„Ogłoszony kilka dni temu w Szczecinie projekt tzw. ustawy krajobrazowej jest początkiem zmian, ale, o ile wszystko pójdzie dobrze, zaczną one realnie transformować miasto dopiero około 2019 roku. Z nami współpracują trzy wspaniałe dziewczyny, które chcą mikro zmianę wprowadzić już dziś, dlatego wspieramy je organizacyjnie i finansowo” – tak powstanie akcji pn. „Dobre Praktyki” tłumaczy Kinga Rabińska z INKU Szczecińskiego Inkubatora Kultury, koordynatorka programu mikrogranTY. W jego ramach Typiary przy wsparciu mieszkańców wybiorą jedno miejsce – ważne dla lokalnej społeczności – i zaprojektują dla niego szyld. „Chcieliśmy jednodniowych instytucji kultury – Typiary dały nam świeże spojrzenie i piękny pomysł na realne połączenie kultury, biznesu i animacji społecznej” – dodaje Rabińska. Ideą akcji jest zwrócenie uwagi na problem chaosu reklamowego, który nas otacza i podjęcie rozmowy z mieszkańcami o tym, jak wpływa on na ich codzienność.
Typiary to grupa założona przez trzy dziewczyny: Patrycję Kuracińską, Adę Krawczak i Patrycję Makarewicz. Na co dzień zajmują się projektowaniem, pracując z firmami i instytucjami kultury we własnych studiach graficznych. Jednak wciąż im mało i postanowiły wykorzystać wiedzę, zamiłowanie do designu oraz gotowość do współpracy z mieszkańcami, aby zacząć działać w przestrzeni miejskiej i pokazać, jakie możliwości daje przemyślane projektowanie. „Dobre Praktyki to inicjatywa, która ma zachęcać do eksplozji pozytywnych zmian w mieście, a przede wszystkim zaangażować ludzi i obudzić w nich chęć, by zadbać o nie wspólnymi siłami” – opowiada Ada Krawczak. „Dobre Praktyki” podejmują temat estetyki szyldów i reklam na ulicach miasta. Typiary zaprosiły do współpracy cztery miejsca produktowo-usługowe na terenie Szczecina, które m.in. wyróżniają się szacunkiem do pracy rzemieślniczej i stanowią ważny punkt dla społeczności lokalnej. I potrzebują pięknego szyldu. Wśród nich są m.in. serwis rowerowy Gruby Kolarz (ul. Staromiejska 9/10) czy sklep Lampy Stylowe 1945 (ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 23). To mieszkańcy Szczecina wybiorą jedno, które będzie partnerem działania i choćby udostępni swoją przestrzeń na spotkanie ze studentami, projektantami, przedsiębiorcami i wszystkimi zainteresowanymi tematem estetyki szyldów reklamowych w mieście. „Nie chodzi nam o to,
by przeprojektować brzydkie reklamy. Chcemy raczej, by docenić tych, którzy swoją pracą i uczciwością utrzymują się na rynku oraz są ważni dla lokalnych odbiorców, a w szale działania zapomnieli o kwestiach wizualnych. Jednocześnie innym – projektantom, przyszłym projektantom i ich odbiorcom – chcemy pokazać, jak należy współpracować. Stąd spotkania w wybranym miejscu oraz finałowy miniporadnik dla zainteresowanych tematem, a także nasza współpraca z INKU” – dodają Typiary.
Na jedno z miejsc wybranych do udziału w inicjatywie można głosować za pomocą ankiety dostępnej na stronie internetowej INKU Szczecińskiego Inkubatora Kultury oraz profilu na FB Typiar (@typiary.szn). Głosowanie trwa od 28.06 do 10.07 (do końca dnia). Typiary będzie można także spotkać w przestrzeni miejskiej (o terminach dziewczyny będą informowały na bieżąco na FB) i porozmawiać z nimi, a także wypełnić ankietę.
Organizatorem programu mikrogranTY są INKU Szczeciński Inkubator Kultury i UM Szczecin. Realizacja projektu Dobre Praktyki odbywa się przy finansowym wsparciu UM Szczecin.
CO: Dobre Praktyki |mikrogranTY
ORGANIZATORZY: INKU Szczeciński Inkubator Kultury, Typiary, Urząd Miasta Szczecin
INFO:
www.inkubatorkultury.szczecin.pl
www.facebook.com/InkubatorKulturyl
www.facebook.com/typiary.szns
www.instagram.com/typiary.szn