koncertują w mniejszych ośrodkach kulturalnych naszego kraju. Kontynuuje także cykl Wielcy Koncertmistrzowie z udziałem wybitnych koncertmistrzów również spoza Polski.

BNO współpracuje z wieloma wybitnymi solistami, m.in. z Agatą Szymczewską, Vasco Vassilevem, Bartłomiejem Niziołem, Danielem Stabrawą i kompozytorami, takimi jak na przykład: Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Adam Bałdych oraz Paweł Łukaszewski – laureat siedmiu Fryderyków.

Zespół ma w dorobku osiem płyt z utworami m.in. Zbigniewa Bagińskiego, Michała Dobrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Marka Jasińskiego, Piotra Klimka, Carla Loewego, Pawła Łukaszewskiego oraz Janusza Stalmierskiego.

Lista dokonań BNO jest nieskończenie długa. Miniony, 2024 rok zaowocował ponad setką koncertów i nowymi projektami. Obecny, 2025 zapowiada się nadzwyczaj bogato.

Najbliższy występ Orkiestry pod dyrekcją Emanuela Salvadora pt. „Koncert nieco karnawałowy” z mezzosopranistką Wiolettą Hebrowską-Klein, skrzypaczką Sophią Steger i wiolonczelistką Paliną Horbach, odbędzie się w sobotę, 1 lutego 2025 o godzinie 19 w Dobrym Studio, przy ulicy Wawrzyniaka 7f w Szczecinie.

Program sobotniego koncertu
• Gustav Holst – Suita św. Pawła
• Antonio Vivaldi – Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę B-dur
• Georg Friedrich Händel – Ariodante „Dopo notte, atra e funesta”
• Franz Lehar – Walc z operetki „Wesoła wdówka”
• Georges Bizet – Aria z opery „Carmen”
• Johann Strauss – Suita walcowa z operetki „Zemsta nietoperza”
• Felix Mendelssohn – Symfonia nr 1 C-dur
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Emilią Goch-Salvador
Krystyna Prońko – wokalistka, kompozytorka, producentka muzyczna, autorka tekstów. Fot. Ewa Kahl
Krystyna Prońko – wokalistka, kompozytorka, producentka muzyczna, autorka tekstów. Fot. Ewa Kahl
Jest niedoścignionym wzorem dla wielu wokalistów. Nagrała ogromną liczbę doskonałych płyt. Imponującą karierę rozpoczęła w amatorskim zespole Refleks. W latach 70. występowała w chórkach u Czesława Niemena oraz w popularnych wówczas zespołach Skaldowie i Czerwone Gitary.

Pięć lat po debiucie, Refleks przemianowano na Respekt, a utwory „Po co ci to chłopcze” i „Umarłe krajobrazy” przyniosły jej I nagrodę na Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Lublinie oraz na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Kariera artystyczna nabrała rozpędu. Dwa lata później znów nagrodzono ją na festiwalu opolskim, tym razem za przebój Niech moje serce kołysze Ciebie do snu.

Ukończyła studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach z wyróżnieniem rektora uczelni – wybitnego polskiego kompozytora Mikołaja Góreckiego. Prowadziła również klasę śpiewu w swojej Alma Mater. Do dziś jest gorąco oklaskiwana na koncertach, podczas których śpiewa m.in. swoje wielkie przeboje.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej Krystyną Prońko
Łukasz Drapała – wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów. Fot. Robert Stachnik
Łukasz Drapała – wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów. Fot. Robert Stachnik
Ma na swoim koncie mnóstwo bardzo dobrze przyjętych singli, a także występy u boku m.in. Stevie’go Vaia oraz gościnne na płytach wielu polskich artystów, czy supportowanie z grupą Chemia koncertów takich gigantów, jak chociażby Metallica, Guns'n'Roses, Deep Purple i Hollywood Vampires. Doskonale śpiewa covery Grzegorza Ciechowskiego, Krzysztofa Krawczyka z Big Bandem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Czesława Niemena, Zbigniewa Wodeckiego, Michaela Jacksona i zespołu Queen. Nagrał dwa albumy z grupą Chevy i – już samodzielnie – wiele przebojów.

