Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
F1 2021 The Official Video Game
F1 2021 The Official Video Game
Od momentu przejęcia studia Codemasters przez Electronic Arts - gracze mocno zastanawiali się, nad przyszłością niektórych serii. W tym oczywiście tej traktującej o królowej sportów motorowych - Formule 1. Jak się okazuje, połączenie pragmatyzmu EA oraz polotu Codemasters było strzałem w dziesiątkę. Nowa gra jest cudowna. To tytuł "must have" dla wszystkich fanów sportów motorowych. Dzieło dopracowane w każdym, nawet najmniejszym calu. Zaskakuje również nowym trybem fabularnym.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Electronic Arts Polska.
GIERMASZ-Recenzja F1 2021 The Official Video Game

Są elementy, w których widać ingerencję Electronic Arts. Z tego połączenia powstał tryb fabularny. Genialny tryb fabularny muszę dodać. Jego tytuł to "Braking Point". Dzięki niemu poczujemy emocje prawdziwych kierowców motosportu. Kierujemy w nim Aidenem Jacksonem. Ten błyskotliwy debiutant awansuje właśnie z Formuły 2, o szczebel wyżej.

I tak siadamy głęboko w fotelu i oddajemy się śledzeniu przygód młodego kierowcy. Co ciekawe, gracz może wybrać drużynę, do której trafi Aiden spośród czterech: Williamsa, Racing Point, Alfy Romeo oraz Alpha Tauri. Wątek fabularny nie ogranicza się jedynie do prowadzenia auta w kolejnych wyścigach. Gracz realizuje konkretne scenariusze, dzięki czemu historia posuwa się do przodu. Zadania zawierają się często w dogonieniu czołówki, bądź partnera ze stajni.

Co interesujące - w części weekendów wyścigowych kontrolujemy drugiego kierowcę zespołu - Caspera Ackermanna. To doświadczony, holenderski zawodnik. Przeciwieństwo Jacksona, a jak często również bywa w prawdziwej Formule 1 - jego największy przeciwnik. Wszystko oprawione iście filmowymi przerywnikami filmowymi. Tryb "Braking point" jest połączeniem serialu i gry o wyścigach. To bardzo wciągający serial. Pełen zwrotów akcji. Trudno oderwać wzrok od postępujących na torze oraz poza nim wydarzeń.

Choć dostrzegam jeden, poważny minus. Niestety, gracz nie może mieć wpływu na przebieg historii. Szkoda, bo system przedstawiony w tym trybie głośno domaga się, żeby stawiać graczowi poprzeczkę - dylematy moralne. Wówczas jeszcze bardziej odczułbym, że to co robię ma wpływ na losy głównego bohatera. Obecnie, poruszamy się według ściśle określonego, z góry narzuconego scenariusza. Dlaczego by nie zmienić tego w przyszłości? Zdecydować się na przykład na wybór: czy skrytykować partnera z zespołu publicznie, lub załatwiać swoje brudy w gabinecie szefa zespołu. Być może, mogłoby mieć to wpływ na przyszłe kontrakty reklamowe, ale i zainteresowanie osobą kierowcy. Wybiegając dalej w przyszłość - warto zastanowić się również nad stworzeniem w pełni edytowalnego kierowcy, którego karierą sterujemy w trybie fabularnym. W wielu grach tak już było - między innymi w NBA 2k.

To nie koniec nowości. Twórcy wprowadzili również tryb kariery dla dwóch graczy. Nie oznacza to, że musicie siedzieć przed jedną konsolą - każdy może korzystać z własnej. To bardzo interesujące rozwiązanie. Graczy jest dwóch - każdy ma swój czas na przeprowadzenie zmian w zespole, czy wybranie ścieżki rozwoju samochodu. Wygląda to tak samo, jak w poprzednim roku. Mamy więc cztery główne moduły ulepszeń: to aerodynamika, podwozie, silnik oraz wytrzymałość. Jako głowa ekipy musicie wybrać, na czym zależy wam najbardziej. Ja skupiałem się zawsze na aerodynamice i podwoziu. To powodowało, że w niektórych wyścigach odstawałem od stawki, a w trakcie sezonu czasami wpadały kary - za nieregulaminową wymianę silnika czy innych podzespołów. Nie mniej jednak, daje to wyraźną przewagę na większości torów - w bardziej technicznych sektorach.

