Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz
Reklama
Zobacz

W tym roku wpływy z SPP w obecnym kształcie miasto szacowało na niespełna 22 miliony złotych. Przewidywana strata z powodu zawieszenia opłat w czasie pandemii to około 6 milionów złotych. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
W tym roku wpływy z SPP w obecnym kształcie miasto szacowało na niespełna 22 miliony złotych. Przewidywana strata z powodu zawieszenia opłat w czasie pandemii to około 6 milionów złotych. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
W tym roku wpływy z SPP w obecnym kształcie miasto szacowało na niespełna 22 miliony złotych. Przewidywana strata z powodu zawieszenia opłat w czasie pandemii to około 6 milionów złotych. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
W tym roku wpływy z SPP w obecnym kształcie miasto szacowało na niespełna 22 miliony złotych. Przewidywana strata z powodu zawieszenia opłat w czasie pandemii to około 6 milionów złotych. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
źródło: NiOL
źródło: NiOL
Trzy warianty poszerzenia SPP. źródło: NiOL
Trzy warianty poszerzenia SPP. źródło: NiOL
Strefa Płatnego Parkowania większa, droższa i bez rocznych abonamentów - taką propozycję dla kierowców mają urzędnicy, ogłaszając "konsultacje społeczne" w tej sprawie.
Tym samym potwierdzają się doniesienia Radia Szczecin z początku czerwca, gdy informowaliśmy o takich planach miasta.

W komunikacie zatytułowanym "Nowy ład parkingowy dla Szczecina" czytamy, że Strefa w obecnym kształcie jest przepełniona, więc nie spełnia swojej funkcji - wymuszania rotacji aut. Urzędnicy informują, że przeciętnie "dzienne napełnienie wynosi ponad 90 procent, gdy powinno oscylować w granicy 70-80 procent".

Miasto proponuje więc, po pierwsze, powiększenie SPP. I to prawie dwukrotne, gdy przewiduje się dodanie kolejnych prawie 5 tysięcy miejsc do już istniejących 7 tysięcy.

Po drugie, wzrosną wszystkie stawki: zarówno jednorazowe, abonamenty jak i opłaty dodatkowe za nieopłacone parkowanie. Zlikwidowany ma być abonament roczny.

W zamian miasto planuje budowę parkingów przy stacjach kolei metropolitalnej oraz parkingowce. Daty realizacji tych inwestycji w komunikacie nie ma. Urząd teraz chce konsultować propozycje zmian z mieszkańcami na stronie internetowej.

W tym roku wpływy z SPP w obecnym kształcie miasto szacowało na niespełna 22 miliony złotych. Przewidywana strata z powodu zawieszenia opłat w czasie pandemii to około 6 milionów złotych.

Nowy ład parkingowy dla Szczecina - Treść komunikatu:

Trzy strefy komunikacyjne, powiększenie SPP, 17 parkingów P&R przy stacjach SKM, płatne parkingi i parkingowce w centrum – dziś rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie zmiany systemu parkingowego w Szczecinie.

Konsultacje potrwają do 13 sierpnia 2020 roku. Zarządzenie o ich przeprowadzeniu zostało opublikowane na stronach Urzędu Miasta. Załącznikiem do zarządzenia jest propozycja zmian prawnych, organizacyjnych i inwestycji radykalnie przebudowujących szczeciński system parkowania.

Trzy strefy komunikacyjne

Przyjęto założenie, że system komunikacyjny Szczecina oparty jest o dwie osie tj. przebieg SKM oraz linię tramwajową łączącą lewy i prawy brzeg. Po nałożeniu na mapę dostępnych elementów i danych autorzy koncepcji zaproponowali podział miasta na trzy strefy:

  • Strefa Strategicznej Interwencji (z ułatwieniami dla ruchu pieszego, komunikacji publicznej, zmierzająca do stopniowego ograniczania ruchu samochodowego na Starym Mieście i Łasztowni),
  • Strefa SKM (z przywilejami dla komunikacji publicznej i pojazdów elektrycznych)
  • Strefa Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM - bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy).

Zmiany w SPP
Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Badania zapełnienia strefy wykonane pod koniec 2018 roku wskazują, że na wielu ulicach SPP i tuż za jej granicami zapełnienie miejsc postojowych w godzinach największej kumulacji przekracza 100 proc. (co wynika z faktu, że kierowcy parkują także w miejscach niedozwolonych). Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9% (w godzinie maksymalnej – 97,1%), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.

W celu zwiększenia rotacji pojazdów w centrum i dostosowania SPP do zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów - plan przewiduje poszerzenie strefy i zmiany w cenniku opłat. Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie.

Autorzy opracowania proponują podniesienie cen jednorazowych, abonamentów, opłaty dodatkowej i opłat zryczałtowanych (za wyjątkiem opłat dla osób niepełnosprawnych i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych).

Ważna zmiana dotyczy ograniczenia liczby abonamentów. Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Projekt zakłada likwidację abonamentów rocznych. Kolejną nowością jest abonament dla każdego na dowolną liczbę dni roboczych w cenie 34,60 zł/dzień dla strefy A i 26,80 dla B.

Więcej parkingów i parkingowców

Przy 17 stacjach SKM planowana jest budowa parkingów P&R na blisko 900 miejsc. Autorzy koncepcji proponują także wykorzystanie przestrzeni poza drogami publicznymi na tworzenie płatnych parkingów niestrzeżonych. Parkingi takie poprzez zastosowanie preferencji dla mieszkańców oraz innych niż w SPP cen pozwolą na zwiększenie rotacji i uporządkowanie parkowania w danym rejonie. Projekt wskazuje trzy konkretne lokalizacje: ulice Szymanowskiego i Ogińskiego, pod Trasą Zamkową i ul. Czarneckiego (w sumie ok. 340 miejsc).

