Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

Realizacja: Wojciech Ochrymiuk [Radio Szczecin]
Trwa rozładunek maszyny, która będzie drążyć tunel pod Świną. Przy nabrzeżu cumuje statek Da Chang, z którego elementy "wielkiego kreta" są przewożone w rejon komory startowej.
Obecny w piątek na budowie wiceminister infrastruktury, Marcin Horała podkreślał wagę tego wydarzenia.

- To ważny dzień, bo mamy wyładunek elementów maszyny, która będzie drążyła tunel w Świnoujściu. Mam dużą, osobistą satysfakcję, że obietnice, które składaliśmy są dotrzymywane, tunel powstaje za niebagatelną kwotę, bo to prawie 1 miliard złotych. Z tego 85 procent z programów unijnych, o których podziale decyduje rząd; decyzją rządu te środki, tu do Świnoujścia, zostały skierowane - powiedział.

Na tę inwestycje od lat czekali przede wszystkim mieszkańcy Świnoujścia - uzupełnił Janusz Żmurkiewicz, prezydent miasta.

- Serce się raduje. Mogę dziś stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć, że pod koniec 2022 roku będziemy przejeżdżali tunelem nie czekając w kolejkach na prom - mówił.

Wicewojewoda zachodniopomorski, Marek Subocz podkreślał, że to jeden z kluczowych momentów całej inwestycji.

- Transport trwał prawie miesiąc, w końcu maszyna zgodnie z harmonogramem jest w Świnoujściu. To jest bardzo ważne, bo dzięki niej inwestycja może się rozpocząć - powiedział.

Subocz zwracał także uwagę na dobrą współprace na linii samorząd - rząd, bez której budowa tunelu nie byłaby możliwa.

- Te działania pokazują, że ta współpraca samorządu z rządem jest, ale też dzięki parlamentarzystom PiS, a przede wszystkim dzięki panu ministrowi Joachimowi Brudzińskiemu ta inwestycja na Pomorzu Zachodnim na miejsce - dodał.

Prace przy budowie tunelu od samego początku idą wielotorowo.

- Jesteśmy w tej chwili dokładnie 2 lata i 1 miesiąc od podpisania umowy. Projekt jest realizowany w formule "projektuj i buduj", czyli pierwsze 15 miesięcy zaplanowane było na wykonanie projektu, uzyskanie wszelkich pozwoleń i rozpoczęcie prac budowlanych. I tak to "się zadziało" - podkreśla Krzysztof Laskowski, dyrektor pionu infrastruktury w firmie PORR S.A.

Prace na budowie rozpoczęły się na początku 2020 roku.

- To był równoległy proces - wykonywanie prac na miejscu i konstruowanie maszyny w Chinach. Na dzisiaj jesteśmy z dokładnością do kilku dni zgodni z harmonogramem, który był przygotowany dwa lata temu - podkreślił.

Maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Świną przypłynęła w 129 częściach. Przez najbliższe tygodnie będzie rozładowywana.

Jej montaż potrwa kilka miesięcy, a pracę zacznie w marcu przyszłego roku.


- Mam dużą, osobistą satysfakcję, że obietnice, które składaliśmy są dotrzymywane, tunel powstaje za niebagatelną kwotę, bo to prawie 1 miliard złotych. Z tego 85 procent z programów unijnych, o których podziale decyduje rząd; decyzją rządu te środki, tu do Świnoujścia, zostały skierowane - powiedział.
- Serce się raduje. Mogę dziś stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć, że pod koniec 2022 roku będziemy przejeżdżali tunelem nie czekając w kolejkach na prom - mówił.
- Transport trwał prawie miesiąc, w końcu maszyna zgodnie z harmonogramem jest w Świnoujściu. To jest bardzo ważne, bo dzięki niej inwestycja może się rozpocząć - powiedział.
- Te działania pokazują, że ta współpraca samorządu z rządem jest, ale też dzięki parlamentarzystom PiS, a przede wszystkim dzięki panu ministrowi Joachimowi Brudzińskiemu ta inwestycja na Pomorzu Zachodnim na miejsce - dodał.
- Jesteśmy w tej chwili dokładnie 2 lata i 1 miesiąc od podpisania umowy. Projekt jest realizowany w formule "projektuj i buduj", czyli pierwsze 15 miesięcy zaplanowane było na wykonanie projektu, uzyskanie wszelkich pozwoleń i rozpoczęcie prac budowlanych. I tak to "się zadziało" - podkreśla Krzysztof Laskowski, dyrektor pionu infrastruktury w firmie PORR S.A.
- To był równoległy proces - wykonywanie prac na miejscu i konstruowanie maszyny w Chinach. Na dzisiaj jesteśmy z dokładnością do kilku dni zgodni z harmonogramem, który był przygotowany dwa lata temu - podkreślił.
Trwa rozładunek maszyny, która będzie drążyć tunel pod Świną. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Trwa rozładunek maszyny, która będzie drążyć tunel pod Świną. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty