Polscy armatorzy zabiegają o pomoc państwa w dostosowaniu swoich statków do zaostrzonych rygorów ochrony środowiska.
Chodzi o tzw. dyrektywę siarkową. Według nowych unijnych przepisów, po Bałtyku nie będą mogły pływać statki napędzane powszechnie dziś stosowanym paliwem o dużej zawartości siarki.
Koszty montażu urządzeń odsiarczających na statkach są ogromne, dlatego niektóre państwa już zadeklarowały, że pomogą swoim armatorom. Tego samego chcą nasze spółki żeglugowe, o czym w środę dyskutowali przedstawiciele Związku Armatorów Polskich.
- Chcemy uzyskać taką pomoc, jaką proponują inne państwa europejskie - mówi Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej. - Najlepszym przykładem jest Finlandia, która stworzyła specjalny fundusz zasilony kwotą 30 mln euro z pieniędzy publicznych.
- Armatorzy polscy mogą liczyć tylko na siebie - uważa Adolf Wysocki ze Związku Armatorów Polskich. - Taka pomoc byłaby możliwa, gdyby wytyczne pomocy publicznej, według standardów unijnych, były przyjęte przez Polskę w formie ustawy. Dotąd nie ma takiej ustawy. Kolejnym warunkiem jest polska bandera, a wiemy, że z tym są kłopoty.
Wsparcia najbardziej potrzebuje flota promowa. Nowe przepisy mają obowiązywać od 2015 roku.
Koszty montażu urządzeń odsiarczających na statkach są ogromne, dlatego niektóre państwa już zadeklarowały, że pomogą swoim armatorom. Tego samego chcą nasze spółki żeglugowe, o czym w środę dyskutowali przedstawiciele Związku Armatorów Polskich.
- Chcemy uzyskać taką pomoc, jaką proponują inne państwa europejskie - mówi Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej. - Najlepszym przykładem jest Finlandia, która stworzyła specjalny fundusz zasilony kwotą 30 mln euro z pieniędzy publicznych.
- Armatorzy polscy mogą liczyć tylko na siebie - uważa Adolf Wysocki ze Związku Armatorów Polskich. - Taka pomoc byłaby możliwa, gdyby wytyczne pomocy publicznej, według standardów unijnych, były przyjęte przez Polskę w formie ustawy. Dotąd nie ma takiej ustawy. Kolejnym warunkiem jest polska bandera, a wiemy, że z tym są kłopoty.
Wsparcia najbardziej potrzebuje flota promowa. Nowe przepisy mają obowiązywać od 2015 roku.