Twórcy jak i wydawcy tej popularnej ścigałki, czyli brytyjskie studio Codemasters i nasz rodzimy Techland, postanowili jednak pójść o krok dalej i oprócz samej gry, wysłali do naszej redakcji wielkie, kartonowe i cholernie ciężkie pudło. Nie była to jednak standardowa przesyłka, a kilka kilogramów ziemi, kamieni, szyszek i korzeni. Z czystym sumieniem musimy stwierdzić, że to jeden z najdziwniejszych presspacków jakie zdarzyło nam się otrzymać. No cóż - jak widać nazwa zobowiązuje, punkt za pomysłowość, ale ten rachunek za czyszczenie radiowych wykładzin to już doślemy w osobnej paczce...
Dobra: wracamy jednak do meritum. Pewnie wielu z Was grało już w poprzednie odsłony tej topowej serii, a jeśli nie to co najmniej coś o nich słyszało. Według samych twórców cała seria DiRT to taki duchowy spadkobierca legendy na rynku tego typu gier, czyli niegdyś niezwykle popularnej sagi Colin McRae Rally. Na samo wspomnienie, aż się łezka w oku kręci, no i cóż, nie ma co ukrywać, że poprzeczka jest tutaj zawieszona bardzo, ale to bardzo wysoko. Ale hej! Jak gonić, to najlepszych, a jak spadać, to z najwyższego konia.
DiRT 4 wzorem najlepszych gier tego gatunku oferuje nam tak naprawdę dwa tryby zabawy - możemy pościgać się zupełnie arcadowo - zręcznościowo, z padem w jednej dłoni i chipsami w drugiej, albo pobawić się trochę bardziej na poważnie, odpalić swoją zakurzoną już nieco kierownicę i wcielić się w wirtualnego Sebastiana Loeba czy Daniego Sordo. Ja zdecydowanie wybieram jednak tę pierwszą opcję, bo daleko mi, nawet na konsoli, do wyników jakie osiągają profesjonaliści, a wierzcie mi, że tak jak i tam tak i tu zabawa jest po prostu przednia.
DiRT 4 tak jak poprzednie wersje tej gry oferuje nam multum opcji do wyboru, jeśli mowa o samej rozgrywce. Możemy pobawić się dosłownie przez chwilę, pościgać na jednym oesie, przejechać dosłownie kilkanaście kilometrów. Jeśli natomiast mamy trochę więcej czasu, to nie ma żadnego problemu, by przez kilkadziesiąt minut powalczyć o dobry wynik np. w rajdzie Finlandii, Grecji czy Włoch. Dla największych fanów motosportu twórcy przygotowali także pełne sezony, w których przyjdzie nam rywalizować z całą rajdową śmietanką w pełnym wymiarze czasowym.
A czym tu się jeździ? - spytacie. A no do swojej dyspozycji mamy przeszło 50 pieczołowicie odwzorowanych samochodów, od znanych z tras topowych samochodów klasy WRC, przez nieco słabsze auta WRC2, po klasyki, których na próżno szukać już w telewizyjnych relacjach z prawdziwych rajdów. Jeśli natomiast spytacie, jak te auta się prezentują - to mam tutaj tylko jedną odpowiedź - genialnie. Na szczególną uwagę zasługują detale, takie jak świetnie odtworzone elementy wykończenia wnętrz, karoserii, czy szczegółowość z jaką odwzorowano marki i modele aut, jak i otoczenia całej trasy. Warto też zwrócić uwagę na dopracowany model zniszczeń, gdzie każda, nawet najmniejsza stłuczka, czy awaria mogą wpłynąć na nasz końcowy wynik.
