Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
MotoGP 21
MotoGP 21
Kolejny miesiąc i kolejna gra o wyścigach motocyklowych od włoskiego studia Milestone. Tylko w 2021 roku dostaliśmy od nich dwie odsłony ścigałek terenowych, jedną szosowych, a teraz przyszedł czas na królewską kategorię MotoGP. Jeśli ktoś się zbytnio nie orientuje, to taka Formuła 1, ale na dwóch kółkach. To tu startują najlepsi kierowcy świata i całą otoczkę tych wydarzeń twórcy starali się przenieść do gry MotoGP 2021.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland.
GIERMASZ-Recenzja MotoGP 21

Rozpocznę od najważniejszego trybu kariery, gdzie już na starcie wybieramy jedną z trzech mistrzowskich klas – Moto3, Moto2 oraz MotoGP, oczywiście w pełnej licencji i w składach na aktualny sezon. Dla bardziej ambitnych graczy jest możliwość wystartowania własnym, stworzonym samodzielnie i niezależnym zespołem. Można wtedy wybrać barwy kombinezony, motocykla oraz mieć większy wpływ na rozwój maszyny, ale o tym za chwilę. Na początek wybieramy kalendarz planowy lub obowiązujący na sezon 2021, który ze względu na pandemię został zmodyfikowany. I tu zaczyna się prawdziwa zabawa.

W menu kariery są pozycje standardowe, jak kalendarz, klasyfikacja główna, możliwość sprawdzenia funduszy zespołu, ale najciekawsza jest fabryka, gdzie operując personelem wpływamy na rozwój naszego motocykla. Polega to na zatrudnianiu specjalistów i przydzielaniu ich do konkretnych sekcji, dzięki którym możemy udoskonalać nadwozie, elektronikę, silnik czy aerodynamikę. Każdy z fachowców ma swoją specjalizację, więc odpowiednie dysponowanie zasobami ludzkimi ma tu spore znaczenie. W miarę postępów i dostępności funduszy można zatrudniać kolejnych, co znacznie przyśpieszy opracowanie danych elementów. Wszystkie dane i punkty potrzebne do rozwoju motocykla zespół gromadzi podczas sesji treningowych, których liczbę ustala sam gracz. Według prostej zasady czym więcej, tym lepiej.

Gdy pierwszy raz pojawiłem się na torze, doznałem lekkiego szoku. To nie arcade'owa jazda samochodem, gdzie zakręty można brać bokiem, a pojazdy przeciwników traktuje się jak bandy. Potężne motocykle wymagają zupełnie innej techniki jazdy, wcześniejszego hamowania i odpowiedniego składania się do zakrętów, gdzie kierowca prawie kładzie się na torze. Pomoc dla amatorów przynoszą liczne asysty, które można ustawić wedle uznania. Automatyczna skrzynia biegów a nawet hamowanie (to akurat odradzam), po wybór czy chcemy samodzielnie zarządzać zużyciem paliwa i opon oraz temperaturą hamulców. Świetną opcją jest też wybór, czy chcemy, by po wypadnięciu z toru wychodzić z tego bez szwanku, czy samodzielnie dobiegać do motocykla by postawić go na dwa koła i próbować jechać dalej. Jeśli chodzi o realizm gry, jest to przyjemna odmiana. Jeśli oczywiście możemy mówić o realizmie grając na padzie. Gdy wyłączy się wszystkie asysty, jazda to prawdziwe wyzwanie, któremu ja nie podołałem.

Sam wyścig trochę mnie rozczarował. Gdy już opanowałem jazdę i nie wypadałem na co drugim zakręcie, zaczęła się jakaś rywalizacja. Problem w tym, że gracze sterowani przez komputer jadą jak po sznurku, według schematu i niczym nie zaskakują. Nie wykonują niespodziewanych manewrów, przez co emocje są jak na snookerowych zawodach. Wyprzedzają na odległość zapałki, czasami wypychają z toru lub powodują wywrotkę gracza, ale wszystko ciągle wygląda tak samo. Samo ściganie jest fajne, ale po kilkunastu wyścigach wkrada się nuda. Dobrze, że jest rozwój motocykla, ale to też po czasie zaczyna być rzeczą do szybkiego odhaczenia.

Widać, że twórcy skupili się na dopieszczeniu głównych wyścigów, bo sesje są dość nierówne. Niektóre tory wyglądają naprawdę ładnie, motocykle wręcz świetnie, po czym jedziemy w treningu po kolejnej trasie i można odnieść wrażenie, że wykonano ją na poprzedniej generacji konsol. Dziwne. Ale jak wspomniałem, maszyny Hondy, Suzuki czy Kawasaki wyglądają pięknie, widać i czuć ich potęgę, no chyba, że jedzie się w klasie Moto3, wtedy brzmią jak motorynki.

