Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
  Autopromocja  
Zobacz

Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Firma Rhenus nie kupiła portu w Szczecinie. Dalej należy on do Zarządu Portów Morskich - zapewnia członek zarządu Bulk Cargo Adam Czarnul.
W mediach społecznościowych wybuchła burza po wpisie na platformie X byłego ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka. Można było z niego wyczytać, że sprzedaż szczecińskiej spółki oznacza nabycie portu przez Niemców i spłatę politycznego długu polskiego rządu wobec naszego zachodniego sąsiada.

Jak podkreśla Czarnul, zadecydowały możliwości finansowe firmy Rhenus i pomysł na dalsze inwestycje. - Będziemy mieli dostęp do nabrzeży, które mogą przyjmować statki o zanurzeniu 11 metrów. W związku z tym potrzebujemy nowych dźwigów, nowych urządzeń, nowych boksów. Praktycznie cała supra-struktura musi być zmodernizowana.

- Będziemy dalej jako Bulk Cargo zajmować się magazynowaniem, przeładunkiem i innymi operacjami portowymi. O dalszą współpracę nie muszą martwić się firmy spedycyjne - uspokaja Czarnul. - To, że dzisiaj jesteśmy własnością Rhenusa, to nie znaczy, że my nie będziemy rozmawiali z innymi spedytorami. Tak to jest dzisiaj. Wszyscy spedytorzy, którymi z nami współpracują, dalej chcą z nami współpracować. Te relacje są bardzo dobre.

- Ministerstwo Infrastruktury miało prawo do pierwokupu spółki na tych samych zasadach, co Rhenus, jednak nie zdecydowało się na taki ruch - tłumaczy ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego profesor Dariusz Zarzecki. - Czy Bulk Cargo przez tego konkretnego inwestora zagraża w jakiś sposób długoterminowemu bezpieczeństwu państwa? Myślę, że tu odpowiedź ministerstwa brzmiała - nie. Natomiast Skarb Państwa, gdyby jednak chciał być właścicielem takiej firmy, to musiałby przejąć odpowiedzialność, w tym również ponosić koszty związane z inwestycjami.

Ekonomista przypomniał, że Rhenus jest częścią grupy Rethmann, która od wielu lat działa na polskim rynku.

Rhenus na początek ma przeznaczyć na inwestycję około 200 milionów złotych. Jak zaznaczył Czarnul, kwota nie jest wystarczająca, ale jest prawdopodobne, że zainwestuje większe środki. W Bulk Cargo pracuje obecnie 330 osób.

Edycja tekstu: Piotr Kołodziejski
Jak podkreśla Czarnul,, zadecydowały możliwości finansowe firmy Rhenus i pomysł na dalsze inwestycje.
- Będziemy dalej jako Bulk Cargo zajmować się magazynowaniem, przeładunkiem i innymi operacjami portowymi. O dalszą współpracę nie muszą martwić się firmy spedycyjne - uspokaja Czarnul.
- Ministerstwo Infrastruktury miało prawo do pierwokupu spółki na tych samych zasadach, co Rhenus, jednak nie zdecydowało się na taki ruch - tłumaczy ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego profesor Dariusz Zarzecki.
Relacja Mateusza Rzepeckiego z programu "Tematy i Muzyka".

Dodaj komentarz 8 komentarzy

a POLSKA będzie miała dostęp
do tych nabrzeży ...????!
Niemcy! nas WYKUPILI ?!./
urzednik marchewka wraz z całą kliką tuskowców kłamią!!!! Wysprzedają Polskę niemcom, zadłużają nas po uszy !!! Na kogo Wy Ludzie głosujecie !!!! Precz z koalicją sprzedawczyków !!!!
Przypomniała mi się scena z " Potopu", gdy z namiotu, w którym poddano Polskę Szwecji, wychodzi szlachcic i rozdzierająco krzyczy : " matkę tam mordują, nie jesteśmy już Polską lecz Szwecją". Mam nadzieję, że uśmiechnięta koalicja nie ma handlowych planów wobec Szczecina :)
kiedyś stocznia, po prostu są konsekwentni ,po kawałku
Komentujących proszę o wskazanie, które nabrzeża są własnością Bulk Cargo vel. Rhenus? I które tereny portowe są ich własnością? Bo coś mi się wydaje, że żadne. A obie firmy są operatorem na tych nabrzeżach i teren dzierżawią...
@Siara ... prawda ale... Umowę dzierżawy terenów od ZMPSiŚ SA (największy obszar z wydzierżawianych przez port w Szczecinie) podpisała BCPSz w starym układzie właścicielskim czyli jako 100% spółka pracownicza. Obecnie Rhenus wchodzi w warunki tych ustaleń całkowicie bezprzetargowo i całkowicie bez żadnych zobowiązań. Obiecanki składane są tylko byłym już udziałowcom a jedyny bezsporny fakt to tylko KASA jaką wzięli za sprzedane udziały. Tak wygląda patriotyzm po bulkowemu....
No a co się dziwisz, że Rhenus kupił udziały, skoro Gróbarczyk w 2023 roku nie był zainteresowany ich kupnem. Reprezentował wtedy skarb państwa.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty