Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III to żadna nowość. Potęża i skomplikowana strategia już dłuższy czas temu podbiła serca wielu graczy i krytyków na całym świecie, i cieszy się uznaniem na komputerach osobistych. Ale jak w takim razie sprawuje się jej edycja na konsole? Warto to sprawdzić, bo ten gatunek - z przyczyn technicznych - oczywiście był kojarzony wyłącznie z PCtami, bo gra na padzie w tym przypadku - skoplikowanej strategii - kojarzy się raczej z mordęgą, niż przyjemnością. Ale czy na pewno jest to tak karkołomne?

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Crusader Kings III na konsole

Już odpowiadam. Trochę tak, a trochę nie. Zależy od podejścia autorów konwersji, ale wymaga też nieco dobrej woli od gracza. Jeśli ktoś oczekuje, że nie odczuje różnicy między grą na konsoli a PC, to się grubo pomyli. Choć - tego akurat jestem pewien - ten eksperyment się udał - wymaga jednak zmiany podejścia. Nie można oczekiwać, że pad w pełni zastpi funkcjonalność myszki. No, przynajmniej na razie. Jak zatem twórcy poradzili sobie z tym wyzwaniem? Przypisując oczywiście poszczególnym klawiszom odpowiednie zadania, ale też wprowadzając wariacje tego rozwiązania. Na przykład co innego robi jedno przyciśnięcie jakiegoś guzika, a co innego dłuższe jego przytrzymanie. Mamy też rozwiązania, które sprowadzają się na przykład do naciśnięcia dwóch spustów na raz, co też otwiera inne menu i możliwości.

Aby granie na padzie i na konsoli było, poza tym, że w ogóle możliwe, to jeszcze dawało przyjemność, twórcy musieli posunąć się do głębszych zmian - w samej mechanice gry, dlatego na przykład różnice są w niektórych elementach graficznych, gorszy nastrój naszego władcy pokazywany jest jako czerwona poświata wokół portretu. Inaczej wygląda też sterowanie armią - żołnierze, jeśli im na to pozwolimy - mają większą autonomię, my przede wszystkim wybieramy, w jaki sposób mają reagować w poszczególnych sytuacjach.
Do tego dochodzi jeszcze chwilami po otwarciu menu przeklikiwanie się przez kolejne karty, a potem wybór dpowiedniego przycisku, który - powiedzmy - otwiera menu możliwości naszego dziedzica.

Jest z tym wszystkim na początku trochę zabawy. Ale muszę powiedzieć, że jestem pełen podziwu dla tego, co udało się zrobić. Oczywiście - ortodoksyjni gracze raczej nie będą chcieli się przerzucić, ale dla tych, którym brakuje na konsolach solidnej, takiej naprawdę z krwi i kości strategii powinni być zadowoleni z Crusader Kings III. Może to wszystko brzmi trochę skomplikowanie, ale ma jedną olbrzymią zaletę - udało się tu wdrożyć intuicyjność. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do pada, na pewno poradzi sobie z podbijaniem i zarządzaniem królestwem w ten sposób. Na pewno nie wszyscy się przekonają. A już z całą pewnością nie od razu, choć warto spróbować. Szczególnie, że gra dostępna jest w ramach Game Passa. No i może niektórzy pamiętają, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu przecież ludzie narzekali, że w pierwszoosobowe strzelanki padem też nie da się grać. A wystarczyło trochę czasu.

Ocena: 9/10 [nota dotyczy jakości gry na konsolowym padzie]
 

Zobacz także

2024-04-20, godz. 16:09 Infection Free Zone [wczesny dostęp PC] Od niepamiętnych czasów zombiaki były jednymi z ulubionych worków treningowych graczy na całym świecie. Wymyślamy wirusa czy bakterię, infekujemy kilka… » więcej 2024-04-20, godz. 15:59 Rise of the Ronin [PlayStation 5] Sprawa jest prosta jak miecz. Choć tu mamy do czynienia z zakrzywionym, bo japońskim. I do miecza się wszsytko sprowadza, a także włóczni, bagnetu, rewolweru… » więcej 2024-04-20, godz. 15:46 Banishers: Ghosts of New Eden [Xbox Series X] Z uwagi na zatrzęsienie gier do recenzji, Banishers: Ghosts of New Eden musiało poczekać na swoją kolej. I okazało się, że ten akcyjniak z elementami RPG… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 Open Roads [Xbox Series X] Rodzinne relacje nie brzmią atrakcyjnie w kontekście scenariusza gry komputerowej, bo jednak to temat trudny i trzeba umieć go pokazać. Twórcy znanego wszystkim… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 South Park: Snow Day [PC] Ech, South Park. Serial starszy ode mnie i prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjna animacja na świecie. Ciężkie tematy, czasami do granic prymitywny humor… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 Dragon's Dogma II [Xbox Series X] Jest potężna, olbrzymia, chwilami piękna, wciągająca, wypełniona potworami, a chwilami potwornie frustrująca. Dragon's Dogma II, wielka produkcja Capcomu… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Contra: Operation Galuga [Xbox Series X] Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Winter Survival [wczesny dostęp PC] Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się… » więcej 2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej
12345