Wieloletni program utrzymania toru wodnego do Szczecina przyjął polski rząd. Zapewni to finansowanie bieżących prac pogłębiarskich.
- Można tak powiedzieć. Dla nas jest to na pewno niesamowite wydarzenie, ponieważ jesteśmy w stanie zapewnić ciągłe finansowanie. Możemy spokojnie planować prace i budżet na następne lata - mówi Zdanowicz.
Dzięki zagwarantowanej stałej sumie pieniędzy na utrzymanie toru wodnego, Urząd Morski może kontraktować usługi pogłębiarskie o wiele taniej niż to robił dotychczas.
- Osiąga się efekt skali. Jeśli możemy zlecić więcej prac, to powinny być one tańsze. A jeśli do twego dochodzi perspektywa wieloletnia, to powinny być jeszcze tańsze. Zakładam, że w tym roku może uda się nam uzyskać dużo lepszą cenę, ponieważ uzyskaliśmy prawie w całości środków, tyle co potrzebujemy - mówi dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Dotychczas kwoty jakie Urząd Morski w Szczecinie otrzymywał na utrzymanie toru wodnego spływały nieregularnie, czasami brakowało funduszy na prace pogłębiarskie.
Tor wodny ze Szczecina do Świnoujścia ma ponad 67 kilometrów długości. Trzeba na nim zapewnić głębokość 10,5 metra.