Następnym elementem są parkingowce na ok. 700 miejsc w znanych już lokalizacjach:
kwartał ulic. Bohaterów Getta Warszawskiego i Wojska Polskiego – ok. 200 miejsc;
plac Zawiszy – nie mniej niż 200 miejsc;
Trasa Zamkowa – ok. 210 miejsc + 100 miejsc bezpośrednio pod Trasą Zamkową.


Przebieg i cel konsultacji

Celem konsultacji jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii w sprawie planowanych zmian.

Na stronie konsultuj.szczecin.pl znajdują się prezentacja na temat proponowanych zmian oraz formularz konsultacyjny z pytaniami. Formularz w wersji papierowej jest dostępny w przedsionku przed salą Sesyjną Urzędu Miasta (lewe skrzydło, dawna siedziba Filharmonii im. M. Karłowicza), przy Placu Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin oraz przy wejściu do Filii Urzędu na Prawobrzeżu Miasta, ul. Rydla 39-40, 70-783 Szczecin. W tych samych miejscach stoją urny na wypełnione formularze. Możne je też wysłać na adres email: parkowanie@niol.szczecin.pl.

W planie konsultacji jest także spotkanie z mieszkańcami za pośrednictwem w formie wideo konferencji (22 lipca 2020, o godz. 17.00).

Informacja o wynikach konsultacji zostanie opublikowana w terminie 30 dni od ich zakończenia.

Efektem konsultacji będą projekty uchwał na sesje Rady Miasta.

Relacja Andrzeja Kutysa

Dodaj komentarz 8 komentarzy

Czyli urząd już wszystko ma wymyślone, ale by mieć czyste sumienie zrobi "konsultacje", aby później podpierać się, że przecież tego chcieli mieszkańcy.
Po raz kolejny należy więc przypomnieć prezydentowi miasta, który jest nim od 2006 roku, ile miasto wybudowało podziemnych i wielokondygnacyjnych parkingów w centrum Szczecina?
Czy oni są chorzy? Mieszkam na Niebuszewie. Nie ma tam żadnych urzędów, za to są bloki.mieszkalne i to na tyle. Jakim prawem mamy zacząć płacić za parkowanie na ulicach przy domach, a mieszkając np. na osiedlu książąt pomorskich które jest odrobinę dalej już nie muszę płacić? Tam też jest tylko funkcja mieszkalną że znikomą ilością lokalnych usług. Jaka SKM? Czy to w ogóle funkcjonuje? I abonament tylko dla płacących podatki w Szczecinie? Mnóstwo osób mieszka w sąsiednich gminach, a jednak pracuje w Szczecinie i dojeżdża do pracy. To oni mają zawinąć swoje biznesy ze Szczecina?
Parkingowców nie ma, SKM nie ma, strefa już będzie. Chyba kogoś popieściło coś więcej niż znamionowe w gniazdku! Wyraziłbym się dosadniej co myślę o strefie na niebuszewie czy w okolicach stoczni, ale cenzura tego nie puści
Gdzie jest napisane że na Niebuszewie będzie strefa? I jak ktoś ma biznes w Szczecinie to znaczy że płaci już tam podatki i nie musi zawijać swojego biznesu. Fajnie że ludzie którzy wyprowadzili się poza miasto i tam odprowadzają podatek PIT a teraz narzekają że miasto musi szukać sposobów na zarobek. Swoją drogą, po części to jest następstwo obniżki PITu bez rekompensaty tego miastom, tak to jest jak panstwo obniża podatki nie własnym kosztem, wtedy oczywiste jest że będzie rosły koszty życia w mieście. Taka lekcja ekonomii na własnej skórze.
3 minuty zajęło mi znalezienie mapy nowej strefy. Od północy grań Ca ma być na Malczewskiego-wyzwolenia-piotra skargi. Gdzie tam widzicie strefe koło stoczni i na Niebuszewie?
Najpierw co remont ulicy to likwidacja miejsc parkingowych, potem rozszerzenie strefy, bo jakos te dziure w budzecie trzeba zalatac. Na parkingowce w najblizszych latach nie ma co liczyc. Nie rozumiem tylko jaki zwiazek z pandemia mialo nie dzialanie strefy? Przeciez wiekszosc ludzi juz dawno wrocila do pracy, a SPP jest tutaj jakim wyjątkiem.
jako wzorcowy plebs przy następnych wyborach wybierzecie człowieka krzysia ha ha ha ha
tak czy siak, bo tyle macie w głowach :-D
Od wielu lat mieszkam na Kapitańskiej. Dopiero reorganizacja parkingów ograniczyła miejsca parkingowe. Pomimo to problem z parkowaniem jest dopiero jak są przestawienia w sąsiadujacym Teatrze gdy jego klienci zastawiają całą okolicę. Niestety remont tylko pogarsza tą sytuację bez szansy na poprawę - w projekcie nie widać miejsc parkingowych dla właścicieli biletów do teatru. Rozszerzanie strefy która jest kilkaset metrów od nas drogą i ok. 200m w linii prostej ma na celu jedynie zwiększenie wpływów do kieszeni urzędników. Żadnego celu poza fiskalnym niestety to nie ma. Jednocześnie uzasadnienie umiejętnie manipuluje statystyką nie pokazując że liczba pojazdów jest większa od liczby kierowców w mieście. Więc coś się z tymi nadmiarowymi autami dzieje????

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

Reklama
Zobacz
Autopromocja
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty