To ma być początek końca zaśmiecania miast reklamami - taki jest cel wchodzącej w piątek w życie ustawy krajobrazowej.
Ustawa przede wszystkim definiuje, czym jest reklama, szyld i krajobraz. Często właśnie z tego powodu nie można było usunąć niechcianych plakatów czy billboardów z ulic. Nowe przepisy nakładają też na samorządy obowiązek wyznaczenia najważniejszych obszarów w miastach, w których gminy będą mogły ustalać stosowanie kształtu i wielkości banerów.
- Zmiany nie przyjdą od razu, ale to krok w dobrym kierunku - ocenia zastępca prezydenta Szczecina Piotr Mync. - To lata, żeby wprowadzić te regulacje w mieście, ale będzie operacyjne narzędzie, które to reguluje. Również narzędzie finansowe. Nie tylko reklamy na gruntach komunalnych będą wymuszały opłaty do kasy gmin.
W myśl nowych przepisów samorządy mogą też karać za nielegalne umieszczone reklamy - grzywna może sięgać nawet czterdziestokrotność opłaty reklamowej.