Fajne jest to, że styl jazdy ma wpływ na motocykl. Mocne hamowanie rozgrzewa hamulce, które w kolejnym zakręcie mogą nie sprawować się tak dobrze. Podobnie jest z oponami. Jeśli decydujemy się na późne wciskanie hamulca, tylne koło zaczyna łapać uślizg, co wpływa na większe zużycie opon. Podobnie jest przy wychodzeniu z zakrętów i przekręcaniu manetki gazu do oporu. Nawet wybranie odpowiedniej mieszanki nie gwarantuje, że jazda będzie taka, jaką sobie zaplanowaliśmy.

Jest tryb sieciowy, ale jakoś mnie nie zachwycił, można też pojechać pojedynczy wyścig czy mistrzostwa, jest też jazda na czas, a tam czeka np. historyczny tor Laguna Seca. Tutaj można też wybrać zawodników z dodatkowych klas jak MotoE i Red Bull Rookies Cup.

MotoGP 2021 to całkiem udane wyścigi, które na pewno docenią fani królewskiej motocyklowej rywalizacji. Przy rezygnacji z asyst gra staje się bardzo trudna, a przy korzystaniu z nich dość łatwa i zaczyna się wkradać nuda. Klasycznie więc dla fanów MotoGP pozycja obowiązkowa, dla innych opcja, bo mimo wszystko to jest naprawdę przyjemna gra wyścigowa.
 

Zobacz także

2021-07-03, godz. 06:00 Metro Exodus: Enhanced Edition [Xbox Series X] Jeżeli nie mieliście jeszcze okazji, żeby zapoznać się z historią Artema z uniwersum Metro, to lepszej szansy nie będzie. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami… » więcej 2021-06-26, godz. 06:00 Chivalry II [Xbox Series X] Ubawiłem się. Nie sądziłem, że z Chivalry 2 spędzę aż tak miłe chwile. Trochę inaczej, o ile ta sieciowa symulacja rycerza wygląda niekiedy odpychająco… » więcej 2021-06-26, godz. 06:00 Subnautica Below Zero [Xbox Series X] Gier, których akcja rozgrywa się w oceanicznych głębinach nie ma zbyt wiele. Ale nie tylko to zadecydowało o dobrym przyjęciu gry Subnautica. Fani produkcji… » więcej 2021-06-26, godz. 06:00 Final Fantasy VII Remake Episode INTERmission DLC [PlayStation 5] Episode INTERmission to pierwszy dodatek do wybitnie dobrej gry Final Fantasy VII Remake, który trafił na konsole PlayStation 5. Skupia się na postaci Yuffie… » więcej 2021-06-19, godz. 06:00 Ratchet & Clank: Rift Apart [PlayStation 5] Ratchet & Clank: Rift Apart to książkowy przykład gry nowej generacji konsol, zręcznościowy killer, przecudowny pod każdym względem, a do tego prawdziwy… » więcej 2021-06-19, godz. 06:00 Wasteland 3: The Battle of Steeltown DLC [PlayStation 4] Wasteland 3 trzyma poziom. Miłośnicy gier RPG na pewno pamiętają jeszcze trzecią odsłonę utrzymanej w klimacie postapokaliptycznym produkcji. Gra doczekała… » więcej 2021-06-12, godz. 06:00 Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 [Xbox Series X] Od 2010 roku CI Games rozwija swoją serię Sniper: Ghost Warrior. Efekty tych działań były różne. Rekordowa sprzedaż jedynki, słabsza dwójki, masa bugów… » więcej 2021-06-12, godz. 06:00 DC Super Hero Girls: Teen Power [Switch] Gdy włączyłem DC Super Hero Girls: Teen Power, przez pierwsze kilkanaście minut zastanawiałem się, niczym w piosence, "co ja robię tu"? Nastoletnie, szczebioczące… » więcej 2021-06-12, godz. 06:00 Necromunda: Hired Gun [Xbox Series X] Szkoda. Naprawdę był tu niezły pomysł, fantastyczny potencjał świata osadzonego w realiach Warhammera 40 000 i kilka niezłych koncepcji. Wszystko jednak… » więcej 2021-06-05, godz. 06:00 World of Tanks: Modern Armor [Xbox Series X] Od redakcji: Popularne "czołgi" w odświeżonej odsłonie na konsolach. Gra jest za darmo (z mikropłatnościami), możecie ją przetestować sami - więc poniższy… » więcej
3839404142