Łukasz Drapała – z wykształcenia ekonomista, historyk oraz menedżer kultury, a z zamiłowania i zawodu muzyk, znany m.in. z 13. edycji The Voice of Poland, gdzie zajął drugie miejsce oraz z półfinału równie popularnego show Mam Talent, podczas Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu otrzymał nagrodę Programu Pierwszego Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Jest w trakcie przygotowania autorskiego debiutanckiego albumu pod profesjonalnymi skrzydłami szacownej Agencji Muzycznej Polskiego Radia oraz jednego z najbardziej rozchwytywanych kolektywów kompozytorsko-producenckich, Hotel Torino.

Koncertuje z ogromnym powodzeniem nie tylko w Polsce. Kilka dni temu w drodze na kolejne występy chętnie zatrzymał się w Radiu Szczecin, udzielając obszernego wywiadu, który gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Drapałą
Marta Goluch i Bartłomiej Brózda. Fot. Tomasz Drozdowski
Marta Goluch i Bartłomiej Brózda. Fot. Tomasz Drozdowski
Poetka, twórczyni piosenek, wokalistka, dziennikarka m.in. JazzPRESS, Radia Jazzkultura oraz Radiowej Czwórki, inicjatorka spółki autorskiej Kabaret Młodszych Panien i, jak mówi o sobie, samozwańcza kazooistka.

Myśląc o szczerości, kojarzymy ją z uśmiechem (w którym, proszę wierzyć, jest mi do twarzy) albo intencjami – a te przeważnie mam najlepsze
– przekonuje Marta Goluch, zapowiadając swój debiutancki album pt. Apetyt na szczerość.

Płyta zawiera kompozycje i aranżacje Karoliny Krzyżanowskiej. To piosenki literacko aktorskie w stylu jazzu i bluesa. Całość przybiera postać dźwiękowego spektaklu w formule audycji radiowej, o której liderka, odpowiedzialna również za teksty mówi, że To w obliczu mikrofonu, gdy tylko w studiu zapala się czerwona lampka, wzbiera apetyt na szczere wyznania poetycko-muzyczne.

Skład zespołu nagrywającego album:

• Marta Goluch – śpiew, kazoo, teksty, produkcja
• Karolina Krzyżanowska – fortepian, głos, kompozycje, aranżacje
• Bartłomiej Brózda – kontrabas, głos
• Kacper Skolik – perkusja, głos
Goście specjalni:
• Paweł Ruszkowski – gitara, śpiew, kompozycja
• Sergiej Kriuczkow – trąbka, flugelhorn

Polecam zarówno muzykę z płyty „Apetyt na szczerość”, jak i spotkanie z Martą Goluch.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Martą Goluch
Fot. Materiały prasowe Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Fot. Materiały prasowe Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Występował u boku Stevie’go Vaia i Jana Borysewicza (Gitarowy Rekord Świata we Wrocławiu). Zagrał też na płytach innych artystów, a z zespołem Chemia otwierał koncerty Metalliki, Guns'n'Roses, Deep Purple i Hollywood Vampires. Doskonale śpiewał covery Ciechowskiego, Niemena, Wodeckiego, Jacksona i Queen. W finale 13. edycji „The Voice of Poland” zajął II miejsce, znalazł się także wśród półfinalistów telewizyjnego show „Mam Talent”. Nagrał dwa albumy z grupą Chevy i – już samodzielnie – kilka świetnie przyjętych, autorskich singli.

Najnowsza piosenka Dziki bal otwiera kolejny rozdział w rozwijającej się karierze Łukasza Drapały przy ogromnym, także wydawniczym wsparciu Agencji Muzycznej Polskiego Radia. Za przebojowe, dynamiczne brzmienie premierowego utworu odpowiada Hotel Torino, jeden z najbardziej dziś rozchwytywanych w Polsce kolektywów kompozytorsko-producenckich.

Piosenka, o której artysta mówi w wywiadzie jest dostępna na wszystkich platformach streamingowych.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Drapałą
1234567