Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Star Wars Episode I: Racer Remastered
Star Wars Episode I: Racer Remastered
21 lat temu do polskich kin trafił film Gwiezdne wojny: Część I - Mroczne widmo. Mniej więcej w tym samym czasie na komputerach PC została wydana gra Star Wars Episode I: Racer, która wprost nawiązywała do wyścigów, które kinomaniacy widzieli na wielkim ekranie. W roku 1999 gra studia LucasArts robiła duże wrażenie. Dynamika, szybkie ścigacze, bardzo duże prędkości i niebezpieczna walka, często kończąca się widowiskowym wybuchem. No i teraz, po 21 latach, gra powróciła na Nintendo Switch. No i niestety sentyment nie jest w stanie przesłonić licznych mankamentów.

Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Aspyr.
GIERMASZ-Recenzja Star Wars Episode I: Racer Remastered

Zacznę od minusów, bo tytuł ten powinien pojawić się w Wikipedii pod hasłem "iść po linii najmniejszego oporu". Niestety. Ponad dwie dekady różnicy to w branży gier przepaść. Zamiast zrobić remake, czyli grę napisaną od nowa i dostosowaną do dzisiejszych standardów, twórcy wykonali najzwyklejszy w świecie port. I nie jest to nawet remaster, bo zmiany są kosmetyczne. W 1999 roku gra straszyła - co jednak wtedy było standardem - pikselami na krawędziach obiektów, niewyraźnymi teksturami, brakiem szczegółów i ograniczoną paletą barw. No i Star Wars Episode I: Racer z roku 2020 jest... prawie identyczny. No dobra, obiekty nie straszą rwanymi krawędziami, ale reszta wygląda jak za dawnych lat. Co prawda dynamika ścigania wydaje się lepsza i w trakcie lotu ścigaczem kilkaset kilometrów na godzinę nie ogląda się trasy, ale mimo to lata 90. rzucają się w oczy. Zwłaszcza, że odcinki trasy są długie, więc chcąc nie chcąc wygląd toru rzuca się w oczy.

Wygląd pojazdów także lekko straszy dawnymi czasami, a przecież podczas wyścigu patrzy sie na nie przez cały czas, a modele postaci straszą staroszkolną pikselozą. Również wstawki filmowe prezentowane przed każdymi zawodami przywołują wspomnienia ubiegłego millenium. Ale najgorzej jest w menu. Oryginał straszył nieczytelnymi czcionkami i tu twórcy portu spisali się na medal. Nadal są nieczytelne.

Dobra, nie będę straszył dalej, bo jeszcze przestaniecie czytać czy słuchać mojej recenzji. Warto więc wymienić te nieliczne plusy. To nadal uniwersum Gwiezdnych Wojen, które na świecie ma olbrzymią bazę fanów, do których zaliczam się i ja. I nie powiem, fajnie jest ścigać się po kilkudziesięciu torach na 8 planetach znanych z filmów i innych gier, z finałowym pojedynkiem znanym właśnie z dużego ekranu. Jest Anakin Skywalker i jego epickie walki na torze z Sebulbą oraz masą innych postaci, na które zapewne nie zwrócicie uwagi. Plusem jest też prędkość - dzięki której część mankamentów jest niezauważalna - i uczucie pędu. Nawet na początku, gdy pody latają po 400 km/h, wrażenie kosmicznej prędkości jest bardzo przyjemne, mimo że trasy są szerokie i świat nie miga w lusterku rozmywając horyzont. Pod koniec gry, mając wykupione wszystkie ulepszenia, statek osiąga nawet 1000 km/h, wtedy precyzja sterowania jest priorytetem. Na szczęście z tym gra nie ma problemów.

Star Wars Episode I: Racer to mierzenie się ze skrajnościami. Zły balans poziomu trudności, gdy po łatwym początku następuje znaczny skok i przeciwnicy sprawiają wielkie problemy, brzydka grafika i port zrobiony najniższym kosztem, brak sieciowej zabawy i ogólnie za 60 zł dostajemy krótką karierę z małą liczbą trybów gry. Z drugiej strony to nadal Gwiezdne Wojny, model jazdy i uczucie prędkości jest wspaniałe, a mnogość skrótów onieśmiela wszystkie współczesne wyścigi. Mimo, że jestem fanem tego uniwersum, radzę wam poczekać na znaczną obniżkę ceny, bo aktualnie po prostu nie jest tego warta. Nawet jeśli w przeszłości świetnie bawiliście się z oryginałem.
 

Zobacz także

2024-11-16, godz. 07:00 SlavicPunk: Oldtimer [PlayStation 5] Jestem wielkim fanem science fiction, więc zapowiedź gry na podstawie twórczości Michała Gołkowskiego przyjąłem z wielkim zainteresowaniem. Moje oczekiwania… » więcej 2024-11-16, godz. 07:00 A Quiet Place: The Road Ahead [Xbox Series X] Tu właściwie trudno było obrać inną ścieżkę. A Quiet Place: The Road Ahead to produkcja na podstawie filmu "Ciche miejsce" i trudno sobie wyobrazić, żeby… » więcej 2024-11-16, godz. 07:00 Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven [PlayStation 5] Japońskie gry RPG potrafią wzbudzać skrajne emocje wśród graczy z zachodniej części świata. Tak jak część z nich uwielbia "mangowe oczy", fikuśne ubranka… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Squirrel with a Gun [PlayStation 5] Jedną z metryk, którą można ocenić daną grę, jest mnogość emocji, jaką wywołuje rozgrywka. Najbardziej pamiętamy te momenty, kiedy gra nas zaskoczy… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Kong: Survivor Instinct [Xbox Series X] King Kong to była zawsze ciężka przeprawa, zwłaszcza jeśli chodzi o gry. Od roku 1986 i klasycznej 8-bitowej produkcji Rampage, nie dostaliśmy tytułu, który… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Dagon: Complete Edition [PlayStation 5] Chyba po raz pierwszy nie wystawię na koniec oceny, gdyż Dagon: Complete Edition nie jest grą, a narracyjną opowieścią. Twórcy z polskiego studia Bit Golem… » więcej 2024-11-02, godz. 07:00 Nikoderiko: The Magical World [PlayStation 5] Sympatyczny, fajnie animowany antropomorficzny lew (i jego kumpela, można grać we dwójkę na jednym ekranie) przemierza kolejne, bardzo ładnie wyrysowane… » więcej 2024-10-31, godz. 10:25 Undisputed [Xbox Series X] Żałuję, a zagorzalsi fani boksu i jednocześnie gracze pewnie żałują jeszcze bardziej, że takie produkcje pojawiają się tak rzadko. Undisputed ma swoje… » więcej 2024-10-21, godz. 18:11 Caravan Sandwitch [PlayStation 5] Lubię gry z otwartym światem, ale nie wszystkie. Wielkich molochów na setki godzin unikam, więc gdy trafiłem na Caravan Sandwitch, tytuł od razu wzbudził… » więcej 2024-10-21, godz. 18:26 Metaphor: ReFantazio [Xbox Series X] Nazwa tej gry może być myląca, a przynajmniej taka się wydaje, jeżeli nie zwróciliście wcześniej uwagi na zapowiedzi tego japońskiego RPG. Metaphor: ReFantazio… » więcej
12345