Wiceminister edukacji Maciej Kopeć podziękował Ogólnopolskiemu Międzyszkolnemu Komitetowi Strajkowemu za apel o dopuszczenie uczniów do matur. Organ wystosował apel do dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych o niezwłoczne zwoływanie rad pedagogicznych, zebranie kworum i klasyfikację uczniów.
- Bardzo się cieszę z tego apelu, chciałem podziękować nauczycielom zrzeszonym w Komitecie za ten apel. Mam nadzieję, że nauczyciele tego wysłuchają, że wysłuchają władze ZNP na czele z prezesem Broniarzem, bo dzisiaj, z różnych wypowiedzi można było odnieść wrażenie, że ten strajk jest celem samym w sobie - ocenił Maciej Kopeć.
Rzecznik rządu Joanna Kopcińska apeluje do nauczycieli o zawieszenie protestu przynajmniej na czas matur.
- Najważniejsze są teraz matury; maturzyści, trzymamy kciuki za wyniki - powiedziała rzecznik rządu. Joanna Kopcińska zapewniła, że rząd zrobi wszystko, aby matury się odbyły.
Ogólnopolski Międzyszkolny Komitet Strajkowy skupia protestujących nauczycieli, niezrzeszonych w związkach zawodowych.
Od 8 kwietnia w części szkół i przedszkoli strajkują nauczyciele, którzy domagają się podwyżek płac, wyższych niż zaproponowane przez rząd. Według danych MEN z 7 kwietnia, 67 procent publicznych przedszkoli i ponad 60 procent szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych funkcjonuje normalnie.
Według danych ZNP, od 8 kwietnia do piątku 19 kwietnia z szesnastu tysięcy placówek biorących udział w strajku, z protestu wycofało się około dwóch tysięcy placówek.
Oświatowy "okrągły stół", który zaproponował premier Mateusz Morawiecki, ma się odbyć na warszawskim PGE Stadionie Narodowym w piątek. Szef rządu zapowiedział, że zaproszenie do rozmów z rządem otrzymają między innymi nauczyciele, politycy opozycji, związkowcy, rodzice i grono ekspertów.
Mateusz Morawiecki powiedział, że "okrągły stół” będzie możliwością osiągnięcia porozumienia oraz "kompleksowego przebudowania systemu edukacyjnego". Szef rządu podkreśla, że "okrągły stół" miałby dotyczyć czterech obszarów: uczniowie, nauczyciele, jakość edukacji i kształcenia oraz „nowoczesna szkoła”.