Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
ogłoszenie
Zobacz
autopromocja
Zobacz
reklama
Zobacz

Realizacja [RadioSzczecin], Zdjęcia R. Stachnik [RadioSzczecin]
To historyczny dzień dla Świnoujścia i Polski - mówił w nowym tunelu pod Świna prezydent miasta, Janusz Żmurkiewicz.
Trwa uroczyste otwarcie przeprawy. W czwartek o godzinie 16 władze miasta przejęły tunel od wykonawcy.

- Od tej godziny, od tego dnia wszystko zaczęło się od nowa. A dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 roku to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy; wyspa Wolin i Uznam w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji przyłączyliśmy Świnoujście do Polski - powiedział prezydent Żmurkiewicz.

Żmurkiewicz zaapelował do rządu o umożliwienie dostępu do plaży na Warszowie i zabytków. Chodzi o dostęp, który został ograniczony z powodu zamknięcia drogi przy terminalu LNG. Stało się tak z powodu bezpieczeństwa i zagrożenia ewentualnym atakami.

Kraje na zachodzie Europy miały więcej historycznego szczęścia, ale doganiamy je. Przykładem tego jest właśnie tunel w Świnoujściu - mówił o nowej przeprawie Jarosław Kaczyński, prezes PiS. Polska racja stanu to jego siła, jedność i jego sprawność. Proces rozwoju trwa i będzie trwał - mówił Kaczyński.

- To, co dzisiaj się staje: otwarcie tunelu i wcześniej jego budowa, tej ziemi ze względu na jej położenie, ale też ze względu na jej niełatwą - w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, tych po roku 1945 - historię są tu szczególnie ważne i szczególnie trudne. Tu jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, ale robimy to i idziemy w tym kierunku - powiedział prezes Kaczyński.

Mamy ten sukces, ale łatwo nie było – tak budowę tunelu w Świnoujściu oceniają przedstawiciele wykonawcy. Przeprawę budowało konsorcjum firm Gülermak i PORR S.A. Podczas otwarcia przeprawy zdradzili z jakimi problemami spotkali się budowlańcy.

Bülent Özdemir z firmy Gülermak podkreślał jak ważna to była inwestycja dla jego firmy: - W różnych krajach nie tylko w Polsce budujemy tunele i ogromne projekty, ale zawsze dla nas tunel w Świnoujściu był najważniejszy. Wiedzieliśmy, że technicznie jest to trudny projekt i trzeba dobrze pracować i z najlepszymi pracownikami.

Piotr Kledzik, prezes Zarządu PORR dodawał jakie problemy sprawiała Wyspiarka, czyli maszyna, która wydrążyła tunel: - Pamiętam, że jak zamówiliśmy naszą Wyspiarkę to okazało się, że ona była prefabrykowana w centrum Covid-19. Rozpoczęła się dyskusja czy zmieniamy zamówienie. Okazało się, że Wyspiarka przyjechała, wydrążyła i zaczęła stawać, mieliśmy problem. O tym nie mówiliśmy, bo wszyscy nam kibicowali. Zwołaliśmy konsylium, dozbroiliśmy maszynę i Wyspiarka pojechała.

Ta inwestycja mogła się udać tylko dzięki współpracy samorządu z rządem - mówił w Świnoujściu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Takie inwestycje można realizować, ale trzeba dobrej woli i współpracy - mówił.

- Niezbędne jest to, żeby znaleźć w sobie odwagę, aby podjąć się realizacji takich zadań. I ci wójtowie, burmistrzowie, starostowie, prezydenci miast, także i marszałkowie, mówię tutaj z pełną odpowiedzialnością, którzy mają odwagę i wielką determinację, współpracują z rządem. Wiedzą, że wspólnie, razem, może wolniej, ale dojdziemy zawsze razem, zgodnie ze starym powiedzeniem - mówił minister infrastruktury.

Jak dodawał, ważne były środki z Unii Europejskiej.

- Mieliśmy oczywiście przygotowany plan awaryjny, gdyby nie udało się tych środków europejskich pozyskać. Jak wiecie państwo, finansujemy olbrzymie inwestycje, ale też wykorzystaliśmy te środki europejskie, aby ta inwestycja powstała - mówił Adamczyk.

Tunel w Świnoujściu jest najdłuższym podwodnym tunelem w kraju. Budowa kosztowała ponad 900 mln złotych, 85 procent kwoty to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Tunel ma 780 metrów długości, znajduje się 39 metrów pod lustrem wody w najgłębszym miejscu. Przejazd tunelem zajmuje ok. 2 minut. Szerokość pasa ruchu to 3,5 metra.
- Od tej godziny, od tego dnia wszystko zaczęło się od nowa. A dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 roku to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy; wyspa Wolin i Uznam w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji przyłączyliśmy Świnoujście do Polski - powiedział prezydent Żmurkiewicz.
- To, co dzisiaj się staje: otwarcie tunelu i wcześniej jego budowa, tej ziemi ze względu na jej położenie, ale też ze względu na jej niełatwą - w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, tych po roku 1945 - historię są tu szczególnie ważne i szczególnie trudne. Tu jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia, ale robimy to i idziemy w tym kierunku - powiedział prezes Kaczyński.
Bülent Özdemir z firmy Gülermak podkreślał jak ważna to była inwestycja dla jego firmy.
Piotr Kledzik, prezes Zarządu PORR dodawał jakie problemy sprawiała Wyspiarka, czyli maszyna, która wydrążyła tunel.
Ta inwestycja mogła się udać tylko dzięki współpracy samorządu z rządem - mówił w Świnoujściu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak dodawał, ważne były środki z Unii Europejskiej.
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
To historyczny dzień dla Świnoujścia i Polski - mówił w nowym tunelu pod Świna prezydent miasta, Janusz Żmurkiewicz. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
To historyczny dzień dla Świnoujścia i Polski - mówił w nowym tunelu pod Świna prezydent miasta, Janusz Żmurkiewicz. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty