Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz
Reklama
Zobacz

Wstrzymanie przez władze województwa zachodniopomorskiego finansowania portu Lotniczego Szczecin-Goleniów to działanie na szkodę spółki - mówią politycy Prawa i Sprawiedliwości. Fot. Grzegorz Gibas [Radio Szczecin]
Wstrzymanie przez władze województwa zachodniopomorskiego finansowania portu Lotniczego Szczecin-Goleniów to działanie na szkodę spółki - mówią politycy Prawa i Sprawiedliwości. Fot. Grzegorz Gibas [Radio Szczecin]
Wstrzymanie przez władze województwa zachodniopomorskiego finansowania Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów to działanie na szkodę spółki - mówią politycy Prawa i Sprawiedliwości.
Marszałek Olgierd Geblewicz z Platformy Obywatelskiej powiedział że to "wyrzucanie pieniędzy w błoto" i warunkuje pomoc od wpływu funduszy z budżetu państwa.

Radny sejmiku, Zbigniew Bugucki z Prawa i Sprawiedliwości przypomina, że na dofinansowanie lotniska przez rząd zgodę musi wydać Komisja Europejska.

- Ona musi być notyfikowana. I pan marszałek Geblewicz z całą jego nieudolnością doskonale wie, ze notyfikacja musi być, bo gdyby jej nie było, zostałaby uznana za niedozwoloną pomoc publiczną. My w Szczecinie pamiętamy, co to znaczy, jak w przypadku stoczni, kiedy te procedury nie zostały dochowane i w czasach Platformy Obywatelskiej Stocznia Szczecińska musiała, z powodu niedozwolonej pomocy publicznej, zostać zlikwidowana - mówił radny Bogucki.

Brak wsparcia lotniska w Goleniowie przez władze województwa zachodniopomorskiego to łamanie założeń strategii dla regionu - zaznaczyła radna Prawa i Sprawiedliwości w sejmiku, Małgorzata Jacyna-Witt.

- Mam pytanie do pana marszałka Geblewicza: czy dla niego to, co jest zapisane w Strategii Województwa Zachodniopomorskiego, nie jest ważne? A w strategii nasze lotnisko w Goleniowie jest naszym priorytetem transportowym. Więc jeżeli pan marszałek Olgierd Geblewicz twierdzi, że wyrzucanie pieniędzy w błoto to jest finansowanie tego lotniska, to my tego nie rozumiemy - powiedziała.

Lotnisko w Goleniowie w związku z epidemią koronawirusa poniosło straty szacowane na około 4 miliony złotych. Wniosek w Komisji Europejskiej o dofinansowanie lotniska został już dawno złożony i czeka na rozpatrzenie. Władze lotniska informują, że wypowiedzi marszałka o upadłości i wstrzymaniu finansowania utrudniają im działalność biznesową.

Otrzymaliśmy odpowiedź PPL na oświadczenie Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Olgierda Geblewicza:

"PPL cieszy deklaracja Marszałka Geblewicza, że nie wycofuje się z wykonania Porozumienia Wspólników, choć wstrzymał swą decyzję w sprawie dofinansowania PL Szczecin-Goleniów.

Wydane wczoraj oświadczenie Marszałka Geblewicza zawiera jednak szereg nieścisłości, które należy wyjaśnić lub sprostować.

Wszystkie realizowane przez Udziałowców Spółki prace, realizowane były w oparciu o harmonogram planowanych czynności związanych z notyfikacją pomocy dla PL Szczecin. Przedmiotowy harmonogram został zaakceptowany również przez Województwo Zachodniopomorskie. Harmonogram przewidywał zmianę Porozumienia Wspólników (czego odzwierciedleniem były zapisy Aneksu nr 3) – w terminie do 7 sierpnia br. i podwyższenia kapitału Spółki – w terminie do 28 sierpnia br.

Na mocy Aneksu nr 2 Województwo zobowiązało się do udzielania Spółce wsparcia operacyjnego poprzez dokonywanie dokapitalizowań Spółki w zakresie i na zasadach przewidzianych w Umowie Wsparcia oraz w Biznesplanie, który został przyjęty jednogłośną uchwałą wspólników w dniu 25 sierpnia 2020 r.

Na potrzeby wniosku notyfikacyjnego, Wspólnicy zaparafowali Aneks nr 3 do Porozumienia, na mocy którego potwierdzone zostały określone w Biznesplanie kwoty podwyższeń kapitału przez Miasto Szczecin i Województwo Zachodniopomorskie.

