Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty może być odpowiedzialne za słabe wyniki egzaminów ósmoklasisty w regionie - tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Według niego kuratorzy pozostawiali szkoły same sobie, bez dostatecznej pomocy w poprawianiu poziomu nauczania - mówi Sylwia Księżopolska z zachodniopomorskiej delegatury NIK.
- Zachodniopomorski kurator oświaty podejmował głównie działania związane ze wspomaganiem szkół, które polegały na organizacji szkoleń, narad i konferencji. Jednak jak pokazuje się utrzymujący trend niskich wyników, działania te były niewystarczające, gdyż nie wpłynęły na poprawę efektów kształcenia. Naszym zdaniem kurator powinien przyjrzeć się metodyce, zakresom i rodzajom prowadzonych działań - mówi Księżopolska.
Kontrola wykazała też, że kurator nie wyczerpał wszystkich możliwości pomocy ani nie pomógł w żaden sposób niektórym placówkom.
- Przykładowo mógł zobowiązać dyrektorów szkół uzyskujących niskie wyniki do wdrożenia programów naprawczych, uwzględniających indywidualne potrzeby szkoły. Pomijał część szkół, tłumacząc te pominięcie trudnymi uwarunkowaniami środowiskowymi, np. położeniem szkół na obszarach wiejskich, popegeerowskich, brakiem ambicji, a także niedostatkami finansowymi i intelektualnymi - mówi Sylwia Księżopolska z zachodniopomorskiej delegatury NIK.
Kontrola objęła lata 2020-2023.
Ósmoklasiści rozpoczną tegoroczne egzaminy w najbliższy wtorek. Wyniki poznamy 3 lipca.
- Zachodniopomorski kurator oświaty podejmował głównie działania związane ze wspomaganiem szkół, które polegały na organizacji szkoleń, narad i konferencji. Jednak jak pokazuje się utrzymujący trend niskich wyników, działania te były niewystarczające, gdyż nie wpłynęły na poprawę efektów kształcenia. Naszym zdaniem kurator powinien przyjrzeć się metodyce, zakresom i rodzajom prowadzonych działań - mówi Księżopolska.
Kontrola wykazała też, że kurator nie wyczerpał wszystkich możliwości pomocy ani nie pomógł w żaden sposób niektórym placówkom.
- Przykładowo mógł zobowiązać dyrektorów szkół uzyskujących niskie wyniki do wdrożenia programów naprawczych, uwzględniających indywidualne potrzeby szkoły. Pomijał część szkół, tłumacząc te pominięcie trudnymi uwarunkowaniami środowiskowymi, np. położeniem szkół na obszarach wiejskich, popegeerowskich, brakiem ambicji, a także niedostatkami finansowymi i intelektualnymi - mówi Sylwia Księżopolska z zachodniopomorskiej delegatury NIK.
Kontrola objęła lata 2020-2023.
Ósmoklasiści rozpoczną tegoroczne egzaminy w najbliższy wtorek. Wyniki poznamy 3 lipca.