Nie spodziewajmy się więc, że wzorem innych tego typu gier, po większym dzwonie bezproblemowo dojedziemy do mety - tutaj w zależności od tego w co i jak mocno „rąbniemy”, będzie to miało potem swoje bezpośrednie przełożenie na to jak prowadzi się nasza bryka. Jeśli natomiast mamy nawyki rodem z GTA do kompletnego dewastowania naszego auta, to szybko może się okazać, że nasi inżynierowie po prostu nie dadzą rady i nie wyrobią się z naprawą wszystkich uszkodzeń na czas, przez co na trasę kolejnego etapu wyjedziemy za kierownicą wraka. No cóż, DiRT 4 uczy pokory za kółkiem i tego, że nie każdy zakręt da się przejechać z gazem w podłodze. Aż chce się rzec - nareszcie.
Zabierając się do DiRT 4 moim zdaniem warto jeszcze zwrócić szczególną uwagę na dwa tryby - kariery i gry online. Pierwszy z nich umożliwia nam jeszcze lepsze wczucie się w samą rozgrywkę. Tworzymy własnego kierowcę, dołączamy do pierwszego teamu, pozyskujemy pierwszych sponsorów i powoli pniemy się w światowych rankingach. Z biegiem czasu odblokowujemy coraz to lepsze rajdówki, walczymy o coraz to większą stawkę i z coraz lepszymi kierowcami. Cel jest tylko jeden - zostać najlepszym z najlepszych, mistrzem świata WRC, który nie ma sobie równych zarówno na greckich szutrach, włoskich asfaltach czy oblodzonych, leśnych duktach Finlandii. Wierzcie mi, że zdobycie każdego „pudła” sprawia tutaj wielką frajdę, ale przygotujcie się też na tonę frustracji, gdy po raz kolejny w tym samym miejscu nieco przesadzicie z pedałem gazu.
Chciałbym też docenić twórców, że tym razem udało im się oddać dla graczy bardzo sprawny tryb multiplayer, gdzie możemy sprawdzić się na tle graczy z całego świata. Gra oferuje sieciowe rankingi, pozwala zmierzyć się z naszymi przyjaciółmi czy podjąć dzienne, tygodniowe lub miesięczne wyzwania. Powiem jednak szczerze, że tryb online chyba nie jest na moje nerwy, bo szybko zdałem sobie sprawę z tego, że co innego jest dostawać łupnia od komputerowej, sztucznej inteligencji, a co innego od jakiegoś dzieciaka z Francji, Stanów czy Korei. Brrr. Ale summa summarum tryb jest, działa sprawnie i za to należy się wielki plus dla ekipy Codemasters - a ja, najwidoczniej, po prostu nie trzymam ciśnienia :P
Podsumowując, najnowszy DiRT to chyba aktualnie najlepsza dostępna ścigałka na rynku. Swoją konkurencję po prostu zjada na śniadanie - ma bardzo dobrą mechanikę, śmigając w Dircie jesteśmy w stanie spokojnie wyczuć zachowanie naszego auta, jego wagę, przyspieszenie, to jak zachowuje się w zakrętach. Nie ma się tutaj wrażenia, że prowadzimy mydelniczkę czy taczkę z kamieniami. Ponadto same rajdówki wyglądają po prostu świetnie, rozpływam się nad ich detalami, pracą światła, szczegółowością tras i otoczenia. Momentami patrząc na DiRT-a można go pomylić z telewizyjną relacją wprost z jednego z rajdów. Chociaż może fotorealizm to to jeszcze nie jest, ale jesteśmy już coraz bliżej.
I ostatni, chyba największy plus za to, że w najnowszym DiRT 4 każdy po prostu znajdzie coś dla siebie - odnajdą się w nim zarówno totalni amatorzy, którzy chcą się po prostu chwilę odprężyć i pograć w jakąś „ściagałkę”, jak i profesjonaliści, którzy od najmłodszych lat żywią się tylko i wyłącznie wysokooktanową benzyną. No cóż, deweloperzy z Codemasters odwalili naprawdę kawał dobrej roboty i śmiem twierdzić, że Dirt 4 to pozycja obowiązkowa na każdej półeczce czy ołtarzyku z grami. Tak więc nie ma na co czekać i już najwyższy czas, by z powrotem wyruszyć na rajdowe bezdroża. Może to właśnie Ty zostaniesz nowym mistrzem WRC. Szerokości! Cześć!