Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Jak recenzować grę, która nie jest bliska ideału, bo nim po prostu jest. Jak mówić o produkcji, na którą nie czekali wszyscy gracze, a cały bez wyjątków świat. Co napisać o tytule, który jest najlepszą grą tej generacji konsol i jedną z najlepszych w historii branży? Przez GTA V studio Rockstar Games bardzo wysoko powiesiło poprzeczkę, którą teraz przeskoczyło i to z dużym zapasem. Do sklepów trafiło 17 milionów kopii, a gra w 8 dni pobiła ośmioletnią sprzedaż poprzedniej części. Panie, panowie, Red Dead Redemption II. Najnowsza gra Rockstar Games, mimo, że tytuł twierdzi inaczej, jest trzecią odsłoną części westernowego cyklu. Pierwszą było Red Dead Revolver z roku 2004, lecz świat głośno usłyszał o serii sześć lat później, za sprawą Red Dead Redemption. Historia była całkowicie nowa, nie powiązana z pierwowzorem, a głównym bohaterem był Johna Marston, który walczył o przetrwanie w czasach Dzikiego Zachodu u progu XX wieku. To właśnie wtedy poznaliśmy Dutcha van der Linde, szefa gangu, który jest nim także w Red Dead Redemption II. Lecz teraz poznajemy historię dziejącą się w roku 1899, w czasach poprzedzających wydarzenia z poprzedniej części serii. Gang Dutcha radzi sobie całkiem nieźle, do czasu wpadki podczas napadu w mieście Blackwater. Do gry wchodzimy w momencie, gdy grupa ucieka przed stróżami prawa i łowcami nagród.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega .

Głównym bohaterem jest Arthur Morgan, który 20 lat wcześniej trafia pod skrzydła Dutcha van der Linde, którego traktuje jak przybranego ojca. Tym samym stał się jednym z pierwszych członku gangu, którego historię poznajemy w Red Dead Redemption II. Grę rozpoczyna się w momencie, gdy podróżujący gang szuka miejsca na nocleg podczas ostrej zimy. Poznajemy podstawowe mechaniki, uczymy się jazdy na koniu, strzelania i zaczyna się wielka przygoda. I to przygoda przez olbrzymie "P".

Część graczy spodziewało się takiego GTA V na Dzikim Zachodnie, a Rockstar Games poszło trochę inną drogą. Nie ma tu takiej dynamiki, chaosu przy policyjnych pościgach, olbrzymich strzelanin z wybuchami i - co oczywiste - latającymi helikopterami. Jest wolniej, dłużej, dzięki temu utrzymanie klimatu tamtych czasów stoi na kapitalnym poziomie. Jest za to kapitalny i świetnie zagrany scenariusz, gdzie każda fabularna misja jest małym dziełem sztuki. Ale poznawanie historii to nie tylko wątek główny. Każda misja poboczna jest z nim powiązana i ją uzupełnia. Co więcej, można wchodzić w interakcję z członkami gangu przebywającymi w obozie, by poznawać kolejne wątki historii. A jest co poznawać, bo scenariusz dotyczy nie tylko głównego bohatera Arthura Morgana i Dutcha van der Linde, a wszystkich kluczowych postaci, ich przeszłości i teraźniejszości. Ten aspekt Red Dead Redemption II jest wzorcowy, a historia niezwykle ciekawa i wciągająca. Dalej jest tylko lepiej.

Żadna misja się nie powtarza, każda jest inna, równie wciągająca i dostarcza niezapomnianych wrażeń. Czy to napad na pociąg, odbijanie członka gangu z rąk łowców nagród, impreza zakończona bijatyką w barze, odzyskiwanie długów w sposób raczej mało dyplomatyczny, polowanie na niedźwiedzia czy relaksujące łowienie ryb. Jest tego bez liku, a atrakcji starczyłoby na kilka gier. Ale to Rockstar i wszystko jest dopieszczone do granic możliwości. Wielokrotnie łapałem się na ty, że zamiast podążać główną ścieżką scenariusza zajmowałem się setkami przyziemnych spraw. Polowałem i sprzedawałem skóry, a mięso dostarczałem do obozu, kradłem powozy by sprzedać je z zyskiem, zbierałem zioła by wytwarzać lecznicze mikstury, łapałem poszukiwanych przestępców i dostarczałem do więzień. Gdy nadchodził zmrok rozbijałem obóz, rozpalałem ognisko, piekłem mięso, tworzyłem amunicję i szedłem spać. Rano sprzątałem, szczotkowałem, głaskałem i dokarmiałem konia, po czym ruszałem w teren. A tu działo się naprawdę sporo.

