Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Archaica: The Path of Light
Archaica: The Path of Light
Gry logiczne to specyficzny gatunek, który czasami wymaga zręczności, ale przede wszystkim wysilenia szarych komórek. Bywają łatwe i przyjemne, ale są też takie, które wymagają od gracza dużo więcej. I właśnie do tej drugiej grupy można zaliczyć grę polskiego duetu TwoMammoths, pod tytułem Archaica: The Path of Light. Ładna, wciągająca i zmuszająca gracza do umysłowego wysiłku. Pierwszy raz usłyszałem o niej w roku 2014, by trzy lata później zadebiutowała na komputerach PC. Mimo bardzo pozytywnych recenzji na Steamie, słuch o niej zaginął. Aż do teraz. Minęły kolejne trzy lata i pojawiła się na wszystkich konsolach, a że z pamięcią u mnie bywa różnie, to ponownie miałem okazję cieszyć się wyjątkową rozrywką.

Grę do recenzji dostaliśmy od twórców konsolowych portów ze studia Drageus Games.
GIERMASZ-Recenzja Archaica: The Path of Light

Co nie jest tak oczywiste w grach logicznych, twórcy postarali się o interesujący scenariusz. Gracz wciela się w Powiernika Światła, który musi ocalić świat przechodząc legendarną Ścieżkę Światła Starożytnych i rozwiązać wymagające zagadki tajemniczego świata pradawnej cywilizacji. Całość historii jest ciekawie wpleciona w logiczne zadania, których jest tu kilkadziesiąt. Co ciekawe, twórcy zaprojektowali setki zagadek, ale do gry trafiły tylko niektóre z nich.

Założenie wszystkich zagadek jest dość proste. Chodzi o to, by przy pomocy luster doprowadzić promień światła do wyznaczonego celu. Początkowo jest to łatwe, szybkie i przyjemne, ale wraz z postępami dochodzą nowe elementy i robi się coraz trudniej. Lustra o różnym kącie odbicia światła, rozdzielacze promienia, wzmacniacze, szyby zmieniające jego kolor, teleporty, kolorowe kryształy... Kamera umieszczona jest z góry pod kątem, do tego można nią sterować, więc widoczność jest bardzo dobra. Ale spryciule twórcy część rzeczy poukrywali tak, że trzeba trochę poszukać, by niektóre elementy dojrzeć. A jest to ważne, bo dzięki tzw. kryptoglifom poznajemy dodatkowe części historii. Mając ich komplet w danej krainie, odkrywa się poziom dodatkowy. Ciekawie rozwiązane są też podpowiedzi. By mieć do nich dostęp, trzeba wpierw znaleźć poukrywane na mapie ogniwa. Mając komplet aktywuje się panel podpowiedzi, który wskazuje, gdzie na mapie powinien stać jakiś element. Nie powiem, w późniejszych etapach bardzo przydatna funkcja, choć nie daje to rozwiązania jak na tacy.

Archaica: The Path of Light wygląda świetnie, ale tak było już wersji pecetowej. Klimatyczna grafika podkreślająca starożytne korzenie i skrywaną tajemnicę Ścieżki Światła, niepokojące dźwięki, idealnie spasowana muzyka. I nie ma znaczenia czy jest to pradawny las, różnego rodzaju ruiny, kraina wody, lawy czy podziemia. Wszystko jest przemyślane i idealnie pasuje do całej, pięknej otoczki. Widać, że twórcy włożyli w grę nie tylko mnóstwo wysiłku, ale i serce.

Archaica to pozycja obowiązkowa dla każdego fana gier logicznych. Zagadki są ciekawe, ciągle pojawiają się nowe elementy, a różnorodne światy zachwycają wykonaniem. A wszystko wpasowane w pradawną tajemnicę, która jest świetnym motywem przewodnim gry. Polecam każdemu, kto lubi trochę rozruszać swoje szare komórki. Gra dostępna jest już na PC, PlayStation 4, Switchu i Xboksie One.
 

Zobacz także

2024-11-16, godz. 07:00 SlavicPunk: Oldtimer [PlayStation 5] Jestem wielkim fanem science fiction, więc zapowiedź gry na podstawie twórczości Michała Gołkowskiego przyjąłem z wielkim zainteresowaniem. Moje oczekiwania… » więcej 2024-11-16, godz. 07:00 A Quiet Place: The Road Ahead [Xbox Series X] Tu właściwie trudno było obrać inną ścieżkę. A Quiet Place: The Road Ahead to produkcja na podstawie filmu "Ciche miejsce" i trudno sobie wyobrazić, żeby… » więcej 2024-11-16, godz. 07:00 Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven [PlayStation 5] Japońskie gry RPG potrafią wzbudzać skrajne emocje wśród graczy z zachodniej części świata. Tak jak część z nich uwielbia "mangowe oczy", fikuśne ubranka… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Squirrel with a Gun [PlayStation 5] Jedną z metryk, którą można ocenić daną grę, jest mnogość emocji, jaką wywołuje rozgrywka. Najbardziej pamiętamy te momenty, kiedy gra nas zaskoczy… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Kong: Survivor Instinct [Xbox Series X] King Kong to była zawsze ciężka przeprawa, zwłaszcza jeśli chodzi o gry. Od roku 1986 i klasycznej 8-bitowej produkcji Rampage, nie dostaliśmy tytułu, który… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Dagon: Complete Edition [PlayStation 5] Chyba po raz pierwszy nie wystawię na koniec oceny, gdyż Dagon: Complete Edition nie jest grą, a narracyjną opowieścią. Twórcy z polskiego studia Bit Golem… » więcej 2024-11-02, godz. 07:00 Nikoderiko: The Magical World [PlayStation 5] Sympatyczny, fajnie animowany antropomorficzny lew (i jego kumpela, można grać we dwójkę na jednym ekranie) przemierza kolejne, bardzo ładnie wyrysowane… » więcej 2024-10-31, godz. 10:25 Undisputed [Xbox Series X] Żałuję, a zagorzalsi fani boksu i jednocześnie gracze pewnie żałują jeszcze bardziej, że takie produkcje pojawiają się tak rzadko. Undisputed ma swoje… » więcej 2024-10-21, godz. 18:11 Caravan Sandwitch [PlayStation 5] Lubię gry z otwartym światem, ale nie wszystkie. Wielkich molochów na setki godzin unikam, więc gdy trafiłem na Caravan Sandwitch, tytuł od razu wzbudził… » więcej 2024-10-21, godz. 18:26 Metaphor: ReFantazio [Xbox Series X] Nazwa tej gry może być myląca, a przynajmniej taka się wydaje, jeżeli nie zwróciliście wcześniej uwagi na zapowiedzi tego japońskiego RPG. Metaphor: ReFantazio… » więcej
12345