W kwestii rozwoju zespołu w F1 2021 pojawia się również nowa opcja. Treningi przed kwalifikacjami można symulować. Obok nazw aktywności treningowych, możemy sprawdzić procent prawdopodobieństwa, aby zadanie wykonać pomyślnie oraz czas potrzebny do jego realizacji. W ten sposób wybieramy, co ma zrobić nasz zespół, a później sprawdzamy, czy udało się wykonać cel. Dzięki temu dostajemy punkty rozwoju, za które kupujemy ulepszenia.

Fizyka jazdy w F1 2021 jest niesamowita. Od pierwszych minut jazdy wiedziałem, że muszę uważać na każdym zakręcie. Minimalny błąd oznacza straty rzędu kilku setnych sekundy. Każde uderzenie gracz odczuwa bardzo realnie. Wreszcie mamy tytuł, w którym poczujecie dreszczyk rywalizacji i emocji, które towarzyszą prawdziwym kierowcom wyścigowym. W poprzednich edycjach gry - częste były sytuacje, w których rywale wjeżdżali w nas bez powodu. Mimo to, że trzymaliśmy się linii jazdy.

W F1 2021 poziom sztucznej inteligencji znacznie się poprawił. Kierowcy rywali mogą być bardziej agresywni - jeżeli tak wybierzemy w ustawieniach, ale nie oznacza to, że będą jechali bezmyślnie. Często korzystają z tuneli aerodynamicznych i starają się wyprzedzać w strefach z systemem DRS. Od pewnego poziomu trudności o miejscu w tabeli decydują detale. Ustawienia czy zachowania - które jako gracze w pełni kontrolujemy. Szykuje się wyścig na torze z większą liczbą zakrętów? Zwiększ siłę docisku. Zastanawiasz się nad taktyką w przeddzień rywalizacji na szybkim torze z długimi prostymi? Kosztem siły docisku, zwiększ prędkość maksymalną. W tej grze nie ma przypadków.

Twórcy nie usunęli z gry trybu "Mój zespół". Możemy w nim stworzyć własny zespół, zaprojektować barwy bolidu, logotypy, dobrać sponsorów, dostawcę silnika oraz drugiego kierowcę. Jako właściciel drużyny kontrolujemy każdym aspektem rozwoju naszego samochodu. To miła odmiana, ciekawy tryb - który powinien być kontynuowany i rozwijany. W edycji "deluxe" gry F1 2021 otrzymujemy także paczkę historycznych kierowców. I tak, w stworzonym przez siebie zespole zobaczymy między innymi Felipe Massę, Jensona Buttona a także, ku mojemu zdziwieniu, Michaela Schumachera. Szczególną przyjemność sprawiło mi rywalizowanie szczególnie z tym ostatnim. Miło było zobaczyć mojego stworzonego Bartłomieja Czetowicza u boku siedmiokrotnego Mistrza Świata Formuły 1.

Czy warto sięgnąć po nowe F1? Jak najbardziej tak. W następnych latach warto byłoby rozwinąć ten tytuł graficznie - wycisnąć z nowej generacji konsol jeszcze więcej. Nie zmienia to faktu, że twórcy zaserwowali nam w tym roku bardziej rozwiniętą sztuczną inteligencję, doskonały model jazdy, świetne przekazanie emocji towarzyszących kierowcom wyścigowym oraz przede wszystkim - wyborny, nowy tryb fabularny "Braking point".
 

Zobacz także

2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej 2024-03-23, godz. 15:26 Alone in the Dark [PlayStation 5] Lubię remake'i. No dobrze, lubię remake'i Resident Evil, bo te mnie oczarowały. Podskoczyłem z radości, kiedy dowiedziałem się, że również… » więcej 2024-03-13, godz. 21:20 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X/S] Tydzień temu Jarek przedstawił swoje pierwsze wrażenia, teraz przyszedł czas na recenzję. Trochę banałem zalatuje stwierdzenie, że Warhammer 40000 nie… » więcej 2024-03-13, godz. 21:15 Unables [Xbox Series X/S] Patrz tylko na tego typa. Zaspany, śmierdzący leń, ubierz go, umyj, daj jeść i kopa za drzwi. Które godzina? Czas wziąć się do roboty! Tak wita nas Unables… » więcej 2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej
12345