Fantastycznym rozwiązaniem są losowe misje, na które natrafiamy okazjonalnie w świecie gry. Jest ich bez liku, a każda daje kilka możliwości rozwiązania. Ukąszonego przez węża człowieka można zostawić na pastwę losu, zabić, okraść, ale też uratować mu życie wysysając jad. Wybrałem ostatnia opcję i jakież było moje wielkie zdziwienie, gdy spotkałem uratowanego pod sklepem z bronią, a on w ramach podziękowań zafundował mi dowolną zabawkę u rusznikarza. Napotkanemu więźniowi przestrzeliłem kajdany, a ten podzielił się ze mną informacją o ukrytym skarbie. Uratowałem też przywaloną martwym koniem kobietę i stałem się dawną wersją Ubera. Natrafiłem na zebranie Ku Klux Klanu, pomogłem rodzinie dokończyć budowę domu, po dostarczeniu szeryfowi poszukiwanego przestępcy byłem światkiem jego publicznej egzekucji, pozbyłem się też zwłok sadysty, który znęcał się nad panią lekkich obyczajów. Gdy byłem wyczerpany szedłem coś zjeść, rozegrałem partyjkę w pokera, blackjacka czy w domino i zażyłem kąpieli w hotelu. W tej grze naprawdę jest co robić i często spędzałem czas poza wątkiem głównym, bawiąc się w łowcę nagród, tropiciela zwierzyny czy też rozbudowywałem obóz i wspierałem jego budżet. Tu nie ma się jak nudzić.

Wraz z postępami i wykonanymi zadaniami rozwija się zarówno postać Arthura Morgana, jak i jego wiernego towarzysza - konia. Większe zdrowie, szybkość, wytrzymałość, a w przypadku bohatera także umiejętność Dead Eye. Jest ona na tyle istotna, że znacznie spowalnia czas, pozwala wycelować w dużą liczbę wrogów i szybko oraz celnie ich się pozbyć. Niezastąpiona przy większych zadymach, gdy liczy się czas a nie zabawa w Rambo na Dzikim Zachodzie lub przy klasycznych kowbojskich pojedynkach. A co powiecie na to, że posiadaną broń można nie tylko modyfikować i ulepszać, ale przede wszystkim czyścić. Czym bardziej zaniedbana, tym mniej skuteczna. I chodzi tu nie tylko o rewolwery, ale także strzelby, karabiny czy dwururki. Zabawek zresztą jest sporo i jak to Rockstar ma w zwyczaju, nawet ich zakup nie jest zwyczajny. U rusznikarza prosimy o katalog i fizycznie przeglądając kolejne kartki wybieramy interesującą zabawkę. Podobnie jest ze strojami czy zakupem asortymentu i ulepszeń. W Red Dead Redemption II nie ma półśrodków, a wiele rzeczy potraktowane jest dosłownie, wymaga zaangażowania gracza i ma znaczenie. Niezależnie czy to łowienie ryb, wytwarzanie przynęt przydatnych w polowaniu czy dobieraniu stroju do pogody.

Świat w Red Dead Redemption II jest olbrzymi, zamieszkany przez setki gatunków zwierząt czy ludzi z którymi możemy nawiązać różne interakcje. Nieliczne miasta pełne są mieszkańców, a napotykane po drodze postaci zawsze mają coś do powiedzenia. Ten świat naprawdę żyje. Oczywiście po dłuższym czasie można poczuć znużenie dalekimi podróżami, ale od czego jest dyliżans lub pociąg. Jest też filmowa kamera, dzięki której obserwujemy jazdę z perspektywy ukazującej świat w jego najlepszej formie. Jest miasto z prawdziwego zdarzenia, z tramwajami i patrolami policji, ale są i miasteczka, gdzie jedyną władzą jest siedzący u siebie szeryf. Każdy dom czy stodoła wygląda inaczej, ich wnętrza pełne są detali i przedmiotów, które można po prostu ukraść. Świat jest różnorodny zarówno architektonicznie, jak i poprzez występującą przyrodę. Co mnie dosłownie powaliło, to trwające w niektórych miejscach budowy. Gdy przyjeżdża się na nie po jakimś czasie, widać progres, pojawiają się ściany, dach - jak w życiu. Wywieszona przez Rockstar Games poprzeczka jest zawieszona pod sufitem i chyba tylko GTA VI może ją przeskoczyć.

Ta gra to ideał, jedna z najlepszych produkcji w historii branży, wyznaczająca nieosiągalne dla innych standardy. I to pod każdym względem - scenariusza, rozbudowania, wykonania, muzyki. Jeśli więc posiadacie konsolę PlayStation 4 lub Xboksa One, nawet się nie zastanawiajcie. 17 milionów kopii dostarczonych do sklepów mówi samo za siebie, a przecież premiera odbyła się pod koniec października. Za to w listopadzie startuje publiczna beta Red Dead Online – trybu multiplayer w Red Dead Redemption II. Patrząc na to, co się nadal dzieje w GTA Online i jak wpływa to na nadal znakomitą sprzedaż GTA V, przez Rockstarem świetlana przyszłość. Jeśli przyjąć standardową skalę ocen daje subiektywne 11 na 10.
 

Zobacz także

2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej 2024-03-23, godz. 15:26 Alone in the Dark [PlayStation 5] Lubię remake'i. No dobrze, lubię remake'i Resident Evil, bo te mnie oczarowały. Podskoczyłem z radości, kiedy dowiedziałem się, że również… » więcej 2024-03-13, godz. 21:20 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X/S] Tydzień temu Jarek przedstawił swoje pierwsze wrażenia, teraz przyszedł czas na recenzję. Trochę banałem zalatuje stwierdzenie, że Warhammer 40000 nie… » więcej 2024-03-13, godz. 21:15 Unables [Xbox Series X/S] Patrz tylko na tego typa. Zaspany, śmierdzący leń, ubierz go, umyj, daj jeść i kopa za drzwi. Które godzina? Czas wziąć się do roboty! Tak wita nas Unables… » więcej 2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej
12345