Machina Czasu
Radio SzczecinRadio Szczecin » Machina Czasu » Wydarzenia

Junak

Agata ROKICKA

Ukazała się właśnie długo oczekiwana książka Aleksego Pawlaka "Junak i Edward Kurowski oraz wspomnienia Zdzisława Szczerbińskiego".
Junak to legendarny polski motocykl, duma szczecińskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Dziś w Księgarni Zamkowej przy pl. Hołdu Pruskiego 8 odbędzie się promocja publikacji. Początek o godzinie 16.30.

Przeczytaj, co autor pisze o swojej książce - wciśnij "więcej"
"Książka opowiada o epizodach z życia motocykla. Dla jednych będzie odkrywaniem Junaka po raz pierwszy, dla innych, po raz kolejny. Dla znawców tematu może będzie jedynie sposobem spędzenia jednego lub dwóch wieczorów, dla innych poznaniem, a nawet odkryciem Junaka. Miłośnicy postawią kilka zarzutów. Odkrywcy poczują żal za straconą szansą. Ci drudzy, gdy spotkają Junaka może pomyślą: Teraz na Junaka patrzę inaczej.
Zawodu doznają ci, którzy zechcą w niej znaleźć porady techniczne, czy serwisowe, bo darmo w niej szukać choćby parametrów technicznych. Dlaczego? Bo w książce jest walka o sukces.
Kiedy fakty zaczną się przeradzać w opowieść budzącą emocje, te po przeczytaniu książki, nudnej w swej warstwie wyrwanych z kontekstu faktów, stanowić będą o jej ocenie. One zdecydują, czy warto książkę postawić na półce.
Starałem się zweryfikować znajdujące się na rynku informacje, w kilku przypadkach z sukcesem poprawienia błędnie ustalonych, potem ugruntowanych faktów. Wydaje się, że każdy z miłośników Junaka zna odpowiedź m.in. na pytania:

- Czy brak wykonania planu przez SFM w 1957 roku był spowodowany brakiem silników?
- Czy w 1959 roku na Sześciodniówce FIM w Czechosłowacji tylko Witold Płużański wywalczył medal?
- Czy bicie rekordu odbyło się 15 kwietnia 1959 roku?
- Czy seria próbna liczyła 30 sztuk?
- Czy w 1956 roku produkcja wyniosła 30 sztuk?
- Ile wyprodukowano Junaków?

Zbierając materiały do książki, z wielką przyjemnością rozmawiałem z dawnymi mistrzami Junaka. Wielu z nich opowiedziało historie niezwykłe.
Spróbowałem także odpowiedzieć na nurtujące każdego miłośnika Junaków pytanie, o podstawową przyczynę zakończenia produkcji tego najbardziej technicznie zaawansowanego polskiego motocykla. Najczęściej występująca w dotychczasowych opisach przyczyna wskazująca na zakończenie jego produkcji, to brak zainteresowania nim na rynku. Dlaczego Junak przegrał rywalizację z rynkiem? Rynkiem, którego nie było? Dyskusja o cenie Junaka, to dyskusja o planowej stracie, której osiągnięcie gwarantowało premię dla pracowników. Zysk, będący efektem nieosiągnięcia planowej straty, zabierał tę premię. Więc co legło u podstaw decyzji o zakończeniu produkcji Junaka – jedynego czterosuwowego polskiego motocykla?
Wydaje się, że już czas, by Junak ponownie stał się motocyklem powszechnie rozpoznawalnym i by budził dumę każdego, który go spotyka. Czas, by Junak budził dumę każdego Polaka."
Z portalu sedina.pl