Aneks nr 3 zaparafowany został przez reprezentujących Województwo Zachodniopomorskie: radcę prawnego – Stefana Mazurkiewicza i Dyrektora Współpracy Terytorialnej i Turystyki – Damiana Gresia. Pomimo akceptacji merytorycznych służb Urzędu Marszałkowskiego, dokument do dnia dzisiejszego nie został faktycznie podpisany przez Marszałka Olgierda Geblewicza, choć w myśl poczynionych ustaleń, pierwsi podpisy swe mieli złożyć Wspólnicy Samorządowi. Jednak, na mocy jednogłośnie przyjętej Uchwały z dnia 25 sierpnia 2020 r, Miasto Szczecin i Województwo Zachodniopomorskie zobowiązali się do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, zgodnie z przyjętym Biznesplanem i zaparafowanym harmonogramem, w terminie do dnia 30 września br.

Miasto Szczecin realizując podjętą opisaną powyżej uchwałę, w dniu 3 września złożyło oświadczenie o objęciu udziałów i pokryciu ich w całości wkładem pieniężnym.

Terminy dokapitalizowań, niezależnie od ich podstawy (obowiązująca Umowa Wsparcia czy Porozumienie Wspólników), uzależnione są od obowiązującego harmonogramu spłat kredytu i winny zostać dokonane w terminie do końca września kolejnych lat, co miało już miejsce w latach 2013-2019 (a nie do końca roku kalendarzowego, o czym wspomina Marszałek Geblewicz).

Przypomnieć należy, iż PPL, przez szereg lat od daty powstania Spółki, był jedynym aktywnym Udziałowcem finansującym jej działalność, czego efektem jest posiadanie największego wartościowo pakietu udziałów. Przedstawiona poniżej struktura kapitału Spółki obrazuje utrzymującą się przewagę PPL nad pozostałymi Wspólnikami.

Dlatego też stwierdzenie Marszałka Geblewicza, iż Prezes PPL ma najmniejsze prawo, aby zabierać głoś w sprawie tego, jak powinno wyglądać dokapitalizowanie lotniska jest nie tylko nieuzasadnione, ale i krzywdzące.

Odnotować także ponownie należy nierozróżnianie przez Urząd Marszałkowski kompetencji Rządu RP, Ministerstw i PPL. Wprawdzie PPL jest podmiotem państwowym, jednak to nie Rząd, ani Ministerstwo Infrastruktury było stroną Porozumienia, w którym PPL zobowiązało się do wniesienia 108,5 mln zł. Realizacja zobowiązania PPL, zgodnie z podpisanym także przez Marszałka Geblewicza Porozumieniem, nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej wydanej na podstawie wniosku notyfikacyjnego, którego sygnatariuszem jest także Województwo Zachodniopomorskie.

Marszałek Geblewicz powinien zrozumieć, że takie działanie jest zgodne z obowiązującym prawem. PPL nie zamierza wycofywać się z Porozumienia, aby jednak działać lege artis, musi uzyskać zgodę KE na dofinansowanie.

Uzależnianie podwyższenia kapitału wynikającego z Porozumienia Wspólników od realizacji programu wspierania lotnisk w ramach utrzymania gotowości operacyjnej jest co najmniej niezrozumiałe, podobnie jak powoływanie się na deklaracje Ministra Aktywów Państwowych. PPL podlega bowiem Ministrowi Infrastruktury, na którego czele stoi Pan Minister Andrzej Adamczyk.

W trosce o dobro Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, PPL jako racjonalny i odpowiedzialny Wspólnik, w ramach zagwarantowania jawności i transparentności całego projektu jest gotowy do ujawnienia treści parafowanego przez Województwo Zachodniopomorskie Aneksu odzwierciedlającego zobowiązania stron jak i podpisanego przez Strony Aneksu nr 2. W tej sprawie Prezes PPL wysłał wczoraj do pozostałych udziałowców prośbę o zgodę na ujawnienie treści Aneksu nr 2 i Aneksu nr 3, aby polska opinia publiczna uzyskała pełny ogląd sytuacji.

PPL ma nadzieję, że Marszałek Geblewicz zdecyduje się jednak na realizację zapisów zaakceptowanych wcześniej dokumentów i swoim postępowaniem będzie bardziej dbać o rozwój portów Rzeczpospolitej niż portów niemieckich.

Z poważaniem
Biuro Prasowe PPL"
Radny sejmiku, Zbigniew Bugucki z Prawa i Sprawiedliwości przypomina, że na dofinansowanie lotniska przez rząd zgodę musi wydać Komisja Europejska.
- Mam pytanie do pana marszałka Geblewicza: czy dla niego to, co jest zapisane w Strategii Województwa Zachodniopomorskiego, nie jest ważne? A w strategii nasze lotnisko w Goleniowie jest naszym priorytetem transportowym. Więc jeżeli pan marszałek Olgierd Geblewicz twierdzi, że wyrzucanie pieniędzy w błoto to jest finansowanie tego lotniska, to my tego nie rozumiemy - powiedziała.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty