Prawa pasażerów podróżujących koleją na terenie Unii Europejskiej mają być lepiej chronione. W europarlamencie trwa kolejny etap prac przybliżający do uzgodnienia przepisów w tej sprawie.
Zmiany w unijnym prawie mają zagwarantować jednolite reguły w przewozach kolejowych w całej Wspólnocie. Chodzi o odszkodowania w przypadku opóźnień pociągów lub odwołanych kursów, a także o zagwarantowanie wszystkim pasażerom dostępu do wyczerpujących informacji, a osobom niepełnosprawnym lub o ograniczonej sprawności ruchowej - pomoc uwzględniającą ich potrzeby.
- Chcemy podnosić jakość usług, robimy to poprzez modernizację infrastruktury, budowę nowych dworców, inwestycje w tabor kolejowy, ale żeby ta usługa była w pełni odpowiedniej jakości, ważne jest również zagwarantowanie na poziomie legislacyjnym odpowiednich praw i obowiązków pasażerów - tłumaczy Tomasz Lachowicz, szef brukselskiego biura PKP.
Dodał, że przepisy uwzględniają też interesy przedsiębiorstw kolejowych. W sytuacji spowodowanej tak zwaną "siłą wyższą", na przykład złą pogodą, nie będą musiały wypłacać pasażerom odszkodowania za opóźnienia pociągów. - Obecnie kolej jest jedynym środkiem transportu, który nie może powoływać się na "siłę wyższą" - mówi Lachowicz.
Według PKP, zmiany w przepisach wyrównają możliwości konkurowania kolei z innymi gałęziami transportu.
- Chcemy podnosić jakość usług, robimy to poprzez modernizację infrastruktury, budowę nowych dworców, inwestycje w tabor kolejowy, ale żeby ta usługa była w pełni odpowiedniej jakości, ważne jest również zagwarantowanie na poziomie legislacyjnym odpowiednich praw i obowiązków pasażerów - tłumaczy Tomasz Lachowicz, szef brukselskiego biura PKP.
Dodał, że przepisy uwzględniają też interesy przedsiębiorstw kolejowych. W sytuacji spowodowanej tak zwaną "siłą wyższą", na przykład złą pogodą, nie będą musiały wypłacać pasażerom odszkodowania za opóźnienia pociągów. - Obecnie kolej jest jedynym środkiem transportu, który nie może powoływać się na "siłę wyższą" - mówi Lachowicz.
Według PKP, zmiany w przepisach wyrównają możliwości konkurowania kolei z innymi gałęziami transportu.