Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Big Pharma
Big Pharma
Na wstępie wypada zaznaczyć, że nie jestem jakimś mistrzem gier typu strategia/sim/tycoon. Grywam w takie produkcje sporadycznie, więc - być może - właściwie jedyny minus jaki zauważyłem wynika pewnie z tego braku ogłady. Mianowicie samouczek do Big Pharma mi się nie spodobał. Jak dla mnie niedostatecznie wprowadza w niuanse mechaniki. Ale na szczęście jest net, obejrzałem parę filmików instuktażowych i mogłem zająć się właściwą rozgrywką. A tu już było naprawdę fajnie. Nie mam zielonego pojęcia, czy tak faktycznie wygląda biznes farmaceutyczny, natomiast wcielenie się w rekina tegoż biznesu w tej grze dało mi sporo radości. Szczególnie, gdy kosiłem konkurencję...

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Klabater
GIERMASZ-Recenzja Big Pharma

Sama rozgrywka składa się z kilku części. Z jednej strony musimy zarządzać firmą, decydować, jakie leki wcielimy do produkcji, ilu naukowców będzie pracowało nad rozwojem technologicznym czy ile wydać na wyprawy w poszukiwaniu nowych składników do przygotowywania leków. Oczywiście to bardzo skrócony opis, bo z biegiem czasu poziom skomplikowania farmaceutyków rośnie, mamy do dyspozycji coraz więcej różnych urządzeń a i nasze hale produkcyjne zaczynają przypominać gigantyczny labirynt kolejnych linii do przygotowania następnych lekarstw. A że wspomniane linie produkcyjne ustawiamy sami, w tym elemencie gra przypomina coś na kształt układania puzzli na ekranie. Wyobraźnia przestrzenna się przydaje, żeby do maksimum wykorzystać dostępne nam miejsce, wszak kolejne parcele, aby powiększyć naszą fabrykę, nie są za darmo.

Co mi się nie podobało, to - jak już wspomniałem - sposób wprowadzenia gracza do zabawy. Przyznaję uczciwie, że przy pierwszym zadaniu z samouczka autentycznie poległem. Kazali mi na coś "najechać kursorem" - i absolutnie nie dało się tego zrobić. Być może to spadek po komputerowej wersji gry.

Właśnie, nie wiem dlaczego nie wspomniałem na wstępie, że Big Pharma na "blaszakach" pojawiła się już kilka lat temu i sprzedała się naprawdę dobrze jak na grę niezależną i o takiej tematyce. Ale "konsolowcy" mogą cieszyć się tą produkcją raptem od grudnia 2019 roku.

No i wracając do owego tutoriala: ostatecznie pomogło obejrzenie paru instruktaży w internecie. Z tą pomocą przebyłem zarówno wspomniany samouczek, jak i zasiadłem do właściwej zabawy. Trochę przeszkadzała mi niezbyt duża czcionka na ekranie (w mobilnej wersji Switcha, a ja tak używam tej konsoli) oraz to, że informacje o produkowanym leku wyświetlają się partiami, a nie na jednym ekranie jednocześnie. Ale to niuans w sumie. Ogólnie rzecz ujmując, trzeba się po prostu do sterowania przyzwyczaić. Konsola to jednak trudniejsze "środowisko" dla takich produkcji niż komputer z podłączoną myszką i klawiaturą.

Chociaż musiałem zapłacić "frycowe" za brak ogłady w gatunku, to bawiłem się dobrze. Fakt faktem, że na wspomnianych filmikach, które musiałem obejrzeć, zarządzanie firmą w Big Pharma jawiło się jako lekkie, łatwe i przyjemne. Gdy w mojej rozgrywce czasami musiałem przełknąć gorycz porażki. Szczególnie, że sterowana przez komputer konkurencja może dać w kość. I przydaje się dokładne liczenie pieniędzy i przewidywanie ekonomicznych konsekwencji naszych ruchów. Czy opłaca się zatrudnić dodatkowego naukowca albo jednak wysłać odkrywcę, aby szukał nowych składników. Czy produkować więcej a taniej, czy specjalistyczne, skomplikowane specyfiki za duże pieniądze? I tak dalej, i tym podobne. Mi się Big Pharma podobała.
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345