Mija 50 lat odkąd polskie promy pływają ze Świnoujścia do Ystad. Dokładnie w czerwcu 1967 roku w rejs do Szwecji wypłynął pierwszy prom Polskiej Żeglugi Morskiej - "Gryf".
Dopiero w 1967 roku wprowadzenie przez PŻM promu "Gryf" zakończyło się sukcesem. Statek pływał pięć razy w tygodniu. Już w pierwszym roku działalności na linii Świnoujście-Ystad przewieziono 60 tysięcy pasażerów i 11 tysięcy samochodów, a także prawie trzy tysiące ciężarówek. W styczniu 1970 roku "Gryf" został przekazany do Polskich Linii Oceanicznych.
Dziś ze Świnoujścia do Szwecji pływa 10 promów: siedem należących do Unity Line, czyli PŻM i Euroafryki, dwa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i jeden niemiecki z TT-Line. Na linii przewozi się głównie samochody ciężarowe. Szacuje się, że rocznie na tym połączeniu przybywa około 10 procent ładunków.
W najbliższym czasie Polska Żegluga Bałtycka chce wprowadzić na linię do Szwecji prom "Cracovia", który obecnie przechodzi remont w stoczni "Gryfia". Z kolei 23 czerwca zostanie położona stępka pod budowę nowej jednostki, która także ma obsługiwać linię Świnoujście-Ystad. Prom wybuduje Morska Stocznia Remontowa "Gryfia".