Migawka
Radio SzczecinRadio Szczecin » Migawka » AUDYCJE » ARCHIWUM MIGAWKI » ARCHIWUM - 2011 - Migawka
Na dzień przed naszym najnowszym 35 Plenerem Fotograficznym Migawki zapraszamy do Lokomotywowni Szczecin Port Centralny. Takie miejsce to dla amatora fotografii (oczywiście dla gustującego w takiej tematyce) istny Raj - a ogrom tematów niemalże przytłacza. "Może założę teleobiektyw - o teraz już szeroki kąt - o a tu teleobiektyw..." i tak w kółko - na co się zdecydować skoro czasu mało? Uspokajamy - zdążymy ze wszystkim, miejsce jest bardzo duże, będzie można spokojnie chodzić, szczególnie, że bardzo przydadzą się statywy, więc i tempo od razu nieco spadnie. Po zakładzie oprowadził nas inżynier Marcel Durbajło - bardzo dziękujemy jemu i dyrektor PKP CARGO S.A. Zachodniopomorski Zakład Spółki, pani Mirosławie Pietkiewicz.

Nie ujawniliśmy jeszcze tematu 35 Pleneru Migawki - wszystkiego dowiedzą się Państwo na miejscu zbiórki. Prosimy nie zapomnieć kamizelek odblaskowych (takich, jakie mamy w autach) - widzimy się w niedzielę 27 listopada o godzinie 12 przed Lokomotywownią.
Zgodnie z obietnicą z zeszłego tygodnia, kontynuujemy temat HDR-ów. Tym razem - i tak jak zapowiadaliśmy - zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Markiem Dudą, twórcą programu Machinery HDR. Przyznajemy uczciwie, że nam w redakcji Migawki bardzo to oprogramowanie przypadło do gustu, a można je sobie wypróbować i ściągnąć wersję próbną ze strony www.machineryhdr.com. Co dla nas niezwykle istotne i budujące, to fakt, że - tak jak piszemy w tytule - Polak potrafi stworzyć naprawdę przydatne narzędzie dla amatora fotografii. W wywiadzie pytamy zarówno o techniczne aspekty zagadnienia, jak i o tę nieszczęsną złą sławę, jaka ciągnie się za HDR. Naszym zdaniem, z czym zgadza się Marek Duda, bynajmniej nie musi to być synonim kiczu i "obciachu".

Zapraszamy do wysłuchania audycji i przypominamy, że czekamy na Państwa zdjęcia wykonane w technice HDR. Autorzy dwóch najciekawszych prac otrzymają pełne wersje programu Machinery HDR. Czekamy na prace do 10 grudnia - tematyka dowolna, może ich być maksymalnie 9, dłuższy bok ma mieć 800 pikseli.
Tak jak wcześniej nie zajmowaliśmy się w Migawce filmowaniem lustrzankami - co wreszcie się stało tydzień temu - tak w tej audycji znowu temat, który jeszcze w programie się nie pojawił. Technika HDR czyli High Dynamic Range. Oczywiście nie raz o niej napomknęliśmy, ale czas najwyższy bliżej przyjrzeć się możliwościom kreowania obrazów o zwiększonej dynamice tonalnej. Matryca aparatu ma pewne ograniczenia w przenoszeniu obrazu w porównaniu do ludzkiego oka. Mówiąc w pewnym uproszczeniu, nie raz zdarzają się sytuacje, że tam, gdzie my widzimy szczegóły, aparat zobaczy ciemną plamę. Albo, jeżeli uda się wyciągnąć detale w cieniach, to w światłach - na przykład na niebie - mamy białą wypaloną plamę. I tak źle, i tak niedobrze. Z pomocą przychodzi nam technika HDR. O ile sam proces techniczny wydaje się stosunkowo prosty do opanowania, o czym mówimy mówimy w audycji, o tyle wiele dyskusji i kontrowersji budzą nieraz osiągane efekty. Nieraz słyszy się wręcz pogardliwe określenia, dla niektórych fotografów HDR stał się synonimem kiczu i taniego efekciarstwa. Ale tak wcale nie musi być! W tej Migawce rozmawiamy także i o tym. A gdyby ktoś nie wiedział, jak i gdzie takie zdjęcia obrabiać, mamy pewną podpowiedź.
Kiedyś było to wręcz nie do pomyślenia - funkcję filmowania miały tylko amatorskie aparaty kompaktowe, toteż i jakość zarejestrowanych obrazów pozostawiała wiele do życzenia, a "lustrzankowcy" traktowali to nieco "z góry". Wszak aparat jest do robienia zdjęć, a nie filmowania, prawda? No i - ani się obejrzeliśmy, a każdy aparat z wymienną optyką, łącznie z modelami z najwyższej półki, może kręcić filmy. Co więcej, dzięki wykorzystaniu ogromnych możliwości, jakie tkwią w świetnych obiektywach dedykowanych lustrzankom, okazało się, że można kręcić profesjonalne filmy. W Migawce jeszcze nie zajmowaliśmy się tym tematem, nie udajemy także, że znamy się na sztuce filmowej, ale postanowiliśmy nieco te kwestie "oswoić". Zaprosiliśmy gościa, Sławka Stępnia z Fotoklubu Szczecin, który bardzo mocno zaangażował się w kręcenie filmów i przybliży nam i Państwu podstawowe kwestie z tym związane.