Demontowanie maszyny, rozbiórka stacji separacji i produkcja betonowych konstrukcji pod drogi i wyjścia ewakuacyjne to główne zadania, jakie teraz realizuje wykonawca tunelu w Świnoujściu.
Produkcja specjalnych betonowych prefabrykatów, które umożliwią stworzenie całej infrastruktury drogowej wewnątrz tunelu jest już na półmetku.
Poza tym w dalszym ciągu trwa demontaż maszyny TBM. Rozbierany jest także Zakład Separacji, w którym płuczka potrzebna do drążenia, była oddzielana od urobku.
Wykonawca jest coraz bliżej mrożenia gruntu, które umożliwi bezpieczne przebicie się przez obudowę tunelu i wykonanie dwóch wyjść ewakuacyjnych. Obecnie trwa montaż instalacji rur mrożeniowych. Prace związane z wykonaniem wyjść metodą mrożenia zajmą wykonawcy około 200 dni. Samo mrożenie ma się rozpocząć w lutym przyszłego roku.
Wraz z budową tunelu powstają nowe jezdnie, ścieżki rowerowe i chodniki. Na wyspie Uznam właśnie powstaje połączenie głównej drogi z tunelu z ulicą Karsiborską.
Inwestycja ma być ukończona w połowie stycznia 2023 roku.