Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Realizacja: Wojciech Ochrymiuk [Radio Szczecin]
Ogromne wykopy, tony gruzu i ciężki sprzęt - tak teraz wygląda duża część stacji Szczecin Główny. Przebudowa szczecińskiego dworca wchodzi w ostatnią fazę. Ekipy pracują właśnie nad całkowicie nową konstrukcją drugiego peronu.
Na szczecińskim dworcu niedawno zakończyło się wyburzanie starej konstrukcji drugiego peronu. Podróżni zwracają uwagę na gruzowisko i zwały piachu.

- Widzę wykopy i przebudowę. Ciężko powiedzieć coś o samej przebudowie, gdy widzę same hałdy piachu. - No niestety muszę przyznać, że nie jest cudownie. Widzę tutaj chyba ślady drugiej wojny światowej, ale to dobrze, to jest jakiś sygnał dla pasażerów, że coś się dzieje - podkreślają podróżni.

- Zakres prac jest naprawdę duży. Po zakończeniu modernizacji stacja Szczecin Główny będzie jedną z najnowocześniejszych w naszym kraju - podkreśla Ryszard Magdziak, przedstawiciel spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Drugi etap inwestycji obejmuje modernizację peronu drugiego i trzeciego. Zaplanowano budowę łącznika pomiędzy starą kładką i nową kładką. Będzie także nowe zadaszenie na kładce i windy, które umożliwią bezkolizyjny dostęp osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Co ciekawe zakres prac obejmie również rozebranie części oddanej niedawno do użytku, nowej kładki nad torami, łączącej stację z ulicą Owocową. Zgodnie z projektem nad trzecim peronem powstanie specjalny łącznik, dzięki któremu podróżni będą mogli przejść z nowego budynku dworca w kierunku starego przejścia nad torami.

Zabytkowe zadaszenia nad peronami drugim i trzecim zostały już częściowo rozebrane, ich fragmenty będą ustawione na peronie numer jeden - dodają przedstawiciele spółki PKP PLK.

- To, że demontujemy stare, historyczne wiaty to nie znaczy, że je niszczymy, tylko oczywiście przenosimy w inne miejsce, albo magazynujemy. - My nie możemy tutaj wykonywać żadnych ruchów bez zgody konserwatora zabytków - tłumaczą przedstawiciele inwestora.

- Dzięki przebudowie stacja Szczecin Główny będzie mogła przyjąć więcej pociągów - dodaje Grzegorz Gorczyński, kierownik projektu. - Tor numer jeden na peronie drugim kończył się na wysokości tzw. starej kładki. On będzie wydłużony tak, żeby był torem przelotowym i będzie możliwy wyjazd w kierunku Szczecina Portu Centralnego. Peron drugi uzyska długą krawędź peronową. Przepustowość stacji zwiększy się. Będą mogły wjeżdżać pociągi dalekobieżne o pełnej długości.

Natomiast jak zapewnia Ryszard Magdziak z PKP PLK, przebudowa stacji przebiega bez większych komplikacji.

- Front prac został przygotowany w ten sposób, że w zimowej aurze przeprowadzaliśmy głownie prace rozbiórkowe, na które pogoda nie miała większego wpływu. Na chwilę obecną nie notujemy żadnych opóźnień - dodaje Magdziak.

Łączny koszt drugiego etapu modernizacji to około 60 mln złotych. Koniec przebudowy dworca zaplanowano na początek wakacji 2019 roku.
- Zakres prac jest naprawdę duży, po zakończeniu modernizacji, stacja Szczecin Główny będzie jedną z najnowocześniejszych w naszym kraju - podkreśla Ryszard Magdziak, przedstawiciel spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Dzięki przebudowie stacja Szczecin Główny będzie mogła przyjąć więcej pociągów - dodaje Grzegorz Gorczyński, kierownik projektu.
Na szczecińskim dworcu niedawno zakończyło się wyburzanie starej konstrukcji drugiego peronu, sterta gruzu. Podróżni zwracają uwagę na gruzowisko i zwały piachu.
Zabytkowe zadaszenia nad peronami drugim i trzecim zostały już częściowo rozebrane, ich fragmenty będą ustawione na peronie numer jeden - dodają przedstawiciele spółki PKP PLK.
Natomiast jak zapewnia Ryszard Magdziak z PKP PLK, przebudowa stacji przebiega bez większych komplikacji.
Na miejscu ekipy pracują właśnie nad całkowicie nową konstrukcją drugiego peronu. Fot. Weronika Łyczywek [Radio Szczecin]
Na miejscu ekipy pracują właśnie nad całkowicie nową konstrukcją drugiego peronu. Fot. Weronika Łyczywek [Radio Szczecin]

Dodaj komentarz 4 komentarze

Najnowocześniejszy, czy najnowszy, bo to kolosalna różnica?
Jak dworzec, który nie ma wielopoziomowego parkingu, brak ruchomych schodów na wszystkie perony, czy bruk na ulicy dojazdowej pamiętający wojnę, ma być najnowocześniejszym?
"podkreśla Ryszard Magdziak, przedstawiciel spółki PKP Polskie Linie Kolejowe." - Czy ktoś, w przypadku Szczecina, wierzy jeszcze w takie brednie?! Dworce na Ścianie Wschodniej już są nowocześniejsze, a co, R. Magdziak da swoją roczną pensję, że dworzec w Poznaniu będzie mniej nowoczesny? A w innych miastach? Oczywiście trzeba tu uwzględnić skalę wielkości dworców i "przepływ" podróżnych, ale nie wygłupiajcie się Magdziaki i Redaktory... Jeśli by Magdziak i inni twierdzili, że Szczecin otrzyma "najnowocześniejszy" dworzec w Polsce, ale po wyliczeniu kolejki do tego miana, np. "12. najnowocześniejszy dworzec w Polsce", to bym (byśmy) rozumieli, a tak to jak pieprznięcie biczem w wodę - śladu nie będzie po tej "euforii"...
Tak ale niestety ten mor oporowy to katastrofa wizualna ,czy nie mozna by tam zamontowac wielkich monitorow promujacych nasze miasto . Stare wiaty mozna przeniesc na planowany nowy peron 2 na dworcu Niebuszewo,
gdyz tam czesc pociagow dalekobieznych bedzie przyjezdzac.Czy ci planisci takie proste rzeczy rozumieja?Watpie.
Chciałbym jeszcze dodać że niemiecka DB podjela decyzję rozbudować trase na Szczecin bo przedłuża biegi pociągów z głębi Niemiec do Szczecina. Wynika to z ekonomi transportu.
A więc za 10-15 lat musi powstać nowy dworzec w Szczecinie jak planowano wstępnie na Turzynie.
Niemcy będą wykorzystywać tez transport towarowy tz.port w Szczecinie bo to tylko 135 km.
Planisci powinni brać to pod uwage.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty