Polski rząd chce wprowadzić przepisy, które uniemożliwią wrogie przejęcie spółek portowych.
- To jest obecnie zbyt poważna sprawa pod względem bezpieczeństwa energetycznego Polski, żebyśmy mogli to pozostawić decyzjom rynkowym. Jeśli chodzi o wolność sprzedaży, bo nie chcemy, żeby w Polsce zainwestował Gazprom - mówi Gróbarczyk.
Przeciwko nowym przepisom są posłowie Platformy Obywatelskiej ze Szczecina i Sojuszu Lewicy Demokratycznej. W Szczecinie największą spółkę portową - Bulk Cargo - chce kupić niemiecki Rhenus.
- To jest główny operator, który przeładowuje węgiel w Szczecinie. A jak oni przestaną to robić? Jaki mamy sposób na to, jeżeli nie będą przyjmować statków? Nikt nie nakaże, żeby operator przeładowywał czy wykonywał przeładunki. Dzisiaj się tak dzieje, że w niektórych przypadkach odmawiają przyjęcia statków. A to jest rzecz priorytetowa, jeśli chodzi o węgiel - mówi wiceminister infrastruktury.
Bulk Cargo w Szczecinie to spółka, która dzierżawi największe tereny w porcie w rejonie Basenu Górniczego. Kontrolują ją osoby prywatne. Rhenus to jedna z największych firm logistycznych w Europie.